Duidelijk niet de 159 waar ik mee heb gereden. Klopt ook, want dat was een diesel
Alle 159's die ik bij de dealer heb zien staan, zowel in NL als in Italië zagen er zeer netjes uit qua
afwerking. Echter, bij diverse 159's die je op foto's ziet in de autobladen, zijn de 2 helften van
de achterlichten niet in lijn. Gedeelte in de klep zit hoger dan het deel in het zijpaneel. Dat is dan
toevallig een heel opvallend detail.
De auto's op het Spettacolo hadden ook diverse afwerkingsfouten. Toevallig

was ik dinsdag
nog eventjes bij m'n dealer en ik heb het hier nog eens met de verkoper over gehad. Naar zijn idee
zijn veel pre-produktie auto's voor presentaties en tests gebruikt, omdat men op dat moment nog
niets anders voorhanden had. Hij heeft zelf met enkele van de pre-produktie auto's gereden en
die zaten niet lekker in elkaar. De motoren liepen evenmin nog goed.
Vrij laat heeft men ook besloten om de arm-mengselloop onder de 1500 tpm te laten vervallen
(zoals de 2.0JTS in de 156 dat wel nog heeft). Weinig voordeel qua verbruik en de motor loopt
er niet lekker van. Zou de opmerking over de 2.2JTS in de ANWB test kunnen verklaren.
Het is natuurlijk niet voor niets dat de officiële productie van de 159 is uitgesteld, met het doel de
kwaliteit op peil te brengen. Dit lijkt me de enige juiste beslissing. Het is naar mijn idee wel héél
fout om die pre-produktie auto's mee te geven voor een test. Die auto's moeten dan maar
verschroot of als kerstcadeau onder de Alfa medewerkers uitgedeeld. NIET verkopen en niet
gebruiken in presentaties en tests! Op deze manier is het imago van de auto al verpest nog voordat
iemand hem uitgeleverd heeft gekregen.
Als je tests leest van de Brera, is men zonder uitzondering juist zeer positief over de afwerking.
Mogelijk werkt men bij Pininfarina nauwkeuriger dan in de Alfa fabriek? Het dashboard is echter
hetzelfde. En bij de Brera altijd positieve opmerkingen, bij de 159 vaak negatief.
Echter, ik heb de laatste tijd veel gereisd en ook diverse buitenlandse autobladen gelezen. Het
is me opgevallen -ook vroeger al- dat veel bladen elkaar napraten.
Maar ach, de 156 kwam er in de meeste vergelijkende testen evenmin best vanaf. En toch ben ik
er heel tevreden mee
