1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Automobilist moet keuring ondergaan

wo nov 30, 2005 11:54

DRIEBERGEN - Automobilisten moeten bij het verlengen van hun rijbewijs een keuring ondergaan. Dat stelt 3VO,
de landelijke organisatie voor verkeersveiligheid, woensdag.
De organisatie presenteert vrijdag een speciaal hiervoor ontwikkelde test: de Rijstijlscan.

De scan bestaat uit vier onderdelen. Een praktijkrit, een profieltest (om inzicht te krijgen in de eigen rijstijl),
een theorietoets en een test voor het gezichtsvermogen. Volgens 3VO kunnen veel ongelukken worden
voorkomen als automobilisten zich meer bewust zijn van hun rijgedrag.

Jaarlijks vinden er in Nederland ruim een miljoen ongevallen plaats, daarbij zijn circa 2,5 miljoen mensen betrokken.
Volgens een woordvoerder wordt 90 procent van de ongevallen veroorzaakt door gedrag en niet door een mankement
aan de auto. Een APK-keuring zal dus niet alleen nuttig zijn voor de wagen, aldus 3VO.

Bron: nu.nl

reijnaje
Guru
Guru

RE: Automobilist moet keuring ondergaan

wo nov 30, 2005 13:15

Initiatief lijkt me goed. Zeker bijvoorbeeld die theoriekennis kun je goed iedere paar jaar testen. Maar praktijktoets wordt lastiger. Ik weet prima hoe ik me zou moeten gedragen maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat in het dagelijks verkeer ook doe.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 30, 2005 13:55

Goed initiatief.

Maar ook voor de regels geldt, je kunt elk jaar examen doen..........
Pas je ze niet toe dan helpt het verder niets!!

reijnaje
Guru
Guru

Re: RE: Automobilist moet keuring ondergaan

wo nov 30, 2005 14:12

Goed initiatief.

Maar ook voor de regels geldt, je kunt elk jaar examen doen..........
Pas je ze niet toe dan helpt het verder niets!!
Maar dan ben je wel hopelijk verlost van die verontwaardigde blik als je voorang neemt (of in ieder geval sterk dreigt) als je het zeker te weten hebt en er zo'n koekenbakker aankomt die denkt dat hij het heeft.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 30, 2005 14:25

Wat ik steeds meer zie gebeuren is dat mensen vinden dat ze hun recht moeten halen/hebben.
De versmallingen b.v. die je overal tegenkomt op neerlands wegen zet automobilisten ertoe aan net ff ietje sneller te gaan rijden om toch maar gebuik te maken van hun voorrangsrecht omdat dat aan hun kant een witte pijl staat.
Kun je lekker in de remmen uitgaand van de normale snelheid die ze eerst hadden bij nadere versmalling.

Of in een lange straat met aan één kant auto geparkeerd, hier en daar een opening.
Nee, ze zullen en moeten voorrang hebben zonder erbij stil te staan zulks gedrag echt helemaal nergens op slaat.

En zeker met meer mensen op de straat wordt het alleen maar moeilijker en drukker waarin iedereen zijn eigen waarden hanteerd.
Daar helpen regels en examens geen mallemoer aan.
Het zal zeker zo zijn dat dit niet voor iedereen geldt en alles helpt uiteraard een beetje.

Fatsoenlijk gedrag is vaak ver te zoeken :roll:

reijnaje
Guru
Guru

wo nov 30, 2005 14:31

Zo zit de wereld nu eenmaal in mekaar tegenwoordig. Als je niet zelf je voorrangsrecht neemt krijg je het niet ook en sta je tot sint juttemis te wachten. Dat wordt trouwens tegenwoordig ook afgestraft tijdens je rijexamen, wacht je net ff te lang met doorrijden ofzo dan zak je obv dat je "te onzeker" bent.

En dat alles om 5 seconden eerder in de file te staan :?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

164 Q4

Re: Automobilist moet keuring ondergaan

wo nov 30, 2005 17:41

DRIEBERGEN - Automobilisten moeten bij het verlengen van hun rijbewijs een keuring ondergaan.
En dat is dan gratis of mogen we daarvoor ook weer extra flappen neerbladeren? :evil:

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo nov 30, 2005 18:01

Het zal wel op het laatste neerkomen.......

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 30, 2005 18:01

Wat denk jezelf :roll: :-({|=

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 30, 2005 19:05

Ik ga hier dus fluitend doorheen komen; geen roest (ook niet aan mijn r**t) en zeker niet in de dragende delen, iedere 2 maanden nieuwe banden, weinig verboden gassen uit de achterkant, geen probleem ! Er zit zelfs nog fabrieksgarantie op (zeggen de fabrikanten) :roll:

;)

Raimon
Guru
Guru

wo nov 30, 2005 19:06

Nou, ik haal die emissie-eis in ieder geval noooit! :whistle:
156 SW 1.9 JTD

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 30, 2005 19:07

De gastroenteroloog weet je stelschoef wel te vinden ! :wink:

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 30, 2005 19:10

Ik denk niet dat het verkeer met een test veel veiliger wordt. Volgens mij is het gewoon een mentaliteitskwestie. Een betje meer verdraagzaamheid in het verkeer zou de verkeersveiligheid zeer zeker ten goede komen.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Rees Cees

Re: RE: Automobilist moet keuring ondergaan

wo nov 30, 2005 19:12

Ik ga hier dus fluitend doorheen komen; geen roest (ook niet aan mijn r**t) en zeker niet in de dragende delen, iedere 2 maanden nieuwe banden, weinig verboden gassen uit de achterkant, geen probleem ! Er zit zelfs nog fabrieksgarantie op (zeggen de fabrikanten) :roll:

;)
Toch nog eens even alles goed na lopen hoor Maarten: Hoeveel mm profiel nog op je tanden, Nadruppellen kraantje koelsysteem, inwendige verkalking in diverse leidingen enz enz.................. :wink:

Serieus nu:

Goede zaak dat je na 10 jaar weer een keer gekeurd wordt voor je rijbewijs (voor je licentie kun je ieder jaar terug komen op praktijk gedeelte na dan)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 30, 2005 19:18

Nou, met die sidepipe uitlaat zonder demper van mij kan ik het wel schudden dan hè. :twisted:
verder ben ik wel hard incl. ingelaste stukken. :?
Maar de wielophanging is in goede staat, geen speling op de aandrijflijn. :D
Het profiel van de banden varieerd sterk, net als de carosseriekleur. :shock:

Maar effe zonder dollen, als die keuring net zoveel voorsteld als ie nu bij oudere automobilisten, wordt er niemand beter van! :o
Ik ken iemand van zeer nabij, die nauwelijks kan lopen en totaal geen gevoel in de benen heeft en ook geen reactievermogen, maar wel weer 5 jaar mag autorijden. :evil: En ja, diegene is echt een gevaar op de weg, al meer dan vijf jaar. :cry: (en nee, ik ben het niet :wink: )
Laatst gewijzigd door Alessandro op wo nov 30, 2005 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”