Gebruikersavatar
Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 13:15
Locatie: Zevenaar
Contacteer: Website

Re: RE: Ik ben vreemdgegaan!

ma nov 14, 2005 16:37

Klopt Ruud, hebben veel Zweedse auto's last van. Rechte lijn gaat zeker i.c.m. een turbootje prima, maar bochtengedrag is gewoon niet je van het.
Ook maar even een duit in het spreekwoordelijke zakje dan maar: inderdaad, ik heb een aantal jaar geleden een weekje met een Saab 9-3 Viggen gereden. Reed opzich geweldig maar uitaccelerend een bocht uit deed je beseffen dat Saab ooit is begonnen als vliegtuigfabrikant. Je had echt het gevoel op te stijgen. Mede door de flinke acceleratie (met mooi geluid) maar vooral door het zoekerige en gigantisch lichte sturen...
Een tijdje terug met de Saab 9-5 Hirsch gereden en daar was ik dan WEL erg over te spreken. Heerlijke auto die toch wel erg veel respect bij me af dwingde. Wat een power!!!

T5-R >>> goedgekeurd! Gaaf! 8)
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Ik ben vreemdgegaan!

ma nov 14, 2005 16:48

Even iets simpels om flexibiliteit motor mee aan te duiden.


Max vermogen in kW bij toerental/max.koppel bij toerental= soort van flexibiliteit.

Lancia Delta Integrale
151kW 5700tpm
298Nm 3500tpm

250.7Nm bij 5700tpm
flexibiliteit 1.952

Saab 9000 2.3 turbo

147kW 5500 tpm
323Nm 1800 tpm

255.2Nm 5550tpm
flex 3.866

Alfa Romeo 164 24V

154kW 6300
270Nm 5000

233.4Nm bij 6300tpm
flex 1.457

Volvo 850T5

165kW 5280
300Nm 2000

298.4Nm bij 5280tpm
flex 2.653

Porsche 911SC 1,27
VW Golf 1.9 TDI 2,96


Oke, tis slechts een interpretatie. Maar motoren van de Zweden wel echt gebouwd voor
een zeer lineair koppelverloop.

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Ik ben vreemdgegaan!

ma nov 14, 2005 19:25

Ach, van mij hoeven die overpowered voorwielaandrijvers gewoon niet. En daar vallen ook een hoop moderne Alfa's onder. En we moeten gewoon een beetje kritisch :shock: zijn op het alfa forum over Volvo's, voor je het weet komt er een 850 geen bmw cup van de grond. :lol:

En Qua flexibiliteid is er maar een Zweed winnaar:

SCANIA R 620:
456kW bij 1900Rpm
2400Nm bij 1900Rpm
flex van 5,26

3000Nm bij 1100 Rpm
344kW bii 1100Rpm
flex van 8,7

En dat een diesel bij deze getallen hoog scoort geeft dus eigenlijk aan dat je een zo laag mogelijke flex bij een zo hoog mogelijk toerental moet hebben #-o . Dus kan het toerental er niet in? :blue_confused: Kom je op de flex-factor bij 1000Rpm die zo laag mogelijk moet zijn:
Volvo 850T5: 2,653/5,28=0,50
AR 164 24V: 1,457/6.3=0,23

Is een Alfa V6 toch ruim 2 x zo leuk als een Volvo :jumping:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Ik ben vreemdgegaan!

ma nov 14, 2005 20:09

En wat scoort een ouderwetse 2 liter Nord dan? Voor mijn gevoel een voorbeeld van soeplesse...
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: Ik ben vreemdgegaan!

ma nov 14, 2005 21:29

Ach, van mij hoeven die overpowered voorwielaandrijvers gewoon niet. En daar vallen ook een hoop moderne Alfa's onder. En we moeten gewoon een beetje kritisch :shock: zijn op het alfa forum over Volvo's, voor je het weet komt er een 850 geen bmw cup van de grond. :lol:

En Qua flexibiliteid is er maar een Zweed winnaar:

SCANIA R 620:
456kW bij 1900Rpm
2400Nm bij 1900Rpm
flex van 5,26

3000Nm bij 1100 Rpm
344kW bii 1100Rpm
flex van 8,7

En dat een diesel bij deze getallen hoog scoort geeft dus eigenlijk aan dat je een zo laag mogelijke flex bij een zo hoog mogelijk toerental moet hebben #-o . Dus kan het toerental er niet in? :blue_confused: Kom je op de flex-factor bij 1000Rpm die zo laag mogelijk moet zijn:
Volvo 850T5: 2,653/5,28=0,50
AR 164 24V: 1,457/6.3=0,23

Is een Alfa V6 toch ruim 2 x zo leuk als een Volvo :jumping:
Maar nog geen euro 4 he..... :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

Re: RE: Ik ben vreemdgegaan!

ma nov 14, 2005 23:25

Ik heb nooit met een T5R gereden maar wel veel met de Saab 9000 Aero van mijn vader
en volgens mij zijn er wel overeenkomsten in motorkarakter.
Motorkarakter is zo verschillend met dat van de Lancia turbo. Ik heb weleens met een Integrale en Delta HF turbo mogen rijden maar er gebeurt helemaal niets onder de 3000 tpm
en ineens komt motor er sterk in.....de Saab vertrekt bij rijden in v bij 70 km/h.

Dingen zijn zo snel op de tussenacceleratie. 0-100km/h, topsnelheid vertellen niet het gehele
verhaal.
Ik ben verder niet zo bekend met Saab maar ik weet dat die veel met hele lage druk turbo's werken. Ze leveren heel weinig druk dus topvermogen hoef je niet te verwachten maar het begint heel vroeg dus onderin trekken ze juist erg hard (meestal is het net andersom bij turbo motoren) en daardoor heb je een hele snelle tussenacceleratie. Of Volvo nou hetzelfde doet weet ik niet. Ik denk niet zo extreem als Saab.

volvo maakt met de huidige V70 bij de '2.4' motoren gebruik van een low pressure turbo (als je het exact wilt weten zal ik t voor je na moeten zoeken) en volgens mij voor de '2.5' motoren (die dezelfde motorinhoude hebben) hogere druk turbo's

de V70R (310 pk) maakt sowieso gebruik van een high pressure turbo.. en rijdt heerlijk!


ikzelf heb helemaal nix tegen op een 850 T5R, top auto! rij op mn stage regelmatig in een 850 sedan, gewoon het simpelste van het simpelste, maar als het moet blijft ie doorspinnen! (goed, je bent jong en je gast wat..)

maar heerlijke auto's, comfortabel, ik ga met de servicewagen (die 850 dus) niet hoeken, valt een beetje op in het wit met in t blauw de naamvan het bedrijf erop en een paar grote zwaailichten, maar wat een geluid van zo'n 5 cilinder :)


volvo maakt trouwens (in mijn ogen) nog meer mooie/leuke/snelle auto's.. vond het ook niet erg om laatst in een C70 convertible te moeten rijden van Enschede naar Hengelo, was verstandigste met dak eraf (serieus!) en als je ziet hoeveel mensen er kijken als je als broekie in een dikke C70 (met dezelfde motor als een V70R) met het dak eraf half oktober rondrijdt.. :lol: :lol:

zo, genoeg propaganda voor een leuke daily als Volvo, nu bedtijd.. morgen weer naar de Volvo dealer ;)
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Robert 75 V6

RE: Ik ben vreemdgegaan!

di nov 15, 2005 10:31

Zo dus je hebt gekozen voor een praktische auto met een bult vermogen! Doe je goed, zo kan je je alfaatjes lekker binnen houden met het vieze weer. Hebbie trouwens al een mooie dakkoffer voor op die dikke station?? Voor op de skivakantie, want..... dan wil je je vermogen wel gebruiken toch???

vincent ras

RE: Ik ben vreemdgegaan!

di nov 15, 2005 11:34

He he eindelijk,


mijn daly driver = Volvo V70
gehad tot nu toe

daarnaast nu een 75 3.0

van volvo tot nu toe:

360
440
850 2x
v70 classic
v70

daarnaast: citroen bx (sorry eerste)
Alfa romeo 75 twin spark 3x
rover 620 si
renault 5 diesel (geld op)
fiat scudo


groeten vincent

ErwinV6

RE: Ik ben vreemdgegaan!

di nov 15, 2005 11:59

Hey dat is lache kom er net achter dat je voor 580 euro ipv. 240 pk naar 305 pk gaat \:D/ :jumping: dan heb ik toch een serieus probleem met mijn 75 3.5 vrees ik hehehe! :roll:
Maar of het de betrouwbaarheid goed doet :?
Bovendien zal ik dan waarschijnlijk niet meer met euro 95 wegkomen ben ik bang.....
Maar het is wel VET natuurlijk..... 8)

Gebruikersavatar
Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 13:15
Locatie: Zevenaar
Contacteer: Website

RE: Ik ben vreemdgegaan!

di nov 15, 2005 12:02

Als ik een T5-R zou hebben zou er maar één adres voor mij zijn: Rica, echt super goed! In mijn ogen de beste als het op Volvo aankomt.
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

vincent ras

RE: Ik ben vreemdgegaan!

di nov 15, 2005 12:10

Vraag sqv ff, kan i nu ook..

groet vin, p.s. auto blijft heel

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: Ik ben vreemdgegaan!

di nov 15, 2005 12:11

He Erwin ik ken dan nog wel iemand die met tunen jou heel goed kan adviseren, die heeft ook een station :wink:

ErwinV6

Re: RE: Ik ben vreemdgegaan!

di nov 15, 2005 12:14

Vraag sqv ff, kan i nu ook..

groet vin, p.s. auto blijft heel
He Vin, denk niet dat ik het doe maar wel lache :wink:

ErwinV6

Re: RE: Ik ben vreemdgegaan!

di nov 15, 2005 12:15

He Erwin ik ken dan nog wel iemand die met tunen jou heel goed kan adviseren, die heeft ook een station :wink:
Hahaha :mrgreen: ik weet echt niet wie je bedoelt Patrick :wink:

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: Ik ben vreemdgegaan!

di nov 15, 2005 13:04

Ach, kan deze vorm van vreemdgaan prima begrijpen hoor. 850 is gewoon een hele brute waggah, zeker in deze uitvoering. Okee, geen Alfa, maar wel bloedje, bloedje snel.

En je moet het die gekke Zweden wel nageven. Op gebied van design (qua uhm, alles) maken ze wel hele mooie dingen.

O ja, foto's????
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”