Ik heb nooit met een T5R gereden maar wel veel met de Saab 9000 Aero van mijn vader
en volgens mij zijn er wel overeenkomsten in motorkarakter.
Motorkarakter is zo verschillend met dat van de Lancia turbo. Ik heb weleens met een Integrale en Delta HF turbo mogen rijden maar er gebeurt helemaal niets onder de 3000 tpm
en ineens komt motor er sterk in.....de Saab vertrekt bij rijden in v bij 70 km/h.
Dingen zijn zo snel op de tussenacceleratie. 0-100km/h, topsnelheid vertellen niet het gehele
verhaal.
Ik ben verder niet zo bekend met Saab maar ik weet dat die veel met hele lage druk turbo's werken. Ze leveren heel weinig druk dus topvermogen hoef je niet te verwachten maar het begint heel vroeg dus onderin trekken ze juist erg hard (meestal is het net andersom bij turbo motoren) en daardoor heb je een hele snelle tussenacceleratie. Of Volvo nou hetzelfde doet weet ik niet. Ik denk niet zo extreem als Saab.
volvo maakt met de huidige V70 bij de '2.4' motoren gebruik van een low pressure turbo (als je het exact wilt weten zal ik t voor je na moeten zoeken) en volgens mij voor de '2.5' motoren (die dezelfde motorinhoude hebben) hogere druk turbo's
de V70R (310 pk) maakt sowieso gebruik van een high pressure turbo.. en rijdt heerlijk!
ikzelf heb helemaal nix tegen op een 850 T5R, top auto! rij op mn stage regelmatig in een 850 sedan, gewoon het simpelste van het simpelste, maar als het moet blijft ie doorspinnen! (goed, je bent jong en je gast wat..)
maar heerlijke auto's, comfortabel, ik ga met de servicewagen (die 850 dus) niet hoeken, valt een beetje op in het wit met in t blauw de naamvan het bedrijf erop en een paar grote zwaailichten, maar wat een geluid van zo'n 5 cilinder
volvo maakt trouwens (in mijn ogen) nog meer mooie/leuke/snelle auto's.. vond het ook niet erg om laatst in een C70 convertible te moeten rijden van Enschede naar Hengelo, was verstandigste met dak eraf (serieus!) en als je ziet hoeveel mensen er kijken als je als broekie in een dikke C70 (met dezelfde motor als een V70R) met het dak eraf half oktober rondrijdt..
zo, genoeg propaganda voor een leuke daily als Volvo, nu bedtijd.. morgen weer naar de Volvo dealer