yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Gereden: Alfa Brera (autoweek)

di nov 08, 2005 23:28

Volgens mij gaat het hier even niet om mooi of lelijk, maar om een auto waar je voor de lol wel of niet in zou rijden. En dan ziet die Volvo-concept er (helaas) veelbelovender uit dan de Brera, naar mijn mening... :oops:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

LC
Member
Member

Re: RE: Gereden: Alfa Brera (autoweek)

di nov 08, 2005 23:31

@ Claasen. En je huidige Gtv is wel zo'n liefhebbersauto? Veel peekaas op de voorwielen en toch ook niet echt licht te noemen ? Persoonlijk vind ik de Gt een mooiere auto dan de Gtv en het stuurt ook nog eens beter. Kijk, bij mij stroomt er Alfa door m'n bloed, geen ander merk voor mij ! Blijkbaar hoor ik bij de uitstervende,maar ik respect heb voor ieders keuze.

@ Kai, nou zeg het maar, wat zou je kopen voor die 40-50 duizend euro. ?
LC, ja, niet Claassen.. Maar goed, om antwoord op je (retorische) vraag te geven: Ik vind de GTV veel puurder dan een GT en met wat modificaties messcherp en zeer beweeglijk. Maar inderdaad, wel een wat dubbel gevoel: FWD en het gewicht. Eerlijk gezegd weinig last van de FWD, zolang het droog is. Het gewicht merk je vooral op het circuit en is de oorzaak van de lang slepende remproblemen die ik heb gehad. Deze zijn nu eindelijk opgelost met een (kostbare en tijdsintensieve) Brembo-vervangingsset. Maar om terug te komen op de discussie: Van een opvolger door Alfa had ik gehoopt op een èchte (RWD) sportwagen, maar het resultaat is juist nog meer compromis dan de 916 al was :evil:

Kosta
Guru
Guru

di nov 08, 2005 23:31

Pfoeee, smaken verschillen gelukkig. Ik zou er niet dood in gevonden willen worden ! :?
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

LC
Member
Member

di nov 08, 2005 23:33

Pfoeee, smaken verschillen gelukkig. Ik zou er niet dood in gevonden willen worden ! :?
Wat? De Volvo of de GTV?

Kosta
Guru
Guru

di nov 08, 2005 23:38

Sorry, je postte net voor mij. De Volvo natuurlijk, Niet de Gtv, die zou ik met met m'n leven beschermen. :wink:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Claasen

wo nov 09, 2005 08:57

Heel kwalijk.
Waarom zou je tegen je zin in iets gaan rijden wat je niet bevalt? Alleen om Alfa Romeo te redden? Dan doe ik nog liever (anoniem) een donatie.
Natuurlijk is dat kwalijk. Ik probeer alleen de ogen te openen van de mensen die de mond vol hebben van achterwiel aandrijving etc. Zoals ik al zei Alfa Romeo verdient niets aan tweedehandsrijders. wat nu als Alfa Romeo zijn 3 serie zou bouwen (want daar hebben we het bij de sedan toch min of meer over) zouden jullie dan allemaal een nieuwe Alfa gaan kopen? Mijn inschatting is dat dat niet het geval zal zijn. Het ontbreekt hier aan realiteitszin, Alfa is geen BMW. Het is een volume merk geworden (of probeert dat in ieder geval te zijn) maar heeft niet de middelen om dat volledig op eigen kracht te doen. Gevolg? Compromissen! Maar dat heeft Alfa altijd moeten doen, alleen bevielen de keuzes in verleden ons beter dan de huidige. Ja, idd ons, ik vindt de 159 ook licht teleurstellend en ja het studiemodel van de Brera vind ik ook mooier.

Daarbij krijg je tegenwoordig met 'leuke' auto's in het segment waar Alfa zich bevindt de deksel op je neus. Kijk maar eens naar FIAT, die maakten een paar jaar geleden veel leukere auto's dan tegenwoordig maar verkochten helemaal niets meer. nu produceren ze veel minder opvallende auto's en kruipen ze langzaam uit het dal. Uiteindelijk bepaald de consument wat er gekocht wordt en Alfa Romeo wil 300.000 auto's per jaar gaan verkopen en dat doe je niet met de auto's die wij gaaf vinden.
We zijn nederlanders. Wees eens eerlijk en beantwoord mijn vraag van eerder. Geef jezelf 40-50 duizend euro om verplicht een auto van te kopen. Gewoon een die je zelf echt leuk vindt. Dus niet die waarin je dochtertje achterin samen met haar vriendinnetjes leuk DVDtjes kan kijken of die waarin je vrouw graag boodschappen gaat doen. Nee een auto voor jou!
Dat is waar Alfa Romeo goed in was.
Een auto voor mezelf? Ik ben niet echt op de hoogte van 2de handsprijzen maar het zal idd iets in de richting van een BMW worden (M3, 330). Of een Audi (R)S4 praktisch en snel, goede combi!
Laatst gewijzigd door Claasen op wo nov 09, 2005 09:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Ruud33 16V

wo nov 09, 2005 09:05

Tja claasen ik ben het grotendeels met je eens. Maar alleen moet ik even opmerken dat ik denk dat Alf juist GEEN volumemerk wil zijn. Je leest allemaal dingen over lifestyle en premium en nog meer van dat soort juppie achtige termen. Ze willen zich juist meten met audi en BMW maar hebben de financiele middelen niet om met een esclusief stukje techniek te komen. Om dan toch de tegenwoordig vereieste kwaliteit te leveren tegen acceptabele kosten krijg je gedeelde platforms en motoren met in dit geval helaas GM dus geen RWD.

Claasen

wo nov 09, 2005 09:07

Tja claasen ik ben het grotendeels met je eens. Maar alleen moet ik even opmerken dat ik denk dat Alf juist GEEN volumemerk wil zijn. Je leest allemaal dingen over lifestyle en premium en nog meer van dat soort juppie achtige termen. Ze willen zich juist meten met audi en BMW maar hebben de financiele middelen niet om met een esclusief stukje techniek te komen. Om dan toch de tegenwoordig vereieste kwaliteit te leveren tegen acceptabele kosten krijg je gedeelde platforms en motoren met in dit geval helaas GM dus geen RWD.
Dat is marketing als je 300.000 auto's per jaar wil verkopen ben je volumemerk.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 09, 2005 09:19

Inderdaad! Diep in zijn hart wil iedere CEO behalve die van merken als Ferrari echt wel een volumemerk leiden. Brood op de plank! De enige manier voor Alfa om nog echt auto's te gaan bouwen die 'wij' nog trekken (zgn. 'compromisloos' sportief) is door inderdaad een 1-op-1 3-serie rivaal te bouwen (RWD), met een eigen V6. Dan heb je een auto met de eigenschappen die 'wij' waarderen en met het Unique Selling Point van de Alfa-V6. En dan liefst wat goedkoper dan een vergelijkbare 3. Als het even kan met onderscheidend design en wat typische Alfa-details. Dat zou dus een mega-succes moeten worden.... toch?

Of, toch niet? Want, dat hadden we eind jaren 80 toch? Een 75 V6 America had wel lekker ruim 20 pk meer dan de toenmalige 325i (OK, en een halve liter meer slagvolume). En RWD. En onderscheidend design, en Alfa-karakter, en hij was nog goedkoper ook met meer extra's standaard... En we weten allemaal hoe het gelopen is. De 3-serie prospect laat zich nou eenmaal (en toen kennelijk ook niet) 'foppen' door het schitterende Alfa-karakter. Die betaalt liever meer voor de Grundlichkeit en Wertfestigkeit van de BMW dan voor het temperament van de Alfa. Jammer, maar dat is de keiharde waarheid.

En wat betreft het delen van platforms uit geldnood: laten we wel wezen, zou Alfa zelf ook niet liever een vers RWD platform hebben gebouwd voor de 75, of een significante upgrade doorgevoerd hebben, in plaats van een in wezen al bijna 15 jaar oud platform over te nemen?

En om op Kais vraag terug te komen: met 50.000 in de pocket en met het pistool tegen mijn hoofd om me bij een SZ weg te houden, wordt het een Jap. Een 350Z. Alle ingredienten aanwezig: dikke V6, handbak, RWD, onderscheidend (maar niet mooi) design, zit lekker, drift fijn....
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 09, 2005 09:49

Ford Mustang of een BMW 325.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 09, 2005 11:36

Dat BMW ook flaters maakt, is wel te zien aan de Rover 75. Toch vrij groot qua buitenafmeting maar binnenruimte is zeer beperkt en teveel plaatwerk hangt
voor de voorwielen en achter de achterwielen.
Dus in feite was het een concurrent van de 156 maar de Rover was erg zwaar in vergelijk. Dan heeft men de stupide beslissing genomen om een oude,ruimtevretende BMW achteras te monteren op een voorwielaangedreven auto.
Dus daar gaat de ruimtewinst van een voorwielaandrijving. Dit is nonsens.

Rover 75 was zeker geen slechte auto(goed gemaakt en betrouwbaar) maar verkeerd
bedacht.

Ruud33 16V

wo nov 09, 2005 12:02

Volume merken zijn KIA, Toyota, Opel, etc...

Of je een volumemerk bent hangt niet alleen af van de verkochte aantallen of de verwachting daarvan. Alfa valt als ik me niet vergis in de categorie exclusief... (zijn namelijk allerlei categorieen in schijnbaar, vrienden van mij zijn daar ooit op afgestudeerd op de universiteit).

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 09, 2005 12:25

Wat wij nodig hebben is een nieuwe 75 als voor de Fiat overname. Kost meer om te maken dan ie opbrengt, ergo... de Italiaanse belasting betaler betaalt 1/3 van onze nuova 75. Dit is natuurlijk goed te verdedigen aangezien het eigenlijk onze eigen belastingcenten zijn die via de EU naar Zuideuropa verdwijnen in de vorm van weetikwatveelwaatvoor subsidies.

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo nov 09, 2005 13:06

Wat is Honda dan ?
Vrijwel onafhankelijk, met in de basis sportieve autos.
En de S2000 is heel leuk, leuker dan alle huidige Alfa's.
(Zowel technisch als esthetisch)

LC
Member
Member

wo nov 09, 2005 15:12

Ja, mee eens, over het esthetische kun je nog twisten, maar de S2000 is wèl een èchte sportwagen!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”