frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Waarom staan er altijd zoveel BMW's (tweedehands) te

zo nov 06, 2005 14:22

tis een BMW:

http://www.dgtalpimp.com/m3_gtr_nurburgring.wmv

Uh 55 Mb dus.......................

Ik zoek nog een 325 om mee te driften dus als iemand er 1 voor weinig weet????

deze is ook leuk:

http://www.supercarchallenge.nl/video/Assen-bmwSTW.wmv

Leuk filmpje van Assen....
Maarre is dat t diff wat zo jankt?? Om gek van te worden! :evil:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Waarom staan er altijd zoveel BMW's (tweedehands) te koo

zo nov 06, 2005 15:16

Ik kan het filmpje niet bekijken (Mac) maar ik denk dat het geluid wordt veroorzaakt door
een bak met rechte vertanding. Geeft behoorlijk geruis.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 06, 2005 17:50

Ik kan het filmpje niet bekijken (Mac) maar ik denk dat het geluid wordt veroorzaakt door
Kan idd ook,maar het geluid gaat niet met het motortoerental mee omhoog maar met het toenemen van de wagensnelheid, daarom dacht ik aan het diff, snappie? :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Elentinos
Member
Member

zo nov 06, 2005 18:28

Een BMW kan best lekker klinken. Verslavend lekker zelfs, zoals deze:
http://freeboxien.free.fr/m3be.mpeg

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 07, 2005 01:12

Even on topic: Vergeet niet dat er reuzeveel 3 series zijn verkocht en al helemaal in België.
Ze zijn daar toch welbekend een stukje goedkoper.

Dat er geen interesse is voor 2e hands BMW en dat het onderhoud zo duur is, dat is grote Lariekoek! (ik heb een aardig Beamer verleden) Maar als je de garageprijzen gaat vergelijken met het zelfsleutelen en de onderdelen zelf halen dan praat je natuurlijk DIK in eigen straatje.

Hoewel ik Alfa een warm hart toedraag (en dat zijn alleen de modellen die achterwielaangedreven zijn) ben ik geneigd om mijn A6 avant ooit te gaan verwisselen voor een 530D touring. Heb laatst in een 535D gereden en dat was werkelijk adembenemend. Voor mij past Alfa niet in het dagelijks vervoer, wel als hobby.

Maar om nu een degelijk merk neer te sabelen, beetje vreemd. En proleten rijden nu tegenwoordig overal in. Vorig jaar reed ik 2 maanden in een Saab 9-5 aero, werd begroet door 2 enorme Sjonnie uitziende jongens in een 9-3 viggen....Zie ik regelmatig Volvo's rechts inhalend proletengedrag vertonen. Heb ik laatst mijn schoonzus verteld dat ze niet moet raaskallen dat er toch alleen nette mensen in Volvo rijden!
:twisted:

Zullen we het maar over de hobby hebben dan :?: - lijkt mij een betere tijdsbesteding.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma nov 07, 2005 07:32

De M in bmw betekent hier in de buurt in ieder geval iets anders !! (in vlaanderen)
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma nov 07, 2005 13:16

Kan idd ook,maar het geluid gaat niet met het motortoerental mee omhoog maar met het toenemen van de wagensnelheid, daarom dacht ik aan het diff, snappie? :wink:
Grtz, fRank
Dat geluid is idd de versnellingsbak met rechte vertanding. En die M3 GTR gaat wel echt snoeihard die porsches staan haast stil maar wat wil je met 500+ pk in dat ding.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

elio
Guru
Guru

ma nov 07, 2005 20:59

Ik heb de laatste jaren de kans gehad om een paar mooie bmw's te testen (745i, 120d, 320d, 535d en 630i), en hoewel het fantastische wagens zijn, vind ik toch dat hun "achterwielaandrijving" nog weinig toegevoegde waarde heeft, aangezien ze volledig gecastreerd (sorry voor het brute taalgebruik) :oops: wordt door allerhande rijhulpsystemen. Dat is inderdaad het beste voor dagelijks gebruik, en zorgt er ook voor dat mister business man druk telefonerend op de snelweg in de gietende regen toch niet van de baan gaat in zijn 745i... alleen heb ik soms heimwee naar de tijd dat krachtige motoren en achterwielaandrijving voorbehouden waren voor getalenteerde rijders (waar ik mezelf zeker niet bij reken hoor), en dat je vol ontzag en adrenaline naar zo'n machine keek...
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 07, 2005 21:42

Hetgaat niet om driften hoewel dat leuk is meegenomen...met huidige auto neem ik
gewoon deel aan verkeer en je ziet mij geen Dukes of Hazard rijgedrag vertonen.

Er zijn enkele al dan niet subtiele verschillen die voor velen doorslaggevend zijn.
Voor mij is van doorslaggevend het neutrale en gebalanceerde stuurgedrag. De CG
is in midden van de auto en de auto roteert als het ware om je ruggegraat i.p.v. een punt ver voor je waardoor je het gevoel hebt minder betrokken te zijn en je jezelf moet vastgrijpen aan
het stuur.
Nog steeds is bij voorwielaandrijving het meeste gewicht voorin. Bij Alfa heeft men
supersnel stuurhuis gemonteerd om het onderstuur te verhelpen. Dit moet zo snel omdat het anders teveel stuurinput zou vragen. Gelukkig want anderen verhogen de assistentie van stuurbekrachting en is stuurgevoel compleet verdwenen.

Dat een goed afgesteld onderstel van een 156 sneller kan zijn als een 3, neemt niet weg dat voor mij een achterwielaangedreven 156 een veel prettiger sturende auto zou zijn.
Met name voor het plezier van het rijden, kies ik Alfa Romeo. Als je echt snel wil rijden
voor niet veel geld is er een enorme keus aan Sub en meer Japans.

Oude Spider is een fijne kar om gewoon lekker bochtjes te draaien. Een gevoel van balans.
105 heeft veel gewicht voorin en onderstuurt maar met een beetje meer gas reageert
auto en dit is wat men bedoelt met op rails. Auto reageert responsief en actief. FWD
moet wachten door gas te lossen. Maakt de 105 nog steeds zo'n fijne auto om te rijden.
Voor mij nimmer meer een voorwielaangedreven auto.

Kosta
Guru
Guru

ma nov 07, 2005 22:31

Zou het niet zo kunnen zijn dat Alfa betere voorwielaandrijvers maakt dan dat ze achterwielaandrijvers zou kunnen maken. Dan bedoel ik dus niet meedoen met het dagelijkse verkeer want dan maakt het niet zoveel uit maar puur op de grens rijdend.
Ik vind namelijk een 156 ( met sportpakket weliswaar :lol: ) fijner rijden dan de voorlaatste 3 serie , die op de grens vrij veel onderstuur vertoont en ondanks z'n achterwielaandrijving niet zo neutraal rijd als Bert het wil voordoen. Ja, een M3 rijd op de grens beter maar dan komen de peekaas om de hoek kijken waardoor je ook met het gas kan sturen maar een 316,318 en 320 is echt niet de fantastische sturende auto omdat het achterwiel aandrijving heeft. Voor de snelle reageerder, ik zeg dus niet dat het slecht sturende auto's zijn ! :wink:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

cees
Member
Member

ma nov 07, 2005 23:43

Helaas moeten we toegeven dat BMW wel aan achterwielaandrijving vasthoud zoals het hoort en ook flinke motoren in hun modellen lepelen. Je komt helaas een boel BMW's tegen waar je het niet eens tegen hoeft te proberen met je alfaatje :cry:
Het gaat er niet om hoe snel een auto wel niet kan. Dat vind ik niet eens het belangrijkste aan een auto. Elke janboerelullen fabrikant kan een auto maken die sneller gaat dan anderen. Het gaat om een stuk historie, modellen keuze en variatie en vooral styling, geen vierkante koekblikken op wielen dus. Alfa Romeo is nog steeds het merk met de meeste overwinningen op autosport gebied. Daar kan geen ander merk aan tippen !! 8)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 08, 2005 00:20

@Kosta

Je hebt helemaal gelijk maar voor vergelijkingsmateriaal komt redelijk snel de BMW 3 naar voren enkel omdat deze achterwielaandrijving levert. BMW kent een eigen setup en blijft
trouw aan de McPherson voorwielophanging. BMW heeft ook qua afstelling een zeer eigen huisstijl.

Dat een BMW 3 aangeeft hoe een achterwielaangedreven Alfa Romeo in praktijk zal rijden,
kan niet kloppen. Ik heb aangegeven dat Alfa Romeo heeft gekozen voor een zeer snel
stuurhuis en andere fabrikanten juist kiezen voor meer bekrachtiging waardoor het stuurgevoel juist teloor gaat. Daarnaast geef ik aan dat een Alfa 156 met goede wielgeometrie, double wishbone en multi link achteras in praktijk een snellere combi
op kan leveren als een achterwielaangedreven BMW.

Ik wil enkel aangegeven dat de keuze voor achterwielaandrijving voor Alfa Romeo
wel degelijk de rijervaring kan verbeteren. Vergeet even BMW ( is qua set up altijd anders
geweest) maar kijk eens naar de praktijk van een FWD hothatch.
Lift off oversteer zoals een Peugeot 205/306 maar is wel degelijk een zeer risicovolle set up.
Het teveel aan overstuur inbouwen om met gas op de plank neutraal door de bocht te gaan.
Huidige Alfa's en tegenwoordige alle sportieve FWD zijn uitermate veilig.

Een goede achterwielaangedreven met goede gewichtsverdeling op de uiteinden, zoals
transaxle, is nog steeds een auto waarvan men kan stellen dat deze bijzonder ongevoelig is
voor zijwind en tot een hoge mate neutraal van karakter. Met de Maser QP kan ik gelukkig
een Italiaans voorbeeld nemen en hoef niet de wijk te nemen naar BMW.
Dit is een bijzonder geslaagde auto met uitstekende rij-eigenschappen.
Er is wel degelijk een stukje magie in rijden van een Alfa maar FWD filtert naar mijn zin
te veel. Ik koop een Alfa voor de handling eerst en dan de wegligging.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”