Het is in elk geval wel gezelliger
Helemaal wáár
Vind het moeilijk om aan te geven wat goedkoper is... hangt er ook vanaf wat je zoekt.
Handelaren zetten op de beurs vaak de nieuwste modellen voor hele leuke prijsjes weg (Minichampsjes voor 23 euro, Ixootjes voor 18 ). Dat zal op eBay minder snel lukken omdat degenen die niet in de gelegenheid zijn een beurs te bezoeken over elkaar heen vallen om te bieden zodra een nieuw product wordt aangeboden. Komen de verzendkosten nog bij.
Op de beurs weten de tafelhouders (handelaren en hobbyisten) over het algemeen goed wat hun oudere modellen waard zijn. De kans om een zeldzaamheid voor een aangenaam bedragje op de kop te tikken is kleiner. Op eBay/Martplaats kan je nog wel eens het geluk hebben dat je de enige bieder bent voor een gezocht model.
Als je vaker aankopen doet zal het prijsverschil per saldo niet zoveel verschillen, denk ik. En die gezelligheid: voor mij is naar de beurs gaan ook een sociaal evenement, na 20 jaar verzamelen een hoop leuke collega-verzamelaars leren kennen.
Grootste voordeel: je hebt de spullen in handen, je weet wat je koopt. Geen gedoe met betalen, verzenden, zoekgeraakte items, etc.
Voor mijzelf zijn de reiskosten aan de hoge kant, dus als 't kan probeer ik met iemand te poolen.
Lidmaatschap NAMAC levert overigens ook abo op Auto in Miniatuur op; mooi magazine dat 6 x per jaar verschijnt.
Tot slot: belangrijkste is wat je voor een model over hebt om het te verkrijgen. 'Must have' is wat dat betreft maar relatief.
Kom gewoon een keer kijken. Ik ga vrijwel zeker zaterdag 3 december weer.