Rens 1.7QV
Guru
Guru

RE: Goedendag....weer nieuws van VAG!!

vr okt 28, 2005 18:14

kijk eens aan.

Ik denk dat een hybride voertuig best wel wat voordelen voor de toekomst biedt. Nu vind ik zelf de Toyota Prius niks, maar de hele technische achtergrond van de aandrijving is erg interessant. Via mijn stage krijg ik er namelijk mee te maken. Technische gezien zit het heel mooi in elkaar.

dus dat ga ik hier niet allemaal neerzetten, want dan ben ik wel ff bezig. Maar het is een mooi concept. Als je praat over een parallelhybride.

De theorie erachter is namelijk dat je de motor laat draaien op bepaalde snelheid, dan laat je de elektromotor mee doen, zodat de motor kan lopen op zijn efficientste werkpunt. En de CVT helpt er uiteraard ook aan mee. Hiermee heb je niet veel accu nodig, aangezien je zelf de energie opwekt tijdens het afremmen.

Ik zie hier voorlopig meer heil in als brandstofcel. En zo'n Prius komt ook vrij ruim door de euro 5 norm.

Alleen een elektromotor zie ik ook niet zitten, aangezien je dan echt met accu en oplaad tijd zit. Maar dat heb je met hybride niet. Er zit wel een accu in, maar die is niet eens zo heel erg groot.

Mooi concept die hyrbide, alleen je mist natuurlijk wel wat: geluid, schakelen, motorvermogen zelf.
Want de motor die in de Prius gemonteerd wordt is van het type Atkinson-cycle. Dan is een stuk schoner dan een otto-cycle alleen het vermogen is nou niet dat je zegt indrukwekkend.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Emilio
Guru
Guru

vr okt 28, 2005 18:55

Kijk... de batterijkes... Nu wordt het leuk.

Tot nu toe zijn alle electrowagens uitgerust geweest met klassieke batterijen en dus niet met LI-ION batterijjen.
Li-ion zijn het type batterij die in een telefoonzitten. Met de klassiek batterij zou je telefoon 4x zo zwaar zijn en 1/2 de tijd meegaan.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen: Li-ion biedt mogelijkheden om wagen met een actieradius van ruim 600 km te bouwen. En teven zitten ze op 70% vol binnen een 1/2 uur of zo (pin me niet precies vast op de exacte cijfers) En daarbij het gewicht binnen de perken te houden.

Iets verder kijken dan jullie neusje lang is svp.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 28, 2005 18:58

Wil ik ook best doen, verder kijken... maar zelfs de betere elektro-concepts staan nog vrij ver van echte, betaalbare serie af... En dan nog: ook die stroom moet opgewekt worden. Worden de boomknuffelaars onder ons daar beter van? Want die zijn natuurlijk ook mordicus tegen kernenergie. en je kunt moeilijk iedereen in dit land emplooi gaan bieden in hele grote tredmolen :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr okt 28, 2005 19:17

Ik ben het met Juri eens. Nou was ik toevallig een paar dagen terug bij een workshop van ATC en dat ging over aandrijftechniek en die mensen weten er wel wat vanaf. Ging Brandstofcel, hybride aandrijving en kort stukje elektro. En daar kwam het toch echt op neer dat het nadeel van de elektro auto is dat die zo'n lange oplaadtijd heeft. Niemand sprak daar over een half uurtje opladen zodat je weer voorruit kan. Bovendien, moet je dan nog een grote accu hebben.

De toyota Prius kan maximaal 50 kilometer per uur rijden en dat 1 kilometer lang. Nu heb ik pas die accu gezien en die is nog best weg te werken, maar het stelt al heboorlijk wat voor. Wil je dus een actieradius hebben van 600 km dan moet je een flinke accu hebben.
Echt flink. Nu is accu-techniek niet m'n sterkste kant. Maar zoals jij (Emilio) het zegt, dan is dat toch potentie om er meer van te maken. Waarom zijn er dan geen prototypes???
Bovendien zeg je het is mogelijk. Maar is dat in praktijk of theorie??
600 km op elektro klinkt bij mij een beetje ongeloofwaardig in de oren

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 29, 2005 11:28

Ik neem dat je doelt op Lithium-ion accu's?? Deze zijn erg duur en zeer moeilijk te recyclen.
Ja, veel meer voordelen als bestaande accu's met veel Wh/kg en oplaadtijd is teruggebracht
naar ik meen gebruikt de Nissan Altra deze maar ik heb in een test mogen lezen dat het tot nog 3 uur kost om deze op te laden en 1200 keer de accu kan worden opgeladen.

Het is natuurlijk erg mooi dat een elektromotor zich kan bijladen als deze door externe kracht
wordt aangedreven, dus bij afremmen en bergafwaarts maar ik vind het niet een groene oplossing en het wordt duren rijden als men regelmatig accu's moet wisselen.
Wat Yuri aangeeft; als je R&D budget uitgeeft aan elektromotoren wat blijft erover voor
verfijnen benzine motoren. Het zijn met name overheden die elektromotoren stimuleren
zoals in Californie en ook in Duitsland moest VW aan de elektro.

Topman van VW werd weggehoond omdat deze geen brood ziet in elektromotoren maar
zowel de Prius als de Honda nogwat kunnen niet tippen aan het geringe brandstofverbruik
van de Lupo TDI.

Groot voordeel is wel hybrideauto die bij remmen etc. de accu's zal opladen maar verder vertrouwt op een benzinemotor. De Prius is echter geen auto maar een rollator. Honda heeft een Accord met een dikke V6 en met deze techniek. Kijk, dat wordt al beter.

Toch is het maar de vraag of fabrikanten ooit auto's aan kunnen bieden met de voordelen
van rijden op benzine. Het ligt voor de hand welke voordelen dit zijn.
Laatst gewijzigd door bert op za okt 29, 2005 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 29, 2005 11:31

En als je dan toch op de Eco-toer wilt, dan is een 'milde' hybride wel een mooie oplossing. Ge-integreerde start/stop-generator ipv startmotor, die ook remenergie terugwint en de auto uit stilstand weer in beweging zet, gecombineerd met 'stilstaan = verbrandingsmotor uitschakelen-modus'. Dan nog een efficiente diesel erin, en je hebt een (theoretisch) lichte auto met een zeer efficiente aandrijflijn. Of het leuk is, is een tweede, maar naar mijn mening liever in een 3-liter Lupo dan in een elektro-mobiel...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 29, 2005 11:48

Het klinkt allemaal fantastisch en Honda heeft zeer hoog opgeven van de Honda Hybrid
met een 255 pk sterke V6. Honda stelde dat 80mpg mogelijk is maar de helft bleek de waarheid gedurende de test uitgevoerd door instanties. Komt nog bij dat de Honda Accord
Hybrid dure methoden heeft gebruikt om het niet te zwaar te maken maar is in ieder geval
een auto van normaal formaat en normale banden. Prius is natuurlijk een misbaksel
op groende banden, zachte demping etc om maar de waarden te behalen.

Je zou natuurlijk de Citroen route kunnen nemen door ook een vlakke bodem, hydroveren en ultra smalle banden te kiezen. Dat schilt enorm boven bepaalde snelheid. Voor een wat sportievere auto kan je bij lange na niet de besparingen realiseren.

Audi 3 liter bleek overings wel te leveren wat men claimde; 3 liter diesel op 100 km volgens Europese voorschriften.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 29, 2005 12:02

Ik zou de Prius best een willen testen. De vormgeving is helmaal gericht op een zeer lage
CW waarde en achterin hebben mensen geen hoofdruimte. Dus ik zou hem testen met de ramen open. Dan moffelen wij er normale banden onder met een fatsoenlijke dosis grip en gaan vervolgens wat straffere veren/dempers monteren.

Dan wil eens zien of met deze techniek werkelijk indrukwekkende resultaten kan worden geboekt. Het verbruik van de Honda hybrid is door de Amerikaanse overheden vastgesteld op 40 mpg en de Golf TSI komt redelijk in de buurt en sprokkelt niet door gebruik magnesium
en aluminium t.o.v. normale Accord.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za okt 29, 2005 17:04

Dat kun je wel doen, maar dat is natuurlijk zinloos. Die Prius is gemaakt om zuinig mee te rijden. Kun je wel bredere banden stugge vering en dan flink gas lopen geven, maar dan hoef je niet lang na te denken wat ermee gebeurd.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Goedendag....weer nieuws van VAG!!

za okt 29, 2005 17:05

Dat kun je wel doen, maar dat is natuurlijk zinloos. Die Prius is gemaakt om zuinig mee te rijden. Kun je wel bredere banden stugge vering en dan flink gas lopen geven, maar dan hoef je niet lang na te denken wat ermee gebeurd.

Rens
Ik denk dat Bert bedoelt dat ze valsspelen bij Honda met dit soort trucjes.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za okt 29, 2005 17:10

owwwww ok.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 29, 2005 17:23

40 mpg... vlug gerekend met amerikaanse gallons is dat, wat, 64 km op 3.78 liter? Ofwel iets in de orde van 1 op 17? Moeten we dan ineens onder de indruk zijn? Dat kan een Panda van 13 jaar oud ook hoor :roll:

Emilio
Guru
Guru

za okt 29, 2005 22:03

Gelukkig ben ik wakker bert....
Maar 1200x herladen... bij een actieradius van 600km
1200*600km= 720.000 km.
Kijk, dat is 1 groot voordeel van electrisch ONDERHOUDSARM
Dit itt hybride en ander ramp vormen.

Keep it simple.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 30, 2005 09:23

Maar de actiaradius is op zijn hoogst 180-190 km. Let wel: deze actieadius is alleen te halen
door zeer, zeer zorgvuldig rijden en met zeer lage snelheden. De topsnelheid van de Altra
is, hou je vast, een bloedstollende 120 km/h!! In no time leeg mocht je deze snelheid aanhouden.

Het opladen kost geen drol maar menigeen ziet in deze pogingen meer een politiekmotief, zoals de staat van Californie die in de jaren 80 een wet heeft opgesteld, en hen verplicht
elektro-auto's te gebruiken en te leveren.

De rekensommen zijn makkelijk om het benodigde vermogen van een auto te bepalen.
Nog steeds de beste manier om minder brandstof te verbruiken is simpelweg langzaam rijden. Reken maar benodigd vliegwielvermogen bij 50 km/h, 100, 150.
Mochten wij auto's gaan bouwen die maximaal 100 km/h mogen, licht zijn, aerodynamisch, smal en verder op benzine stoken kun je enorm veel besparingen bewerkstelligen.

Wil ik dat?? Nee, wij leven niet op brood alleen en jongens als Ferrari, Porsche smeren
er boter op.
Een elektro-auto doet op het moment denken aan de modellen die zijn gevoerd in het Oostblok. Onaantrekkelijk, langzaam en serieus triest.

Hoe willen wij eigenlijk alle elektro-auto's opladen?? Kan je ermee op vakantie gezien de
zeer beperkte actieradius (stadsauto) en werkt het bij lage temperaturen??
Kun je voorzien in de energiebehoefte?? Net zoiets als windmolens in NL. Kost handenvol
geld en levert veel en veels te weinig op maar je mag er een groene sticker opplakken.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Goedendag....weer nieuws van VAG!!

zo okt 30, 2005 10:49

Kun je voorzien in de energiebehoefte??
Klopt, ook elektriciteit moet ergens vandaan komen :!:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”