bert
Guru Duplice
Guru Duplice

Goedendag....weer nieuws van VAG!!

wo okt 26, 2005 16:17

Goed bezig: eerst een RS4, VW Ecoracer en nu...

Supercharger + Turbo= Volkswagen Twincharger

Lancia heeft combi eerder gebruikt met rally-auto..maar nimmer voor productie gebruik....

Als supercharger en turbo werken resulteert het in 2.5 bar boost bij 3500 tpm !!
Jammer voor de dieselende leute....

Mooi hoor...1.4 levert vermogen van een 2.3 (177 pk) maar verbruik ligt 20% lager.
Und jetzt ein 3.0 Twin Charger bitte.

Ruud33 16V

RE: Goedendag....weer nieuws van VAG!!

wo okt 26, 2005 17:17

Ja vind het mooi gevonden om uit een 1.4tje 170 ps te halen en dan ook nog geschikt voor dagelijks gebruik... en zuinig...

Erg mooie prestatie, jammer dat alfa het geld niet meer heeft om zulke dingen in eigen keuken te bereiden..

matra sports
Guru
Guru

wo okt 26, 2005 17:43

Technisch natuurlijk heel interessant ! Maar het was ook wel nodig met al dat gewicht dat de 1.4 tjes van VAG meeslepen an Gründlichkeit. :wink:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 28, 2005 00:12

Ik ben benieuwd, het zal wel niet heel lang meer duren voor ik er een rondje mee ga maken. Ik snap niet dat ze dit blokje niet in de Polo GTI gelepeld hebben, maar ja, misschien doen ze dat nog voor een ueber-GTI (hoor mij nou, VW-man :wink: ).

Overiens: van de Golf V GTI ben ik niet bijster onder de indruk, moet ik zeggen. Tempo zit er wel in, maar als dat tegenwoordig de norm voor een hot hatch is, dan mag mijn portie naar Fikkie. Een 206 RC is veel leuker :!: De Golf GTI weegt een ton of 6 :?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 28, 2005 10:03

Ik vond de 911 turbo opvallend door zijn zeer hoge compressie maar volgens mij is de
TSI op het moment recordhouder met 10:1.

Als de TSI werkelijk zo goed is met veel vermogen, super elastisch en daarnaast zuiniger
als de Golf 2.0 FSI zijn er wellicht geen enkele goede redenen meer te bedenken om diesel te rijden.

En..ja. Er komt ook een 2.0 TSI en in de toekomst toepassing voor V6 etc.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 28, 2005 10:10

Op het VW forum is momenteel een leuke topic over Alfa Romeo. Kijk snel. :wink:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 28, 2005 10:23

Even een link alsjeblieft...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 28, 2005 10:26

Grapje. :wink: :biggrin:

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Goedendag....weer nieuws van VAG!!

vr okt 28, 2005 10:36

Grapje. :wink: :biggrin:
:jumping:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 28, 2005 10:37

Mijnheer Kas...ik loop er gewoon in.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 28, 2005 15:25

VW is ook al jaren bezig om een 'ideale' verbrandingsmotor te ontwikkelen, die deels als diesel (zelfontbrander) werkt en deels met een bougie. Deze zou op een synthetische 'designbrandstof' moeten lopen, en de voordelen van beide motorconcepten aan elkaar koppelen. Helaas wordt dit interessante initiatief onder druk van de publieke opinie en de hysterie rond de hybride-auto helemaal naar de achtergrond gedrukt. VW gaf destijds aan geen heil te zien in hybridetechniek ('schoffering van de natuurkunde', en daar is heel wat voor te zeggen als je de totale energiebalans per kilometer van de hybride bekeijkt), maar is nu toch deels gezwicht voor de druk. Jammer, want zo gaat er waarschijnlijk minder geld nar R&D voor de 'mengmotor'. Niet dat ik VW zou willen rijden hoor, maar als daar een technologie vandaan komt die ons eventueel kan behoeden voor de verschrikking van de elektromotor, dan juich ik dat van harte toe!

Yuri

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 28, 2005 17:06

Elektromotor...?? Denk dat op korte termijn een elektromotor zwaar inferieur blijft t.o.v.
benzinemotor zowel qua prestaties of gewoon de kosten. Accu's vervangen is prijzig en wat doen wij met miljoenen oude batterijen?? Recyclen??? Kost ook nog veel tijd om spulleke op te laden...doe maar niet.

Elektro-auto is een een kots vondst....

Emilio
Guru
Guru

vr okt 28, 2005 17:38

@Bert:
Ik kan me vaak vinden in je mening, maar dit keer zit je er toch volkomen naast.
Ondanks dat ik van de alfa sound hou voorspel ik je dat electromotoren binnen een paar jaar suprieur zijn aan benzine en diesel motoren.

Het rendement is groter, koppel is sky high en het gewicht is vele malen lager (wat weer gecompenseerd word door de batterijen natuurlijk (mov wanneer je Li-ion gebruikt)).
Tevens zijn de vermogenskrommes veel minder krom. :D :D

Het is jammer dat de bomenknuffelaars de electromotor omarmen. Dat resulteerd inderdaad in trage gevallen die nergens op lijken.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 28, 2005 17:44

Volgens mij is dat wel een fijn blokje..1,4 met 170 pk 8)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 28, 2005 17:52

Nou, de elektromotor is voor een personenwagen zo ideaal nog niet; het gewicht van de benodigde accu's schuif je ook niet zomaar onder het tapijt. Theoretisch is het wel vrij ideaal, met de vlakke koppelkromme en het enorme koppel, maar het autorijden zoals wij dat kennen en waarderen wordt dan wel voor een zeer groot deel verleden tijd.

En als je iets anders wilt dan accu's (brandstofcel...) dan zit je weer met heel andere problemen, zoals 'hoe genereer ik waterstof'. Voor dat proces is zoveel energie nodig dat de totale efficiency (de hele energieketen van productie van auto/aandrijflijn, productie/distributie brandstof etc) per gereden kilometer niet echt geweldig is. De auto an sich schoner krijgen is wat dat betreft de kunst niet; alleen zal het vervuilings/energie-probleem zich dan ergens anders concentreren.

Yuri

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”