Italman
Member
Member

Welke olie in een 75 turbo?

vr jan 18, 2013 16:34

laatst heb ik mezelf getrakteerd op een zwarte 75 turbo eerste serie uit 1986 met nu 142000 km op de klok.
De wagen staat 2 jaar stil maar alles zit netjes los dus opstarten zou weinig problemen moeten geven.
Wel wil ik ze zo snel mogelijk verse olie geven natuurlijk. In het handboek staat 10 tot 15W50.
140.000 km en 27 jaar later zijn de motor en de hedendaagse oliën natuurlijk ook wel wat veranderd.

Wat zijn de beste ervaringen bij de aanwezige turbo-rijders? (of adviezen bij het heropstarten na 2 jaar stilstand)

Groeten!

Paul

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Welke olie in een 75 turbo?

vr jan 18, 2013 16:45

Gewoon een goed merk 10W40 erin gooien, 10W60 is ook een optie maar hoeft niet echt.

Jesper75
Full Member
Full Member

vr jan 18, 2013 17:02

Ik heb er 10W60 van Valvoline in bevalt goed :D

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jan 18, 2013 17:43

Ik rijd met 10w60 van Castrol,buiten dat het wat prijzig is een prima olie.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Stan75
Full Member
Full Member

vr jan 18, 2013 17:48

Hier ook een met de dure 10w60 Castrol, ververs m rond de 5k
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Italman
Member
Member

vr jan 18, 2013 17:55

Dan ga ik morgen een goeie 10W60 halen, lijkt me dat jullie het daar unaniem over eens zijn! :wink:

Bedankt en prettig weekend!

Stan75
Full Member
Full Member

vr jan 18, 2013 21:34

Vergeet het filter niet! :wink:
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Italman
Member
Member

za jan 19, 2013 07:57

Uiteraard niet :wink:
Alles opnieuw ondergesneeuwd hier vannacht... testritje zal er niet inzitten :(

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 19, 2013 19:53

En goed warmrijden voordat je de olie aftapt. Koude olie verversen is zonde en zinloos, want dan blijft er veel te veel troep achter in de motor. Lekker warmrijden en goed uit laten lekken! :wink:
''Drive tastefully''

Italman
Member
Member

75 turbo: Vraagje oliedruk en remmen achter.

zo jan 20, 2013 21:11

Voila,

gisteren een dagje bezig geweest met het opstarten van de turbo en da's wondermooi gelukt!
Na 2 jaar stilstand van wat verse benzine voorzien, nieuw batterijtje erin, controle van de niveautjes en controle op lekken en ze startte na een omwenteling of 5 van de krukas!

Voorzichtjes laten warmdraaien en olie ververst.

Nu was me hetvolgende opgevallen: Bij het koud draaien schoot de oliedruk direct naar 8 bar, pas als de motor rond de 70° zat zakte die tot een bar of 4-5 en toen de fan aansloeg zat die nog rond de 3 bar op stationair toerental.
Als je het gaspedaal aantikte ging die direct terug naar 8 bar.
Bij het lopen onder de hefbrug hoorde je door het carter door ook de oliepomp redelijk goed draaien wat me bij geen enkele andere motor al is opgevallen.
Heb ik een absolute nieuwstaat motor (jaja, zal wel...) of zou de 'overdrukklep' an de oliepomp vastzitten? (als die er al op zit)
Na het verversen van de olie brandde ook het lampje bij de oliedruk meter op het dashboard, na verloop van tijd ging het pinken (dit terwijl hij opnieuw 8 bar aangaf). Wat moet ik hiervan denken?

Wat me ook opviel is dat de leidingen naar de oliekoeler koud bleven, alsook de koeler, zit daar een thermostaat regeling op of moet ik daar een blokkade verdenken?

Verder het ik ook de remmen vooraan weer mooi losgemaakt, achteraan zat ik met een paar vragen om mezelf onnodig gesukkel te besparen (dit is mijn eerste transaxle na heel wat voorwielaangedreven alfa's):
Er zit een zeskant kopje haaks op de klauw ter hoogte van de handrem-hefboom. Die dient waarschijnlijk om de spelin op de handrem bij te regelen?
Hoe zie ik de werking van de stelboutjes in de buitenste zuigers? De moer 17 is waarschijnlijk een tegenmoer en de inbus waar ie rond zit stelt waarschijnlijk de zuiger?
Hoe krijg ik de zuigers makkelijkst los? (desnoods monteer ik ze helemaal, heb ik geen problemen mee, maar ik weet graag vooraf een beetje waar ik allemaal aan draai voor ik domme dingen doe :wink: )

O ja, nog 1 rariteit, ik ben er redelijk zeker van dat de toerenteller maar half het werkelijke toerental aangeeft. Kan dit liggen aan de aansluiting op de bobine of moet ik het dashboard verdenken?

Ben nieuwsgierig! (links naar technische uitleg voor de remmen kan ik ook veel mee hoor!)

Groeten en bedankt!

Paul

Italman
Member
Member

75 turbo: Vraagje oliedruk en remmen achter.

zo jan 20, 2013 21:11

Voila,

gisteren een dagje bezig geweest met het opstarten van de turbo en da's wondermooi gelukt!
Na 2 jaar stilstand van wat verse benzine voorzien, nieuw batterijtje erin, controle van de niveautjes en controle op lekken en ze startte na een omwenteling of 5 van de krukas!

Voorzichtjes laten warmdraaien en olie ververst.

Nu was me hetvolgende opgevallen: Bij het koud draaien schoot de oliedruk direct naar 8 bar, pas als de motor rond de 70° zat zakte die tot een bar of 4-5 en toen de fan aansloeg zat die nog rond de 3 bar op stationair toerental.
Als je het gaspedaal aantikte ging die direct terug naar 8 bar.
Bij het lopen onder de hefbrug hoorde je door het carter door ook de oliepomp redelijk goed draaien wat me bij geen enkele andere motor al is opgevallen.
Heb ik een absolute nieuwstaat motor (jaja, zal wel...) of zou de 'overdrukklep' an de oliepomp vastzitten? (als die er al op zit)
Na het verversen van de olie brandde ook het lampje bij de oliedruk meter op het dashboard, na verloop van tijd ging het pinken (dit terwijl hij opnieuw 8 bar aangaf). Wat moet ik hiervan denken?

Wat me ook opviel is dat de leidingen naar de oliekoeler koud bleven, alsook de koeler, zit daar een thermostaat regeling op of moet ik daar een blokkade verdenken?

Verder het ik ook de remmen vooraan weer mooi losgemaakt, achteraan zat ik met een paar vragen om mezelf onnodig gesukkel te besparen (dit is mijn eerste transaxle na heel wat voorwielaangedreven alfa's):
Er zit een zeskant kopje haaks op de klauw ter hoogte van de handrem-hefboom. Die dient waarschijnlijk om de spelin op de handrem bij te regelen?
Hoe zie ik de werking van de stelboutjes in de buitenste zuigers? De moer 17 is waarschijnlijk een tegenmoer en de inbus waar ie rond zit stelt waarschijnlijk de zuiger?
Hoe krijg ik de zuigers makkelijkst los? (desnoods monteer ik ze helemaal, heb ik geen problemen mee, maar ik weet graag vooraf een beetje waar ik allemaal aan draai voor ik domme dingen doe :wink: )

O ja, nog 1 rariteit, ik ben er redelijk zeker van dat de toerenteller maar half het werkelijke toerental aangeeft. Kan dit liggen aan de aansluiting op de bobine of moet ik het dashboard verdenken?

Ben nieuwsgierig! (links naar technische uitleg voor de remmen kan ik ook veel mee hoor!)

Groeten en bedankt!

Paul

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jan 20, 2013 22:31

Maak je niet te druk om die oliedruk :lol:

Niks mis mee. Olie wordt dunner als het warm wordt. Maar het wordt niet warm als je niet gaat rijden. De temperatuurmeter geeft koelvloeistoftemperatuur aan, niet die van de olie. En ook oliepomp horen draaien? Dat lijkt me sterk...

En dat brandende lampje is pas alarmerend als de meter ook niks meer aangeeft. Het is echter wel gek dat ie na het verversen is gaan knipperen. Sensor stuk? Of houden de Italiaanse elektrieken je voor de gek?

Voor wat betreft het toerental? Mijn vermoeden is een V6-teller. Toe waar loopt de ''groene streep''? Tot 3000, of tot 4000 tpm?

Bij een V6 loopt die lijn tot 3000, en een 4 cilinder tot 4000.
''Drive tastefully''

Italman
Member
Member

ma jan 21, 2013 08:13

Dacht ook al zoiets dat het spoken in de elektriciteit waren. Temperatuur is idd de koelwatertemperatuur. Toen de fan aansloeg heb ik ze nog een eind laten warmdraaien tot ook het carter goed warm was, de olie is dan mss nog niet helemaal op temperatuur maar dacht dat de druk iets sneller ging dalen. Ook nooit gedacht dat die tot 8 bar kon gaan, maar dan ook nog nooit een auto gehad waar het metertje verder ging dan 5 bar :wink:

Je weet toevallig niet als er een thermostaat regeling op de oliekoeling zit? Of als de olie continue door de koeler moet lopen?

Wat ik hoor door het karter zijn klinkt echt als 2 tandwieltjes die je hoort 'zingen' op elkaar, misschien wel normaal maar nog nooit gehoord op een andere auto.

Verder idd de typische alfa-control kerstboom. Na starten pinkt zowat alles (ook batterijlampje), daarna gaat alles uit behalve het lampje naast de oliepeilstok.
Ga idd best eerst de spoken uit den elentriek elemineren voor ik me verder zorgen maak :lol:

Groeten en bedankt voor de info!

Paul

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jan 21, 2013 12:49

Die thermostaat van de oliekoeler? De "75turborijders" zullen dat wel weten. Daar weet ik verder niks van.

Wat je misschien zou kunnem horen is de onderste distributieketting. Die is niet te spannen.

Die kerstboom blijft je verrassen!
''Drive tastefully''

Alfa Nord
Guru
Guru

ma jan 21, 2013 13:21

De oliekoeler is inderdaad thermostatisch geregeld, dus het duurt wel even voordat je warmte in de oliekoeler waarneemt, met deze buiten temperaturen gaat er zeker geen olie door de oliekoeler.

Terug naar “Algemene Technische vragen”