Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

33 perikelen: OPGELOST

do feb 02, 2012 12:43

33 kenners,

Ben nu al een tijd bezig mijn motor goed lopend te krijgen. Echter zit er ergens een probleem wat ik niet zo direct weet op te lossen. De auto bokte regelmatig bij het wegrijden en gas geven in lage toeren. Onlangs de benzinedruk regelaar vervangen en dat probleem is weg. Ik dacht daar het stationaire geschommel hiermee ook opgelost was maar nee. Ik heb nieuwe bougie kabels geprobeerd en dat hielp wel maar daarna begaf mijn ontstekingsmodule het. Nieuwe geplaatst. Gisteren fijn stukje gereden. Vanochtend wel ik starten loopt ie weer op twee poten. Zelfde verhaal weer, ontstekingsmodule kapot. Vorige keer ook auto stilgezet voor de deur na een eindje rijden en een half uur later was het probleem er. Kan dit het gevolg zijn van slechte bougiekabels? Of gewoon een toeval van een tweede defecte ontstekingsmodule. De auto is stationair altijd wat onrustiger dan een boxer behoort te zijn. Af en toe even een dip in het toerental, je voelt dan de auto ook lichtjes schudden. de uitlaat ploft niet en wanneer je naast de auto staat loopt de motor als een naaimachine de volgende zaken zijn al verwisseld:

Computer
LHM
Bougie's
Bougiekabels
ontstekingsmodule
Bobine

Ik ben ten einde raad. Ik heb bougiekabels uit Duitsland niet origineel ik vermoed dat hier iets niet goed gaat. Zijn wel voor een 33 bestemd.

Wellicht iemand nog ideeën. Ik sta echt op het punt de 33 de deur uit te doen. Heb er dit jaar weinig plezier van kunnen hebben.

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Gerrets op do feb 09, 2012 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

do feb 02, 2012 19:17

Massa van de ontstekingsmodule in orde?
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

do feb 02, 2012 19:27

Lambdasonde? Zorgde ook voor rottig lopen bij een oude 33 van mij...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

do feb 02, 2012 20:55

Lambdasonde? Zorgde ook voor rottig lopen bij een oude 33 van mij...
dat miste ik ook in het rijtje, laat hem anders even uitlezen voordat je van alles gaat doen!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

do feb 02, 2012 21:16

Sorry ergeten te melden lambda is gemeten en regelt bij. De co waardes waren wel te hoog. En momenteel is het niet een beetje rottig lopen maar echt op twee poten. het gaat erom dat het euvel zich vanmorgen bij de eerste keer starten zich weer voordeed. Kan er nu niet mee rijden. Met een kapotte lambda valt nog wel te rijden weet ik uit ervaring. Massa's gisteren allemaal schoongemaakt omdat toen ook de benzinedrukregelaar vervangen is en ik mooi overal bij kon. Zagen er ook niet slecht uit ofzo.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

do feb 02, 2012 23:53

En toch doet het mij een heel veel denken, aan het plots heftig inhouden, wat ik destijds heel soms had bij mijn 33. Die reed 95% van de tijd perfect, maar in die 5% dat ie dat niet deed, was er ook eigenlijk helemaal niet mee te rijden......
Na veel geprobeerd te hebben, bleek pas bij de volgende eigenaar, dat het een storing was in de verwarming(sdraden) van de lambda sensor.
Jouw lambdasensor heeft heeft 3 draden, denk ik? Die witte (als ik het goed herinner) kan je lostrekken, dan werkt ie nog wel gewoon, maar wordt niet verwarmd. (kan ie daar ook niet op storen) Dat deed destijds definitief de trick bij die auto. (immitatie lambda sensor was destijds nieuw)
Proberen kan je sowieso, niet geschoten, altijd mis. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

vr feb 03, 2012 11:22

Nou verhaal als volgt. Had een andere ontstekingsmodule geplaatst en het probleem leek daarmee verholpen echter kwam het weer terug. Daarna heb ik de auto een tijd laten lopen en merkte ik dat de motor langzaam beter begon te lopen. Het viel mij op dat de benzine pomp ook liep te joelen als een malle. Dus ben ik een stuk gaan rijden en daarna begon de motor steeds beter te lopen en was het uiteindelijk verdwenen. Ik vermoed ergens een probleempje in het benzine circuit. Waarschijnlijk een nawee van het vervangen van de brandstofdrukregelaar.

Allen dank voor jullie reacties...........
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

vr feb 03, 2012 18:43

Goed.........het is niet opgelost............ Helaas maandag pas tijd om uit te lezen, maar het symptoom is duidelijk. Wanneer ik de motor start loopt deze beroerd dit duurt zo'n 5 minuten en dan gaat de motor weer volledig normaal stationair lopen. Iemand bekend met dit symptoom? Ik niet namelijk. Wanneer slaat de lambda eigenlijk aan? Kan het met de benzine drukregelaar te maken hebben? Ik weet dat Jorrit iets vertelde over het feit dat deze in de juiste richting geplaatst moet worden.

ik hoor het graag
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

vr feb 03, 2012 19:03

Dus tegen de tijd dat de motor warm is gaat hij goed lopen? En dan start hij ook gewoon makkelijk? En als hij koud is start hij zeker slecht?

Dan zou ik eens naar de temperatuursensor op de motor gaan kijken... Kan goed zijn dat deze niet goed is waardoor de ecu denkt dat de motor warm is en hij dus niet verrijkt bij koude motor, en dan loopt hij slecht en start hioj ook beroerd als hij koud is. Naarmate hij warmer wordt gaat het dan beter.

Maar het kan ook zijn dat je twee stekkers omgedraaid hebt :oops: ... Die van de temperatuursensor met een andere 2polige stekker daar in de buurt. :wink: Ik weet niet goed meer waar e.e.a. precies zit op een boxer maar ik zou het even nakijken of het kan dat e rper ongeluk iets verkeerd zit. Overigens is de stekker van de tempsensor veelal een blauwe stekker, net als de sensor zelf. :wink:

De sensor kun je doormeten als hij koud is en als hij warm is, je moet dan een flink verschil in weerstand meten.

Succes...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

vr feb 03, 2012 19:09

Dus tegen de tijd dat de motor warm is gaat hij goed lopen? En dan start hij ook gewoon makkelijk? En als hij koud is start hij zeker slecht?

Dan zou ik eens naar de temperatuursensor op de motor gaan kijken... Kan goed zijn dat deze niet goed is waardoor de ecu denkt dat de motor warm is en hij dus niet verrijkt bij koude motor, en dan loopt hij slecht en start hioj ook beroerd als hij koud is. Naarmate hij warmer wordt gaat het dan beter.

Maar het kan ook zijn dat je twee stekkers omgedraaid hebt :oops: ... Die van de temperatuursensor met een andere 2polige stekker daar in de buurt. :wink: Ik weet niet goed meer waar e.e.a. precies zit op een boxer maar ik zou het even nakijken of het kan dat e rper ongeluk iets verkeerd zit. Overigens is de stekker van de tempsensor veelal een blauwe stekker, net als de sensor zelf. :wink:

De sensor kun je doormeten als hij koud is en als hij warm is, je moet dan een flink verschil in weerstand meten.

Succes...
de watertemp en de luchttemp sensor zitten dezelfde draden op en enigzins bij elkaar in de buurt.
als je die omdraait, wat zeer onwaarschijnlijk is kan de motor ook wel eens vreemd gaan lopen....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

vr feb 03, 2012 19:11

Als deze auto een ontstekingsmodule heeft is het er een met een verdeler en met een luchtmassameter, dan heb je die stekker van de luchttemp niet volgens mij. :wink: ik denk eerder aan de stekker van de stationairregelklep bv.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

vr feb 03, 2012 19:19

is de stationair regelaar wel gangbaar??

als die maar een klein beetje vast zit kan hij ook moeilijk gaan doen....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

vr feb 03, 2012 19:59

giuliettaevo: Dus tegen de tijd dat de motor warm is gaat hij goed lopen? En dan start hij ook gewoon makkelijk? En als hij koud is start hij zeker slecht?

Bovenstaande klopt precies. Het is een 1.7 8v met disbobine dus deze heeft een luchthoeveelheidsmeter zit op de lucht inlaatbuis zitten. Gisteren wel de gasklepschakelaar eraf gehad om door te meten. Maar de waardes zoals ze in de vraagbaak aangegeven staan kwamen niet naar voren. maar ik had er 4 (met gelijke nummers) tot mijn beschikking en ze deden allemaal hetzelfde.

Vreemde is wel dat de motor gisteren nadat alles dicht gebouwd was, wel gewoon startte. De auto heeft toen ook een dag stilgestaan in de garage. Ik neem jullie tips zover mee en ga morgen wat zaken nalopen. De stekker wissel is lastig omdat er ik verschillende kleuren heb.

bedankt zover
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

vr feb 03, 2012 20:15

Gek, ik heb precies hetzelfde :P Maar dat kan haast niet met elkaar te maken hebben... (carbs vs injectie).

Succes met het oplossen van dit vervelende probleem Tom.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Word er wel een beetje akelig gek van! 33 perikelen

vr feb 03, 2012 20:40

Dank Geert-jan. Komt wel goed maar het is het laatste jaar iedere keer wat.......goed, het is geen nieuwe wagen maar het gros is vervangen. Noem het Hobby ;) jij ook succes dan
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Terug naar “Algemene Technische vragen”