Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

boxer ontsteking 1300 -> 1700

ma jan 16, 2012 09:22

gaat de ontsteking van een 1300 matchen op een 1700 8v?
T was een injectie ook dat nu op carbs gezet wordt als tussenoplossing voor de 16v.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

di jan 17, 2012 20:43

Niemand?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

di jan 17, 2012 21:15

Ik heb inderdaad geen idee.

Maar ik zou Niks kunnen verzinnen waarom het niet zou willen.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Rutger33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 18:15
Locatie: Deventer

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

wo jan 18, 2012 18:20

Hoi Hans,

Ik heb het ook zo gedaan. Het kan dus.

Enige tegenvaller die ik had: Ik moest ook het achterste motorhuisdeksel van de 1.3 naar de 1.7 overzetten. Het 1.7 blok was bij mij in eerste instantie ook een injeccie.
Het motorhuisdeksel moest over omdat er in het 1.7 deksel geen gaatje zat voor de aandrijving van de benzinepomp en ook was het asje voor de aandrijving van de verdeler er niet.
Hier het verschil:
Afbeelding
Links motorhuisdeksel van de 1.3 en rechts de 1.7. Asje met het tandwieltje er op is anders.



http://www.alfaforum.nl/forum/showthrea ... rbs/page20

Rutger33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 18:15
Locatie: Deventer

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

wo jan 18, 2012 18:23

Oh en bij het overzetten de stand van het asje verdomd goed controleren!
Staat wel in de vraagbaak van de 33 hoe de stand van die as moet zijn bij bdp geloof ik. Luistert namelijk nogal bij het op tijd zetten van de ontsteking (ik had dat dus niet goed en een eeeeeenorm slecht lopende motor)

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

wo jan 18, 2012 19:57

Hey op mijn 1.7 ie motor zit wel een afdekplaatje met boutjes waar je de benzinepomp weer op kunt zetten.
Dit is de motor van een sprint 1.7ie
Waarschijnlijk is toen het achterdeksel nog niet aangepast.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

wo jan 18, 2012 21:28

Grazi!
Toch nog wel wat meer werk dus... Had gehoopt dat het alleen specifiek carbs spul overzetten was.
Helaas gaat mn schuur tegen de vlakte dus dan moet ik t blok eerst naar een fatsoenlijke (schone) werkplek slepen...
Maar als we dan toch bezig zijn, waarom dan niet gelijk de 16v in een keer goed maken? Ik heb de reeskees inlaten liggen...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

wo jan 18, 2012 21:53

ik heb gewoon de ontsteking van de 1.3 gebruikt op mijn 1.7ie blok ik moest wel mijn achterste motorhuisdeksel van de 1.3 naar de 1.7 overzetten omdat het 1.7 blok geen mechanische benzinepomp had dus dat heb ik overgezet van het 1.3 junior blok aangezien de 1.7ie een verdeler had (was dus geen motronic) was er verder geen probleem om de verdeler van de junior te gebruiken.
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Gebruikersavatar
Aukje&Bart
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 795
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 20:31
Locatie: Helmond

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

wo jan 18, 2012 22:43

Ik neem aan dat jullie de oliepomp bedoelen i.p.v. Benzinepomp?
In ons bezit;
Alfa 156 1.8ts sw 2006 facelift
Alfa 156 1.8ts 2001
Alfa 33 1.7 QV trackday project
Maserati Biturbo
Lancia Thema 8.32 Ferrari
Gehad;
Alfa 156 GTA
Alfa 155 2.5 v6
Alfa 33 1.4 IE
Alfa 33 Imola
Alfa 156 1.8

Rutger33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 18:15
Locatie: Deventer

Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

wo jan 18, 2012 23:35

Ik neem aan dat jullie de oliepomp bedoelen i.p.v. Benzinepomp?
Nee ook de benzine pomp van een carb steekt in het motorhuisdeksel. Die wordt door een pinnetje aangedreven. Is eventueel natuurlijk ook anders op te lossen.
Maar een carbs blokje heeft origineel een mechanische benzinepomp die wordt aangedreven door de krukas.

En het 1.7 blok dat ik had had inderdaad ook wel het bevestigingspunt voor de benzinepomp maar niet het gat voor het aandrijfasje, eventueel zal dit misschien er wel in te boren zijn.
Laatst gewijzigd door Rutger33 op wo jan 18, 2012 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

wo jan 18, 2012 23:35

Latere injectieblokken hebben inderdaad het gat voor de verdeler dicht zitten en het gat voor de benzinepomp ook. Oliepomp is overal identiek bij mijn weten.

De vervroegingscurve is volgens mij eerder afhankelijk van de compressieverhouding dan van het aantal cc's. Moet in theorie dus gewoon werken.
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Rutger33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 18:15
Locatie: Deventer

Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

wo jan 18, 2012 23:43

Latere injectieblokken hebben inderdaad het gat voor de verdeler dicht zitten en het gat voor de benzinepomp ook. Oliepomp is overal identiek bij mijn weten.

Bij mij zat er een soort van metalen dop ingemaakt, die kon ik er uithalen door er een schroef in te zetten en vervolgens die met een waterpomptang en een hamer er uit slaan.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

do jan 19, 2012 12:11

Maar... Ik ga met een el. Benzinepomp werken. Met de 8v misschien overdreven maar voor de 16v wel noodzakelijk.
Heb ik dan ook nog het probleem vd ontsteking die niet past? Rekening houdend met dat het gat open te krijgen is.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Rutger33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 18:15
Locatie: Deventer

Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

do jan 19, 2012 19:19

Maar... Ik ga met een el. Benzinepomp werken. Met de 8v misschien overdreven maar voor de 16v wel noodzakelijk.
Heb ik dan ook nog het probleem vd ontsteking die niet past? Rekening houdend met dat het gat open te krijgen is.
Ja.

zie ook de foto die ik poste van de twee deksels. Je ontsteking moet aangedreven worden, daarvoor is de as van de oliepomp nodig. Bij de 1.7 loopt die as niet door.

Maar is het niet veel verstandiger om dan iets als 123 ignition ofzo te nemen? Die pakt geloof ik het signaal van de BDP sensor. Is ook nog eens veel netter af te stellen en flexibeler dan een mechanische verdeler.
Weet alleen niet of er een 123 ignition systeem is dat compatibel is met de boxer. Ik wil dit systeem zelf eigenlijk een volgende keer als ik de boel opentrek ook ff serieus overwegen.

Sergio156
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr jun 20, 2008 20:14
Locatie: amsterdam

Re: RE: boxer ontsteking 1300 -> 1700

do jan 19, 2012 22:18

Maar... Ik ga met een el. Benzinepomp werken. Met de 8v misschien overdreven maar voor de 16v wel noodzakelijk.
Heb ik dan ook nog het probleem vd ontsteking die niet past? Rekening houdend met dat het gat open te krijgen is.
Ja.

zie ook de foto die ik poste van de twee deksels. Je ontsteking moet aangedreven worden, daarvoor is de as van de oliepomp nodig. Bij de 1.7 loopt die as niet door.

Maar is het niet veel verstandiger om dan iets als 123 ignition ofzo te nemen? Die pakt geloof ik het signaal van de BDP sensor. Is ook nog eens veel netter af te stellen en flexibeler dan een mechanische verdeler.
Weet alleen niet of er een 123 ignition systeem is dat compatibel is met de boxer. Ik wil dit systeem zelf eigenlijk een volgende keer als ik de boel opentrek ook ff serieus overwegen.
volgens mij heeft een 1.7ie toch gewoon een verdeler? latere modellen niet die hebben motronic misschien handig te vermelden over wat voor motor je het hebt.
alfa 156 1.8 t.s.
alfa 75 Qv

Terug naar “Algemene Technische vragen”