Wanneer je een standaard 75 hebt, en je vervangt de dempers door Bilsteins B6'en, wordt dan tevens de rijhoogte daardoor beïnvloed (lager?)
Ik ga er gemakshalve vanuit, dat de beide dempers dezelfde (buiten)maten hebben...
Waar ga je ze halen?Thanx.
Dat wordt dus een setje B6'en...
Ik weet niet wat de Boge's doen die in een 75 zitten. Hebben die gasdruk? In theorie (sorry Yuri, wil je niet bewust tegenspreken) kan het zo zijn dat een demper met gasdruk net een paar mm meer rijhoogte geeft dan eentje die niet op druk gezet is. Bij mijn weten is de B6 niet voorzien van gasdruk, dus het kan zijn dat als de Boge's dat wel hebben, je een paar mm lager komt te staan met B6. Dat ligt dus niet zozeer aan de B6, maar aan wat er eventueel voorheen op de auto gemonteerd is.Uit de categorie 'inzichtelijk onderwijs': op iedere hoek van je auto drukt 250 a 300 kilo. Pak een Bilstein B6, en zet hem met één uiteinde op de grond. Leun nu met je volle gewicht op het andere uiteinde van de demper. Verrassing: de demperstang zal (langzaam maar zeker) een ingaande slag gaan maken. Uitgaande van de theorie dat je minder weegt dan die 250 a 300 kilo (en zelfs dan, al leun je met je volle gewicht op de demper, dan breng je nog niet je totale lichaamsgewicht over tenzij je echt een evenwichtskunstenaar van jewelste bent...), zal dat op je auto dus niet anders zijn, en gaat je auto dus niet omhoog. Het omgekeerde experiment is nog simpeler: trek de demperstang van de Bilstein B6 tot halverwege de slag uit, en span de demper nu horizontaal op in een bankschroef. Je ziet dan al wel dat de 'terugtrekkende kracht' nihil tot nul is, en zeker niet genoeg om de rijhoogte van je auto te beïnvloeden. De achterveren van je 75 zijn slapper dan je voorveren (grofweg 15N/mm,) oftewel, om de auto achter 1mm te laten zakken zou de demper dus met 15N terug moeten trekken, en dat is anderhalve kilo. Gaat niet gebeurenBind maar eens een volle fles cola op een skateboard aan de demperstang, de demper gaat die echt niet door je garage trekken hoor