Gebruikersavatar
Peterke(75)
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr sep 23, 2011 17:05
Locatie: Herkenbosch

Welk type bougie.

zo okt 02, 2011 20:07

Goede avond,

Ik heb een vraagje, ik wil mijn 75 2.0 twinspark uit 88 voorzien van nieuwe bougie's. Welke vervanger is nu de goeie?.
Ik heb het volgende type gevonden de Bosch FR 5 DC of moet het ngk worden?

Zijn trouwens alle 8 de bougie's hetzelfde, of zit hier nog verschil in?

Alvast bedankt.

Gr Peter

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Welk type bougie.

zo okt 02, 2011 20:41

Trek eerst een bougiekabel los om te zien of je een 'grote' of 'kleine' aansluiting hebt. Als je de 'kleine' aansluitingen hebt is je keuze beperkter (tenzij je natuurlijk ook de kabels vervangt). Zoek maar eens wat op het forum, er is al veel over geschreven.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Welk type bougie.

zo okt 02, 2011 20:51

Je kan logde golden pakken, dat wordt door veel mensen als goed beschouwd. Het zijn alle 8 dezelfde. Je kan ook NGK nemen, maar dan zou ik wel iridiums pakken. Loge Golden 25HLD is wat veel mensen bij zweren.

NGK kan je BCP8ES of als je Iridiums neemt (beter, maar duurder, gaan 100.000 km mee en betere koude start) BCP8EIX.

Gebruikersavatar
Peterke(75)
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr sep 23, 2011 17:05
Locatie: Herkenbosch

Re: RE: Welk type bougie.

zo okt 02, 2011 20:55

Trek eerst een bougiekabel los om te zien of je een 'grote' of 'kleine' aansluiting hebt. Als je de 'kleine' aansluitingen hebt is je keuze beperkter (tenzij je natuurlijk ook de kabels vervangt). Zoek maar eens wat op het forum, er is al veel over geschreven.
Dat had ik nog niet gedaan, dat ga ik morgen eerst doen.

Dankje Grtz.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Welk type bougie.

zo okt 02, 2011 20:55

Waarom adviseer je een 8 en geen 6 zoals eigenlijk meer gebruikelijk is in de 75TS?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Peterke(75)
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr sep 23, 2011 17:05
Locatie: Herkenbosch

Re: RE: Welk type bougie.

zo okt 02, 2011 20:58

Je kan logde golden pakken, dat wordt door veel mensen als goed beschouwd. Het zijn alle 8 dezelfde. Je kan ook NGK nemen, maar dan zou ik wel iridiums pakken. Loge Golden 25HLD is wat veel mensen bij zweren.

NGK kan je BCP8ES of als je Iridiums neemt (beter, maar duurder, gaan 100.000 km mee en betere koude start) BCP8EIX.
Dankje voor je info, de iridiums klinken wel interresant. Daar de alfa gewoon het hele jaar door wordt gebruikt.

Golden lodge worden toch niet meer gemaakt, heb ik vanhoren zeggen :!:

Grtz

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Welk type bougie.

zo okt 02, 2011 22:29

Golden lodge worden toch niet meer gemaakt, heb ik vanhoren zeggen :!:

Grtz
Dat hoor ik ook steeds, maar toch blijf ik ze tegenkomen. In ieder geval heb ik ooit al eens een zuiger gesloopt gehad omdat de stift eruit was gevallen, en ik heb ook gehoord dat dit geen uniek geval is. Dat laatste is in ieder geval iets dat ik wèl wil geloven en ik hou het sindsdien ook op NGK's.

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Welk type bougie.

zo okt 02, 2011 22:47

Golden Lodge is rommel ( en daar moet je dan ook nog 4,50 per stuk voor betalen, tegenwoordig het veelvoudige ](*,) omdat ze schaars worden) en word gelukkig niet meer gemaakt, alles wat je nu nog tegenkomt is voorraad bij garages e.d. Gewoon NGK of Champion of Bosch erin!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Welk type bougie.

zo okt 02, 2011 23:00

Als je bougiekabels hebt die alleen op smalle aansluiting passen (m3 schroefdraad dacht ik) dan levert beru nog bougies waar die zandloper vormige dopjes wel vanaf kunnen.
Als je "gewone" zandloper vormige aansluiting hebt kan je NGK BCP 6ES gebruiken. Die staan in de NGK tabel voor 75TS.
Bij NGK schijn je maar te moeten afwachten of die dopjes er nog vanaf kunnen. Die ik de laatste tijd heb gekocht hebben allemaal vaste dopjes.

Gr DJ

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 08:10

Waarom adviseer je een 8 en geen 6 zoals eigenlijk meer gebruikelijk is in de 75TS?
Ik zie nu dat er een 6 voorgeschreven wordt als je op type auto kijkt. Ik heb puur naar de bougie gekeken en dan kom je op een 8 uit in het tabelletje wat ik had. BCP6ES of BCP6EIX dus. De EIX is een stuk duurder, maar zoals ik al zei, gaat een stuk langer mee. Let wel op, sommige bougies van NGK zit alleen een "grote" aansluiting op en kan je dus niet het dopje van af draaien. Dat is waarom Yuri en DJ waarschuwen dat eerst te bekjiken.

Als je toch oude kabels hebt kan het zin hebben om die dan maar gelijk met "grote" doppen nieuw te kopen. Koop wel iets met koperkern en niet die dingen met alleen maar grafietpoeder en een vezeldraadje. Die dingen met alleen grafietpoeder gaan heel kort mee, ook al is de buitenkant "siliconen, dus ze drogen niet uit". Magnecor is nogal een investering, maar het zijn wel hele goede kabels. Er zijn genoeg andere goede merken, maar Magnecor is wel een van de bekendste.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 10:32

Waarom adviseer je een 8 en geen 6 zoals eigenlijk meer gebruikelijk is in de 75TS?
Ik zie nu dat er een 6 voorgeschreven wordt als je op type auto kijkt. Ik heb puur naar de bougie gekeken en dan kom je op een 8 uit in het tabelletje wat ik had. BCP6ES of BCP6EIX dus. De EIX is een stuk duurder, maar zoals ik al zei, gaat een stuk langer mee. Let wel op, sommige bougies van NGK zit alleen een "grote" aansluiting op en kan je dus niet het dopje van af draaien. Dat is waarom Yuri en DJ waarschuwen dat eerst te bekjiken.

Als je toch oude kabels hebt kan het zin hebben om die dan maar gelijk met "grote" doppen nieuw te kopen. Koop wel iets met koperkern en niet die dingen met alleen maar grafietpoeder en een vezeldraadje. Die dingen met alleen grafietpoeder gaan heel kort mee, ook al is de buitenkant "siliconen, dus ze drogen niet uit". Magnecor is nogal een investering, maar het zijn wel hele goede kabels. Er zijn genoeg andere goede merken, maar Magnecor is wel een van de bekendste.
Opmerking over grafietpoederkabels kan ik volledig onderschrijven. Vorig jaar setje standaard bosch siliconen kabels gekocht voor 75TS (met gewone SAE "zandloper aansluiting") en van die dingen is gemiddelde weerstandwaarde in 1 1/2 jaar tijd en 7000km meer dan 40% opgelopen!!
Het kost niet zo veel (E50 voor 10 kabels) maar het is niet veel ook, viel me eerlijk gezegd nogal tegen. Heb die bosch set notabene nog wel eens aangeraden aan iemand. :oops: Op benzine auto zal het misschien langer goed gaan maar dan nog.
Origineel alfa hoor je 5+1 in toaal 6kiloohm te hebben. De cilinder die het meeste pech had had bij die bosch set had ik totaal 20 kiloohm :shock: (9 van de bobine draad en 11 van de bougiekabel) de gelukkigste totaal 15.
Auto waar ze op zitten rijd op gas dus nogal kritisch op ontsteking en hield af en toe in. Ontsteking van mijn 75TS racer even overgezet (met nieuwe bobines en magnecor kabels) als test en klaar.
Overigens wil ik nu zelf kabelset bouwen op basis van losse weerstandbougiekappen en mercedes benz massieve kern bougiekabel. Is voordeliger.
Beru heeft ook nog originele bougiekabelsets voor alfa 75TS. Maar dan krijg je vermoedelijk wel weer die onhandige smalle M3 of m4 aansluiting. Alhoewel Beru dan ook weer bougies heeft waar dat op past (Z29 of Z39 dacht ik??)
(http://www.beru.com/aftermarket/product-finder)
Beru is ook helemaal niks mis mee bij mijn weten alhoewel iedereen ondetussen na golden lodge nu het NGK geloof is gaan aanhangen. :lol: :wink:
Zelf ook goede ervaring met denso (Q20PU) maar daar kan ik niet meer aankomen. Die hadden ook losse dopjes dus geschikt voor beide type aansluiting.

Gr DJ
Laatst gewijzigd door DJ op ma okt 03, 2011 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 10:52

Er zijn behalve Golden Lodge geen slechte bougies :lol: Beru is ook top, heb ik ook al eens geprobeerd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 10:53

Er zijn behalve Golden Lodge geen slechte bougies :lol:
Als ik niet beter wist, zou ik haast gaan denken dat jij het niet zo op Golden Lodges hebt :lol: :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 10:58

Klopt, heb ik ook nooit wat mee gehad eigenlijk, te veel slechte ervaringen mee zeg maar. Ik ben 20 jaar geleden op advies van de oude heer Violier van Arese overgestapt op Champions (later op NGK), zij gebruikten toen ook al geen Lodge meer in hun race projecten.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 11:07

Het is ook achterhaalde technologie, zo'n GL-kaars. Een beetje zoals een fax... het kán wel, maar waarom zou je?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”