Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Achterste spoorstangen 156 vervangen

do apr 08, 2010 23:15

Mijn 156 maakt in bochten naar links (vooral rotondes) een wat bonkend geluid. Ik heb dit (toevallig?) net ontdekt na het wisselen van winter- naar zomerbanden. Alle wielen nog eens opgekrikt, bekeken, gevoeld en nog eens opnieuw gemonteerd en alleen in het rechterachterwiel zit een beetje beweging. Alle rubbers van de achterwielophanging (ook links) bekeken en gewrikt en alleen in het rubber bij het wiel van de achterste spoorstang rechts zit beweging. Alle andere rubbers lijken prima in orde.

Kan ik nu alleen de achterste spoorstang rechts gaan vervangen, of is het beter beide rechts te doen of zelfs alle vier? En moet er na die wissel weer opnieuw uitgelijnd worden? Kan waarschijnlijk toch geen kwaad de complete uitlijning eens te laten controleren, dat is al heel lang niet gedaan.

Edit: nu correcte term 'spoorstang' en andere kleine typo. ;-)
Laatst gewijzigd door Stef33 op ma apr 12, 2010 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

japio
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:01
Locatie: Beverwijk

RE: Achterste draagarmen 156 vervangen

vr apr 09, 2010 16:30

Vlgens mij heb jij helemaal geen draagarmen achter....... :roll: Wel wat spoor en reactiestangen en nog wat andere dingen 8)
Voorzitter Alfa Romeo 147 Club

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Achterste draagarmen 156 vervangen

vr apr 09, 2010 16:45

De achterste 2 reactie/spoorstangen zou ik beide vervangen. De voortste gaan minder snel stuk.
Met de 2 achterste verstel je de uitlijning, dus zeker opnieuw uitlijnen.
Het vast zetten doe je met de wielen aan de grond zodat je minder spanning op de rubbers krijgt, anders kun je binnenkort weer alles vervangen.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Achterste draagarmen 156 vervangen

vr apr 09, 2010 17:02

What's in a name, spoorstangen dus. ;-)
(Kijk maar niet bij tuynder op de site dan, daar heet het 'as' geloof ik)

Dus links+rechts de achterste achter spoorstang vervangen en uitlijnen. Okee, gaan we dat doen.
Zal van het weekeinde nog eens goed naar de linkse kijken, je zou verwachten dat daar dan toch wel iets aan merkbaar moet zijn.

En belast vastzetten was me bekend, had ik als eens gedaan bij het vervangen van de dempers. :-) Maar toch bedankt voor de tip, beter te veel dan te weinig.
Dus als het goed is wil die lange $%# bout van het fusee er een beetje eenvoudig uit, is er 2 jaar geleden uit geweest en met kopervet teruggeplaatst. En vorige week vast pro-actief de bouten en moeren met kruipolie ingespoten.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

AD

RE: Achterste draagarmen 156 vervangen

vr apr 09, 2010 17:10

je hebt volgens mij 2 type reactiestangen achter: lengte 593mm & 560mm, hiervoor zijn ook losse silentblocks te koop.

moet je erin persen, kosten ca. 12,- voor de losse silentblocks.

reactiestangen kosten ca. 55,- (ori.nr 51749713 & 60629903)

andere mogelijkheid achterste stb.stang, kosten ca. 35,- (ori.nr. 60613575)

succes!

japio
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:01
Locatie: Beverwijk

RE: Achterste draagarmen 156 vervangen

za apr 10, 2010 17:40

Ik zou persoonlijk ook de voorste vervangen. Je hebt toch alles los liggen en voor de prijs van de stangen hoef je het niet te laten. Ga je het zelf doen of laat je het doen? Als je het zelf gaat doen vergeet niet de lange bouten mee te bestellen waar je stangen mee aan je schokbrekers worden bevestigd......die moet je er waarschijnlijk met geweld los slaan. :wink:
Voorzitter Alfa Romeo 147 Club

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Achterste draagarmen 156 vervangen

ma apr 12, 2010 13:36

Ik zou persoonlijk ook de voorste vervangen. Je hebt toch alles los liggen en voor de prijs van de stangen hoef je het niet te laten.
Toch zo'n 55 euro per stuk lees ik hier boven. 110 euro uitgeven als het echt niet nodig is is ook weer jammer. Maar als ze over een jaar alsnog moeten, moet je er weer onder en weer uitlijnen, da's ook weer jammer. Dus ik twijfel nog.

Voor de voorste hoeft die lange bout er niet helemaal uit, alleen de moer moet er af. In het midden zitten ze elk op een eigen bout. Dus het 'dubbel' werk bij later vervangen is alleen de moer van de lange bout (en de wielen er af), en de boel weer omhoog en er onder kruipen natuurlijk.
Ga je het zelf doen of laat je het doen? Als je het zelf gaat doen vergeet niet de lange bouten mee te bestellen waar je stangen mee aan je schokbrekers worden bevestigd......die moet je er waarschijnlijk met geweld los slaan. :wink:
Dus als het goed is wil die lange $%# bout van het fusee er een beetje eenvoudig uit, is er 2 jaar geleden uit geweest en met kopervet teruggeplaatst. En vorige week vast pro-actief de bouten en moeren met kruipolie ingespoten.
Dus ik heb er wel een beetje vertrouwen in dat die nu wel wil. Wel moeren bestellen natuurlijk, dat zijn nylocks die je officieel maar 1 keer kunt gebruiken. Maar ik zal ook de prijs van die bout even opvragen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Achterste spoorstangen 156 vervangen

di mei 18, 2010 01:14

Uiteindelijk toch maar 4 nieuwe er onder, onder het mom van "als je er toch onder ligt". :-)
De achterste waren inderdaad een aardig eind heen, maar de voorste zien er eigenlijk nog prima uit. Maarja, de nieuwe lagen er nu toch.

Lange bouten kwamen er, zoals verwacht, zonder moeite uit, maar toch nieuwe er op. Ik had ook 6 nieuwe nylocks meegenomen bij Tuynder, blijken alleen die van de achterste stangen aan de alu traverse M10 (x1,25) ipv M12, dus die moet en nog eens vernieuwd eigenlijk.

Achterste stangen kwamen er eigenlijk zonder problemen af. Lange bout uit fusee en moer bij traverse er af en je schuift ze er zo af.
De voorste zijn toch wat lastiger. Moer er af, schuiven, ... en ze komen tegen de benzinetank aan. :-( Aan een kant eerst geprobeerd de bout uit de traverse te krijgen, maar daar zat geen beweging in (kunnen die er uit?). Dan maar de hele traverse een stukje laten zakken, is alleen 4 bouten los en de stabi kan blijven zitten omdat je alleen een stukje wilt zakken. Daarna was wisselen van de voorste stangen ook eenvoudig. Is er nog een andere manier? Werkplaats CD zegt reactiestang naar voren bij fussee losnemen. Je kunt de spoorstang dan wel naar beneden draaien (als de auto hoog genoeg zou staan tenminste), maar volgens mij kom je dan nog niet langs de tank.

Alles er weer op, fusees op minibruggen laten rusten en alles in de belaste positie vastgetrokken. Daarna weer met de pootjes op de grond en als je langs de banden kijkt, kijk je net tegen de voorwielen aan, toespoor is dus niet helemaal de mist in dus en is op het oog symetrisch. Testritje gaf geen bonken in de bochten meer. Wel komt er bij kuilen nog iets van de voorwielophanging, lijkt rubber van onderste draagarm aan demper, rechts. Nog eens nakijken en dan die (of beide kanten) ook nog eens vervangen en dan pas laten uitlijnen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

japio
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:01
Locatie: Beverwijk

RE: Achterste spoorstangen 156 vervangen

di mei 18, 2010 12:56

Goed bezig..... 8) :wink:
Voorzitter Alfa Romeo 147 Club

Terug naar “Algemene Technische vragen”