feolener
Newbie
Newbie

trillend stuur bij remmen op snelweg

zo mar 07, 2010 17:03

Vorige week kwam ik terug van vakantie en wilde uiteraard nog even een rondje rijden in de gt, maar toen ik weg reed hoorde ik de bekende 'pok' (remmen vast?), maar het feit is dat ik de gt nooit op de rem parkeer, maar altijd in de versnelling...

anyway, rijden deed ie, maar hij het remmen leek het een beetje te trillen..
vandaag ben ik voor het eerst sinds mijn vakantie even de snelweg op geweest naar bunnik en op de terugweg viel het me pas op (of het gebeurde niet op de heenweg, of ik had nog slaap in mijn ogen), maar toen trilde voor mijn gevoel het rechter voorwiel wel erg.. logisch zoals ik dan even redeneer is, doet ie het bij mijn volgende rempoging ook, en ja.. toen ook.

ik heb ook nog even op de afrit een stukje op de handrem geremd, en daarbij voelde ik niets trillen.. dus een grote kans dat het aan de voorwielen ligt.

Nu ben ik even een rondje om de auto gelopen toen ik geparkeerd stond en ik zie rechtsvoor wel twee vertikale streepjes zitten, het lijkt wel ter grootte van het remblok (de uiterste randen van het blok). en als ik mijn mijn vinger over de streep ga, dan voel ik een opstaand randje.

Nu is mijn vraag, kan dit het getril bij het remmen als gevolg hebben.
en zo ja, kan het erg veel kwaad en hoe kun je dit het beste schoonmaken?

en zo nee, wat dan wel..

indy
Advanced Member
Advanced Member

RE: trillend stuur bij remmen op snelweg

zo mar 07, 2010 19:02

Zijn je remblokken versleten? Of is er een steentje tussen de blok en de schijf gekomen?
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 07, 2010 19:17

Kromme remschijven
''Drive tastefully''

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo mar 07, 2010 19:23

ik begrijp uit jou verhaal dat je zonder alfa op vakantie bent gegaan?
Zo ja dan even met een staalborstel of schuurpapiertje even de remschijven op schuren dat de roest eraf is

feolener
Newbie
Newbie

zo mar 07, 2010 19:31

ja.. deze vakantie was de alfa even thuis gebleven :( in december mocht ie wel mee (door duitsland) :)

Ik zal morgen een poging wagen met het schuren ('t is nu donker)..

BMP
Full Member
Full Member

zo mar 07, 2010 21:59

Schuin afgesleten remblokken kan een oorzaak zijn, mocht dat zo zijn, (laten)vervangen, en wat Jens zegt ook kromme schijven.

Gr BMP
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

feolener
Newbie
Newbie

zo mar 07, 2010 22:23

Kan dat zo maar na een week stilstaan?
daarvoor was er nog niets aan de hand namelijk..

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 07, 2010 22:32

Ze zullen in een week stilstaan niet scheef afslijten lijkt me, maar er kan allicht wat roest tussen zijn gekomen of een klauw kan wat vast zijn gaan zitten. Zorg dat de boel goed gangbaar is en dat je de roest van je schijf af hebt als je dat niet met remmen al kwijt bent geraakt nu. Dan heb je een redelijke kans dat het trillen wel weer voorbij is.

feolener
Newbie
Newbie

ma mar 15, 2010 20:17

Nou ik heb afgelopen zaterdag even kunnen kijken..

Het wiel lijkt wel iets aan te lopen (de remmen dan), maar niet gelijkmatig.. de ene helft van de schijf lijkt toch wat meer aan te lopen.. Dus wellicht toch een kromme schijf?
Ik heb nog even wat geschuurd met wat staalwol, de schijf voelt vlak aan (aan de kant in het zicht), de achterkant kun je niet zo makkelijk bij.

Ik heb iig even een afspraak bij de garage geboekt, maar die hebben het ook erg druk begreep ik (1 april was het eerste gat), maar als er iemand uitvalt, dan bellen ze me gelijk.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 15, 2010 21:41

Iemand 2 weken laten wachten is wel vragen om klanten die weg lopen. Op zich krijg je best wel wat roest op je schijven met dit weer, dus ook na 1 of 2 weken kan er al een tikje/trilling in zitten. Ik heb ook wel meegemaakt dat het puur onbalans was in de voorbanden en dat je met balanceren de boel weer stabiel had.

feolener
Newbie
Newbie

ma mar 15, 2010 21:49

ja, maar dan zou je volgens mij ook tijdens het 'normale' rijden er last van moeten hebben en niet alleen met het remmen toch?

Ik ben bij deze garage nog vrij nieuw, de vorige garage (wellicht dat iemand die kent) Huijden in Gouda is dicht gegaan (niet failliet, maar gestopt). De Opel dealer (ja.. echt waar) die heeft het Alfa dealerschap gekregen. Volgens mij werken een aantal van de alfa monteurs van Huijden nu daar. In ieder geval de receptie medewerker.. die kende mij nog (ik weet niet of dat een goed ding is ;) van m'n vorige auto (een 156))

Ze hebben overigens wel het klanten bestand van huijden, want op mijn inlog staat ook nog de 156 vermeld, die ik verkocht heb net nadat huijden dicht was gegaan.

Maar laten we hopen dat het niet te gek wordt, balanceren zou ik allang blij mee zijn :)

feolener
Newbie
Newbie

do apr 01, 2010 21:35

vandaag was de dag.. diagnose.. kromme schijven
oplossing.. nieuwe schijven en blokken

maar het resultaat mag er dan zijn, het remmen gaat weer soepel

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: trillend stuur bij remmen op snelweg

zo apr 04, 2010 12:21

vandaag was de dag.. diagnose.. kromme schijven
oplossing.. nieuwe schijven en blokken
maar het resultaat mag er dan zijn, het remmen gaat weer soepel
Toch wonderlijk dat je binnen een week kromme schijven hebt gekregen.

De enige keer dat dat mij was gelukt is met een 33 1.3 uit 1990.
Ik had enorme haast om op tijd op het werk te komen en heb vooral op het eind van de rit veel en hard geremd.
Vlak voor de deur reed ik door een grote plas water met allerlei gesis en gestoom als gevolg.
Door deze plotselinge afkoeling en het daarna de hele dag stil laten staan van de wagen was mijn rechter (niet geventileerde) schijf krom getrokken.

Daarnaast heb ik wat tips gekregen van een Alfa Romeo Challenge rijder. Na flink kachelen op het circuit, minimaal een rondje rustig uitrijden en je rem niet meer aanraken.
Op het padock de wagen in de versnelling laten staan en niet op de handrem. Om de 10 -15 minuten de wagen met de hand een halve wielslag naar voren (of achteren) duwen.
Dit twee, drie keer herhalen om te voorkomen dat de hete blokken de schijf plaatselijk flink verhit, met een kromme schijf tot gevolg.

feolener
Newbie
Newbie

ma apr 05, 2010 16:19

ik kan me ook geen plas herinneren.. volgens mij lag er nog gewoon ijs op de wegen.
ook al zou ik hem op de rem parkeren, dan zouden het nooit de voorschijven mogen zijn die krom trekken toch?

Laten we hopen dat het niet meer gebeurd, want het is een aardige rib uit mijn lijf even zomaar 2 schijven vervangen incl blokken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”