Smitjes

Radiateur fan kapot??

wo mei 25, 2005 22:22

Ik heb een alfa 156 1.9JTD. Ik vermoed dat een radiateur fan kapot is en ik heb wat vraagjes om wat meer zekerheid te krijgen:

Nadat het me al 2 keer was opgevallen dat de temperatuur bij stilstaan nogal opliep (van 70 normaal tot +/-95) ben ik eens onder de motorkap gaan kijken na een stuk rijden. Geen van de 2 fans draait, ook niet toen de temperatuur 90+ was geworden na een tijdje wachten.

Met wat vrienden ben ik eens wat gaan uitproberen:

Als ik de airco aanzet gaat alleen de rechterfan draaien (rechts als je naar de auto toekijkt, bestuurderszijde). Als we de power connector van deze rechter fan op de linker aansluiten en de airco aanzetten gaat deze NIET draaien.... linker fan motor kapot?

Nu sluiten we de power connector van de linker fan aan op de rechter fan... airco aan en de rechter fan gaat weer draaien! Vreemd... zouden bij airco soms beide fans moeten draaien? Maar goed, ook bij 90+ graden wil de rechter fan (met power connector van linker fan) niet draaien... zonder airco dus.

Nou heb ik de volgende vragen:

1) Welke fan moet nu gaan draaien als de motor te warm wordt? (dus niet voor airco)

2) Bij welke temperatuur zou die moeten gaan draaien? (normaal is de temp bij mij 70 graden.... hij zou dan bij 90 toch wel eens moeten draaien?)

3) Gaan beide fans draaien als de airco aan staat? Zo niet hoe kan de rechter fan dan ook gaan draaien als hij aangesloten is op de linker power connector?

4) Nog tips?

Andretti Molletti

RE: Radiateur fan kapot??

do mei 26, 2005 00:43

Rechts is dus de aircofan... die is verder goed.

Links is de motor fan...
Trek de temperatuursensor maar eens los (die zit op het thermostaathuis links vd cilinderkop..grijze stekker 3 polig) nu gaat de linker fan na enige seconden vol draaien... zo niet dan denk ik dat je fan stuk is of als er nog ergens een dikke vorshakelweerstand op het frame van de fan zit is die misschien stuk... ook zitten er meerdere relais in de zekeringkast links onder de motorkap die in stappen de fan aansturen... die kun je één voor een eens proberen door te verbinden... het grote relais ik dacht zwart is max snelheid...

sjoerdb
Full Member
Full Member

do mei 26, 2005 07:16

hij zegt dat hij de kabels van linker en rechter fan heeft omgewisseld, toen airco ingeschakeld en toen deed rechter fan het ook, zoals ook de rechter fan het deed met correct aangesloten kabels.

was het niet zo dat de fan begon te draaien omdat het een signaal kreeg om de motor te koelen?

want je hebt kabels omgewisseld, toen motor gestart, toen gekeken of linker of rechter fan draaide, toen airco aan gezet, nog eens gekeken, en toen zag je rechter fan draaien.

of heb je meteen airco aangezet en gedacht dat de linker fan moet draaien? en zag alleen de rechter draaien. het zou mogelijk zijn dat die draaide omdat misschien de motor al signaal had gegeven om te koelen want grens van 90+ graden is bereikt.

zomaar ff zitten denken, succes
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Smitjes

Re: RE: Radiateur fan kapot??

do mei 26, 2005 08:49

Rechts is dus de aircofan... die is verder goed.

Links is de motor fan...
Trek de temperatuursensor maar eens los (die zit op het thermostaathuis links vd cilinderkop..grijze stekker 3 polig) nu gaat de linker fan na enige seconden vol draaien... zo niet dan denk ik dat je fan stuk is of als er nog ergens een dikke vorshakelweerstand op het frame van de fan zit is die misschien stuk... ook zitten er meerdere relais in de zekeringkast links onder de motorkap die in stappen de fan aansturen... die kun je één voor een eens proberen door te verbinden... het grote relais ik dacht zwart is max snelheid...
Bedankt, ik zal dat met die temperatuur sensor eens gaan proberen.

De zekeringen hadden we al bekeken. Die lijken goed. De relais voor de fans zijn ook al gecontroleerd... maar goed... de linker power connector kan wel de rechterfan aansturen, dus kan hier geen probleem mee zijn toch?

Smitjes

do mei 26, 2005 08:52

hij zegt dat hij de kabels van linker en rechter fan heeft omgewisseld, toen airco ingeschakeld en toen deed rechter fan het ook, zoals ook de rechter fan het deed met correct aangesloten kabels.

was het niet zo dat de fan begon te draaien omdat het een signaal kreeg om de motor te koelen?

want je hebt kabels omgewisseld, toen motor gestart, toen gekeken of linker of rechter fan draaide, toen airco aan gezet, nog eens gekeken, en toen zag je rechter fan draaien.

of heb je meteen airco aangezet en gedacht dat de linker fan moet draaien? en zag alleen de rechter draaien. het zou mogelijk zijn dat die draaide omdat misschien de motor al signaal had gegeven om te koelen want grens van 90+ graden is bereikt.

zomaar ff zitten denken, succes
de rechter fan (met linker power connector) ging pas draaien na de airco aan te zetten. En ging ook weer uit als ik de airco uit zette. Daarna hebben we gewcht tot de motor 90+ graden werd zonder airco aan te hebben, maar de rechter fan deed nog steeds niks.

Dus ook al is de linker fan kapot dan nog lijkt het me vreemd dat de rechter niet goed werkt op de linker power connector.

Andretti Molletti

do mei 26, 2005 12:18

Kweet niet waar je woont, maar dit is 5 minuutjes werk voor me dus ...

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do mei 26, 2005 13:11

Het kan goed dat die fan nog niet aan gaat bij ongeveer 90 graden. Hoe warmer de motor hoe beter. Oke er zit natuurlijk een grens aan, maar als je motor 100 graden is dan is dit nog niet slecht, maar dan moet de fan wel aan gaan ;). Systeem staat onder druk dus is bij 100 graden nog niet aan de kook.

Trouwens het is nu vrij warm buiten en wanneer de temp dan oploopt tot 95 graden is eigenlijk nog niet zo gek.

Of zie ik dat nou verkeerd.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Smitjes

do mei 26, 2005 14:04

Het kan goed dat die fan nog niet aan gaat bij ongeveer 90 graden. Hoe warmer de motor hoe beter. Oke er zit natuurlijk een grens aan, maar als je motor 100 graden is dan is dit nog niet slecht, maar dan moet de fan wel aan gaan ;). Systeem staat onder druk dus is bij 100 graden nog niet aan de kook.

Trouwens het is nu vrij warm buiten en wanneer de temp dan oploopt tot 95 graden is eigenlijk nog niet zo gek.

Of zie ik dat nou verkeerd.

Rens
Tja ik hoop dat iemand die ook een 1.9JTD me kan vertellen wanneer bij hem de fan ongeveer gaat draaien. Ik heb de mijne nu een jaar, maar kan me niet herinneren dat ik de temperatuur vorig jaar zo ver heb zien oplopen.

Andretti Molletti

do mei 26, 2005 14:25

simpel antwoordt...
kijk eens of er een temperatuur in je instructieboekje staat????

(bel anders de dealer die weet dat wel...volgende week kan ik het misschien wel ff opzoeken voor je..)

Smitjes

vr mei 27, 2005 00:25

update:

ik heb de temperatuur sensor losgemaakt en gekeken wat de fans doen. De rechter fan aangesloten op de linker power connector gaat dan draaien. De linker fan doet dat niet.

Daarnaast hebben we de weerstand gemeten... de rechter fan geeft een lage weerstand.... de linker fan een oneindig hoge. Dus de linker is gewoon kapot....

De rechter fan gaat trouwens wel draaien als hij op de linker power connector aangesloten is... maar pas bij zo'n 95'C.... dus de vorige keer was hij gewoon nog niet warm genoeg.

Maar bedankt voor de hulp! Nu wordt het dus gewoon sleutelen....

Terug naar “Algemene Technische vragen”