Daarnaast.. als ik de kop er toch naast heb liggen, is het handig om de kleppen ook een beetje schoon te maken (roetaanslag etc.) en bovenkant van de cilinders? En zo ja, de bekende vraag, waarmee

NEEEEE! Geen Scotchbrite op de cilinderkopEerst de pakking er goed afsteken ZONDER de pasvlakken te beschadigen. (Scherpe pakkingschraper en schaper nagenoeg vlak houden)
Daarna kun je simpel met een combinatie van bv remreiniger en een stukje Scotchbrite de pasvlakken zonder deze te beschadigen brandschoon krijgen. ( En uiteraard zijn er meer methode's, maar dit werkt iig prima)
De verbrandingskamer kun je op dezelfde wijze reiningen. De kleppen zijn vaak dikker aangekoekt. Zonder ze te verwijderen is reinigen moeilijk,Je kunt de klepstelen en de bovenzijde van de klep dan niet reinigen, maar met een stukje schuurpapier en voorzichtig schrapen kun je iig het klepoppervlak aan de onderzijde reinigen.
Ik zie dat jij ervaring hebt met de Panda motor, goeje tipsAls het om een 1000 cc fire motor gaat :
tip 1: Kop laten vlakken (krengen trekken altijd krom)
tip 2: Let goed op de koppakking, past op 2 manieren manier 1 juist, manier 2 geen olie in de kop ik praat uit ervaring![]()
Pas vlak goed opschuren met schuurpappier of zie bovenstaande oplossing, remreiniger werkt perfect
Kopboutgaten goed uitspuiten met lucht, en bouten met een beetje molicoot insmeren (eerste centimeter)
Aantrekkoppel ik dacht 40 nm en dan 2 x 90 graden
Op Alu kop gaat het anders ook heel goed. Je neemt nagenoeg geen materiaal weg, maar wel alle pakkingresten.
NEEEEE! Geen Scotchbrite op de cilinderkopDe cilinderkop wil je vlak houden, gewoon goed schoonmaken met doek/nagel/remmenreiniger en indien nodig laten vlakken voor 25E. Scotchbrite op het gietijzere onderblok is well enough...
Bij van asselt gewerkt, Fire motoren bij een cinquecento en een seicento stonden meer stil met lekke koppaking dan dat ze reden (2,5/3 uur sleutellen en rijdenIk zie dat jij ervaring hebt met de Panda motor, goeje tipsAls het om een 1000 cc fire motor gaat :
tip 1: Kop laten vlakken (krengen trekken altijd krom)
tip 2: Let goed op de koppakking, past op 2 manieren manier 1 juist, manier 2 geen olie in de kop ik praat uit ervaring![]()
Pas vlak goed opschuren met schuurpappier of zie bovenstaande oplossing, remreiniger werkt perfect
Kopboutgaten goed uitspuiten met lucht, en bouten met een beetje molicoot insmeren (eerste centimeter)
Aantrekkoppel ik dacht 40 nm en dan 2 x 90 graden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Scotchbrite nooit geprobeerd heb. Ik zeg altijd maar dat je niet met poets en schuurmiddelen aan de pasvlakken vd cilinderkop moet komen. Je hebt altijd grappenmakers die geen scotchbrite voor handen hebben, en denken dat wat waterproof ook wel kan.Op Alu kop gaat het anders ook heel goed. Je neemt nagenoeg geen materiaal weg, maar wel alle pakkingresten.
NEEEEE! Geen Scotchbrite op de cilinderkopDe cilinderkop wil je vlak houden, gewoon goed schoonmaken met doek/nagel/remmenreiniger en indien nodig laten vlakken voor 25E. Scotchbrite op het gietijzere onderblok is well enough...
![]()
Schuren is idd uit den boze.
Als hij goed loopt, en je niet van plan bent er veel aandacht aan te besteden zou ik het volgende doen:Tis een 750CC.
Ik wil er niet al te veel aandacht aan besteden, het blokje loopt als een zonnetje maar verbruikt alleen wat koelvloeistof. En het kan zijn dat ik nu voor jan lul de pakking aan t verschonen ben, maar a dan heb ik tenminste wat te doen, en b zit die koppakking er zowieso eigenlijk wel een keertje aan te komen, het is en blijft een Panda en koppakkingen hiervan zijn zwak.
Opschuren met welke korrel schuurpapier? Ik heb de kop er ook nog niet af, vandaag al het voorbereidende werk gedaan, morgen delen halen en dan beginnen met vervangen. Neem gelijk d-riem en spanrol mee. Molicoot... is dat vloeibare pakking? Ik heb alleen in onze schuur geen perslucht.. dus zal het op een primitievere manier moeten doen...