2.0TS
Junior Member
Junior Member

Dieselolie in tank Bertone

za jul 22, 2006 12:18

Ik heb afgelopen zondag met mijn Bertone 2000GTV getankt bij een benzinestation in Nijmegen (25 liter super). Na deze tankbeurt begon de auto echt slecht te lopen, blauw te roken en in te houden.
Achteraf blijkt dat bij het tankstation een fout is gemaakt; er is dieselolie geslost in de tanks van super. Dit bleek pas later.
Ik heb nu de tank van mijn Bertone leeggepompt en wil hem weer gaan vullen met de goede brandstof. Zijn er dingen waar ik extra aandacht aan moet schenken of moet ik gewoon een lange rit maken? Kan dit ook extra motorschade in de toekomst veroorzaken?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie advies.
Alvast bedankt voor de reacties.
75 TS '90
Giulia 1.6 Biscione '70

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Dieselolie in tank Bertone

za jul 22, 2006 12:26

Zorg ervoor dat je alle diesel uit de tank hebt gepompt.
Daarna helemaal vol gooien met benzine!

Als de auto start een paar km ermee rijden zodat je weet dat de diesel uit leidingen weg is.
Zou verder geen probleem moeten zijn!

2.0TS
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Dieselolie in tank Bertone

za jul 22, 2006 13:36

Als de auto start een paar km ermee rijden zodat je weet dat de diesel uit leidingen weg is.
Zou verder geen probleem moeten zijn![/quote]

Dus verder geen problemen te verwachten in de toekomst? In 2005 is de motor volledig gereviseerd en sindsdien is er maar ca. 2.000 km mee gereden.
75 TS '90
Giulia 1.6 Biscione '70

flash

za jul 22, 2006 13:40

Hey,

Wat een prutser. Je let toch als meneer van de grote tankauto op waar je je brandstof laat. Ik ben benieuwd hoeveel auto's de ANWB heeft mogen leeg pompen.

Ciao

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za jul 22, 2006 13:46

Zou verder geen probleem moeten zijn!
Dus verder geen problemen te verwachten in de toekomst? In 2005 is de motor volledig gereviseerd en sindsdien is er maar ca. 2.000 km mee gereden.
Wel ff de bougies schoonmaken!!
Diesel heeft een andere verbrandingswaarde dan benzine en is vettiger, tis mij ook eens overkomen en heb er nooit problemen mee ondervonden :wink:

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 23, 2006 16:47

bouw een diesel in, rijdt zuiniger :wink:
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! :) (2011)

Andretti Molletti

zo jul 23, 2006 17:48

Niet een paar km...

Je carbs staan vol met die zooi!!
je rijdt minimaal 100km..

Te verwachtte problemen:
1) bougies>>> dus vervangen na die 100km
2) oliepeil!! De dieselolie die niet verbrandt gaat langs je zuigerveren naar benee..mogelijk stijgt je oliepeil wat.
als je zuinig bent op je bella zou ik uit voorzorg je olie verversen nadat je een tank benzine hebt opgebruikt.
Daarnaast verbrandt de diesel slecht en geeft neerslag op iig je uitlaatkleppen. Dus een busje kleppenreinger oid in de tweede tank benzina zou ook geen kwaad kunnen!

KOSTEN verhalen op het benzine station aub!
Doe dit alleen als je de bon nog hebt met een aangetekende brief!

2.0TS
Junior Member
Junior Member

zo jul 23, 2006 20:50

Niet een paar km...

Je carbs staan vol met die zooi!!
je rijdt minimaal 100km..

Te verwachtte problemen:
1) bougies>>> dus vervangen na die 100km
2) oliepeil!! De dieselolie die niet verbrandt gaat langs je zuigerveren naar benee..mogelijk stijgt je oliepeil wat.
als je zuinig bent op je bella zou ik uit voorzorg je olie verversen nadat je een tank benzine hebt opgebruikt.
Daarnaast verbrandt de diesel slecht en geeft neerslag op iig je uitlaatkleppen. Dus een busje kleppenreinger oid in de tweede tank benzina zou ook geen kwaad kunnen!

KOSTEN verhalen op het benzine station aub!
Doe dit alleen als je de bon nog hebt met een aangetekende brief!
Hartstikke bedankt voor je duidelijke advies.
Ik heb gisteren al de tank helemaal leeggepompt en weer gevuld met euro. Daarna de auto gestart (wat overigens gepaard ging met hikken, puffen, knallen en roken). Als je van je auto houdt dan vervloek je het tankstation die je dit heeft geflikt, het voelt of ze je kind pijn doen. Vandaag heb ik ongeveer 40 km gereden, maar ik vind em nog steeds niet de oude.
Ik neem je advies ter harte. Morgen zal ik de nodige kilometers maken en daarna de bougies laten vervangen. Mijn bella moet toevallig morgen ook APK worden gekeurd.
Kan ik in de toekomst nog problemen verwachten als gevolg van dit akkefietje? Ik ga morgen een aangetekende brief versturen waarin ik ze aansprakelijk stel voor de al gemaakte kosten en eventueel in de toekomst te verwachten kosten als gevolg hiervan.
75 TS '90
Giulia 1.6 Biscione '70

psillen
Guru
Guru

zo jul 23, 2006 21:31

Heb zelf ooit per ongeluk een halve tank diesel in m'n Giulia getankt. :oops:

Het duurt idd. een hele tijd voor hij weer lekker gaat lopen. Bij m'n Giulia kwam na dit
incident een heleboel roest los uit de tank. Dit verstopte het benzinefilter en boven de
2500 toeren gebeurde er niet veel meer. Dacht in 1e instantie aan volgschade, maar
gelukkig viel het dus allemaal mee.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Andretti Molletti

zo jul 23, 2006 22:34

Heb zelf ooit per ongeluk een halve tank diesel in m'n Giulia getankt. :oops:

Het duurt idd. een hele tijd voor hij weer lekker gaat lopen. Bij m'n Giulia kwam na dit
incident een heleboel roest los uit de tank. Dit verstopte het benzinefilter en boven de
2500 toeren gebeurde er niet veel meer. Dacht in 1e instantie aan volgschade, maar
gelukkig viel het dus allemaal mee.
Ja vergeten dus... het benzinefilter vervangen .... ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”