Geen van beiden, bij de automaterialenhandel (Brezan bv.)... weet je zeker dat er 10W40 inmoet ? Ik zou eerder aan 5W30 denken...Ik moet een beetje olie bijvullen, maar heb geen boekje om erin te kijken welke olie erin moet. Ik heb van horen zeggen dat het 10W40 olie moet zijn. Is dit ook zo ?? En kun je deze olie gewoon bij het tankstation kopen of moet je perse naar een dealer toe ??
Mooi verhaal.Standaard 10W40 halfsynthetisch, bij sportief rijgedrag 10W60 volsynthetisch.
Indien je auto olie gebruikt is 10W60 zeker een goede keuze, is namelijk wat dikker.
Quote van een AR156C 1.8 rijder:
Ik heb een 1.8 uit 1999 met 160dkm die geen olie verbruikt, heb altijd 10W40 gehad. Ik rijd heel veel korte stukjes en heb een zware voet.
Nog een Quote van het AR156C:
Die 10W60 is dus een lapmiddel tegen de (te) grote toleranties en is, zoals Alfa zelf de dealers ook adviseert, alleen nodig bij een hoger olieverbruik (of bij te duidelijk tikken van de klepstoters).
Dat het in raceauto's ook wordt gebruikt is vanwege de extra hoge belasting, maar vooral omdat het blok veel heter wordt en een raceblok zal dan ook zeker geen nauwe toleranties hebben, want dan kan de passing door de hoge temperatuur zo krap worden dat er geen plaats meer is voor olie en de metalen delen elkaar gaan raken.
Quote:
In een Auto & Techniek van een aantal jaren geleden stond een olietest. De (algemene) uitkomst was dat minerale olie goed smeert, maar de goede eigenschappen worden snel minder door slijtage en menging met water en benzine. Geadviseerde levensduur: 5000 km.
Halfsythetisch bevat meer additieven die vuil binden en beter in bestand zijn tegen binding met water/benzine. Geadviseerde levensduur: 15000km
Volsythetische olie is sterk oplossend/bindend en houdt de motor dus schoon, of maakt deze schoon als de motor al kilometers gemaakt heeft met andere olie. Dan kan dit een hoger verbruik tot gevolg hebben en/of lekkages. Dat oplossen is in principe goed want het oliefilter zal deze gebonden deeltjes vast houden als ze te groot zijn geworden, maar voordat deze deeltjes in het filter komen moeten ze het blok door, waar ze mogelijk (even) bv. de krukas kunnen verstoppen met alle gevolgen van dien.
De olie bestaat uit ketens die zich niet zo gemakkelijk laten ´breken´ door belasting of binding met benzine. Geadviseerde levensduur: sterk afhankelijk van omstandigheden maar algemeen tussen 20000 en 40000 km.
Ja dat moet een ieder zelf maar weten e.e.a. is ook sterk afhankelijk van het auto gebruik (korte ritten/ stadswerk enz.) doch ik houd mij liever toch wel aan vastgestelde termijnen.Mooi verhaal.Standaard 10W40 halfsynthetisch, bij sportief rijgedrag 10W60 volsynthetisch.
Indien je auto olie gebruikt is 10W60 zeker een goede keuze, is namelijk wat dikker.
Quote van een AR156C 1.8 rijder:
Ik heb een 1.8 uit 1999 met 160dkm die geen olie verbruikt, heb altijd 10W40 gehad. Ik rijd heel veel korte stukjes en heb een zware voet.
Nog een Quote van het AR156C:
Die 10W60 is dus een lapmiddel tegen de (te) grote toleranties en is, zoals Alfa zelf de dealers ook adviseert, alleen nodig bij een hoger olieverbruik (of bij te duidelijk tikken van de klepstoters).
Dat het in raceauto's ook wordt gebruikt is vanwege de extra hoge belasting, maar vooral omdat het blok veel heter wordt en een raceblok zal dan ook zeker geen nauwe toleranties hebben, want dan kan de passing door de hoge temperatuur zo krap worden dat er geen plaats meer is voor olie en de metalen delen elkaar gaan raken.
Quote:
In een Auto & Techniek van een aantal jaren geleden stond een olietest. De (algemene) uitkomst was dat minerale olie goed smeert, maar de goede eigenschappen worden snel minder door slijtage en menging met water en benzine. Geadviseerde levensduur: 5000 km.
Halfsythetisch bevat meer additieven die vuil binden en beter in bestand zijn tegen binding met water/benzine. Geadviseerde levensduur: 15000km
Volsythetische olie is sterk oplossend/bindend en houdt de motor dus schoon, of maakt deze schoon als de motor al kilometers gemaakt heeft met andere olie. Dan kan dit een hoger verbruik tot gevolg hebben en/of lekkages. Dat oplossen is in principe goed want het oliefilter zal deze gebonden deeltjes vast houden als ze te groot zijn geworden, maar voordat deze deeltjes in het filter komen moeten ze het blok door, waar ze mogelijk (even) bv. de krukas kunnen verstoppen met alle gevolgen van dien.
De olie bestaat uit ketens die zich niet zo gemakkelijk laten ´breken´ door belasting of binding met benzine. Geadviseerde levensduur: sterk afhankelijk van omstandigheden maar algemeen tussen 20000 en 40000 km.
Ik vind het verversen van motorolie en filter vaak overbodig en zonde van het geld.
Maar na 40.000Km heb ik er maar eens een verse lading ingelaten. +Filter.
Gebruik was 1/2 L per 10.000 ongeveer. Lijkt me in orde.
156 2.0TS.
De op verpakkingen van olie vermelde specificaties en keurmerken zeggen enkel iets over het minimale waar het product aan voldoet.Tja, wat er in moet hebben we nou wel gelezen...
Wat er in kan of juist niet is nog leuker misschien. Niet of erg laat verversen kan dus ook. Zijn hele verhalen over geschreven.
En mensen die olie bij Aldi, Hema of Lidl kopen zijn volgens mij ook goed bezig. Zolang de juiste karateristiek aanwezig is lijkt me.