MightyMarcel

roestplek / gat bijwerken

ma apr 10, 2006 13:13

een vraag van een leek (ik heb er geen ervaring mee, 0,0%).

hoe werk je roest netjes weg ?

er zit een gat in het linkerspatbord (mn vinger past er doorheen), kan dat ook met plamuur en een harsmatje of zo ? (of moet echt t hele spatbord vervangen worden ?)

en de roest rond de tankdop, hoe maak ik dat weer netjes ?


het is een zwarte auto, lak verder in goede staat, dus een beetje bijspuiten is niet zo lastig als bv bij een verkleurde rode auto. (je kan toch gewoon bij de automat of de halfords lak in de juiste kleur krijgen adh van de kleurcode ?)

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1093
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

RE: roestplek / gat bijwerken

ma apr 10, 2006 14:15

Ideaal is natuurlijk er een plaatje over lassen, maar als je zoals ik niet beschikt over de nodige vaardigheden en apparatuur, is dit ook een goede methode:
- Schuur alle roest weg (dmv een ronde staalborstel gemonteerd op een boormachine). Hoe grondiger dit gebeurt, hoe langduriger het resultaat.
- Dan ontvetten
- Smeer het overblijvende propergeschuurde metaal in met epoxy, zodat het volledig van de lucht wordt afgesloten. Opgepast, niet enkel de buitenkant maar ook de binnenkant insmeren. Epoxy is, eens gedroogd, keihard en ondoordringbaar.
- Weer ontvetten
- Vul dan het gat op met plamuur (vb Debrasel, verkrijgbaar bij de betere autohandel)
- Schuur de plamuur mooi vlak (je krijgt het beste resultaat als je je schuurpapier op een "schuurblokje" bevestigt), eerst met een groffe korrel (80), dan geleidelijk fijner (400 tot 800). Hoe gladder je schuurt, hoe beter het eindresultaat.
- Dan het te bewerken gebied afplakken met tape
- Weer ontvetten en dan grondlak en vervolgens de echte lak erop
- Spuitnevel kan je daarna wegwrijven dmv polijstmiddel

Al deze ingrediënten zijn bij de betere autospeciaalzaak te verkrijgen, en je hebt er geen speciaal gereedschap voor nodig.

Succes!
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Tim_33

RE: roestplek / gat bijwerken

ma apr 10, 2006 15:25

ZO heb ik idd ook wel eens een plekje weggewerkt, tis veel werk, maar je ziet er bijna niks van

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: roestplek / gat bijwerken

ma apr 10, 2006 15:39

Als het gaat om een voorspatbord, waarom vervang je hem dan niet gewoon?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
T_T
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za mar 11, 2006 14:50
Locatie: Simpelveld of Eindhoven
Contacteer: Website

RE: roestplek / gat bijwerken

ma apr 10, 2006 16:12

roest rond tankdop heb ik bij mijn 33 op een "aparte" manier aangepakt:
Eerst met dremel de roest verwijdert, vervolgens ingespoten met spul dat roestvorming moet tegen gaan en toen zo'n aluminium sticker er op geplakt (voor 33 bestaat die niet dus heb een andere moeten aanpassen, en aluminium (denk tenminste dat het dat is) laat zich niet echt makkelijk snijden).
Het is misschien niet de mooiste oplossing, maar ik vind het er beter uitzien dan die roestbobbels.
Dit kan overigens alleen als roest rondom niet te groot is, want die stickers zijn niet oneindig groot!

T_T
33 1.5 IE '92

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: roestplek / gat bijwerken

ma apr 10, 2006 20:25

Als het gaat om een voorspatbord, waarom vervang je hem dan niet gewoon?
Precies. Er zijn 33ers genoeg te vinden via hier of de sloop die een goed spatbord hebben. Dus met een beetje geduld is er 1tje te vinden in de kleur van de auto. Is mij bij een 90 zelfs gelukt. :D Niet gaan prutsen met een matje en polyester. Dat ziet er niet uit. Rond de tankdop is lastiger. Zonder te lassen blijf je bezig.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: roestplek / gat bijwerken

ma apr 10, 2006 21:39

idd rond de tankdop is het lastig. Ik heb het wel eens gedaan, maar na 1 week kwam de roest er gewoon doorheen. Het is ook niet gek, want de kant waar die roest kun je niet bij. Toen voor de APK de tank eronderuit moest zodat ik een plek daar dichtbij kon lassen heb ik ook even een ander stukje rond de tankdop gezet. Tis niet helemaal strak maar het is beter dan dat het was en ik denk dat 98% van de mensen die er langslopen het niet zien :wink: .

eigenlijk moet ik het nog een beetje beter afwerken.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

MightyMarcel

RE: roestplek / gat bijwerken

di apr 11, 2006 08:00

is zo'n spatbord vervangen dan niet vreselijk veel werk ?

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: roestplek / gat bijwerken

di apr 11, 2006 09:08

is zo'n spatbord vervangen dan niet vreselijk veel werk ?
Net zo vreselijk veel als een gat volstoppen met plamuur, drogen, primer, drogen, aflakken, drogen en ergeren aan het eindresultaat. 8)
Het scherm zit geschroeft, dus wat wil je nog meer. Je hoeft niet te lassen.

Tim_33

RE: roestplek / gat bijwerken

di apr 11, 2006 09:44

das idd maar een paar uur werk

Terug naar “Algemene Technische vragen”