Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: slecht starten met koude motor

ma feb 07, 2005 19:51

ik pis er wel overheen

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: slecht starten met koude motor

ma feb 07, 2005 19:56

op die verdelerkap zitten dus de bougieskabels als ik het goed begrijp? die moet ik alle 4 dus even volgen en hier en daar wat innevelen?

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: slecht starten met koude motor

ma feb 07, 2005 21:39

Dat is correct Twan.

Vergeet ook de middelste niet. Die gaat naar je bobine

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: slecht starten met koude motor

ma feb 07, 2005 23:00

Heeee, een verdelerkap ???? Ravje :shock: hahaha. Had Dink toch gelijk


Twan. het kan heel goed dat ie het nu wel doet omdat het niet vochtig is. Ga daarom NU naar buiten met je PLANTENSPUIT en nevel die verdelerkap ( dat Oranje ding zoals Maarten al zei) in met draaiende motor en dan willen we allemaal dat je over een half uur tegen ons verteld of je vonken hebt zien overspringen. [-o<
:wink:

Daar heb je geen technische vaardigheden voor nodig. Zelfs mijn oma die al 38 jaar dood is kan dat nog. Kom
meer geluk dan wijsheid Patje! :wink:
bovendien bij daglicht kan het wel eens lastig zijn om wat vonken te zien over springen.

@Twan: ik zou aanraden om de bougiekabels 1 voor 1 beet te pakken met de blote handen. Krijg je een optater dan is de kabel niet goed meer :wink:

@patje: ik begrijp nu ook waarom jij die 155 niet goed lopend kreeg: - daar zitten 2 DIS-bobines op :wink: :twisted:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: slecht starten met koude motor

ma feb 07, 2005 23:08

Zeg bougiekabelfetesjist, ik weet niet wat jij in je secret kamertje hebt maar je tapt toch geen stroom af bij me he ? :lol:

Twan heeft vanavond ( toen was het al donker) met zijn verdelertje over zijn verdeler geplast. Ik weet niet of ie het prettig vind maar ik heb hem daarna niet meer gehoord. Ik denk dat ie nog buiten staat. :P

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: slecht starten met koude motor

ma feb 07, 2005 23:19

je bedoelt dat ie nu stijf staat :?: :whistle:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: slecht starten met koude motor

ma feb 07, 2005 23:50

dit is twan vanuit het ziekenhuis. de verdelerkap is tot ontploffing gekomen toen ik er over heen zeikte. ik lig nu in coma :cry:

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: slecht starten met koude motor

ma feb 07, 2005 23:51

nee, ik heb deze avond geen verdere actie meer ondernomen.
ik zal morgenavond die kabels checken en weer natspuiten met de plantenspuit.

ps: kan je serieus een opdonder krijgen van zo'n kabel?

Mnookin

RE: slecht starten met koude motor

di feb 08, 2005 00:00

:shock: ff proberen :shock:

p.s:je voelt er echt wel iets van zeker weten!!!maarja sommige mensen vinden t lekker om geschocked te worden en daar is t een goeie techniek voor :lol:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: slecht starten met koude motor

di feb 08, 2005 00:06

ps: kan je serieus een opdonder krijgen van zo'n kabel?
Ja. Van www.natuurwetenschappen.nl:
Een vonk kan alleen overspringen wanneer er voldoende hoogspanning aanwezig is. Nemen we een voorbeeldje van een bougie, dan zal deze spanning een stukje door de lucht moeten gaan. En lucht is een slechte geleider (=goede isolator), daarom is het nodig om een hoogspanning op te wekken. Deze wordt door een bobine (= soort spaartransformator) opgewekt. De hoogspanning kan oplopen tot 30.000 Volt als de opgeslagen energie in de bobine meer als 100 mJ bedraagt.

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: slecht starten met koude motor

di feb 08, 2005 00:12

ook als de motor uit staat? lijkt me geen fijn idee om die kabels te gaan voelen met kans op een schok :schrik: .

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: slecht starten met koude motor

zo feb 13, 2005 03:08

ik heb de kabels eens aangevoeld, maar voelen goed aan. ook de plantenspuit methode biedt weinig uitkomst. toch vermoed ik dat het aan die kabels ligt, aangezien het slechte starten alleen optreed wanneer het vochtig is geweest buiten. dus condens op kabels waardoor de vonk niet goed overspringt?

wat zou het anders nog kunnen zijn?
ik ben toch wel van plan om bougies en kabels te gaan vervangen, ook al is er een kans dat het hier niet aan ligt. zo'n duur grapje is het niet, en bovendien zijn mijn bougies al heel wat jaren meegegaan als je het mij vraagt. mij werden goldenlodge ofzoiets geadviseerd door een automonteur. die zouden ong 30 euro per stuk moeten zijn en hiervan heb ik er 3 nodig, toch?

wat denken jullie ervan?

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: slecht starten met koude motor

zo feb 13, 2005 09:23

je hebt 4 cilinders dus je hebt 4 bougies nodig!!! (geen oude bougies laten zitten!)

bovendien kies je voor NGK dat is goedkoper en beter, GL is achterhaald.

De NGK versie die jij moet hebben is: BP6E

die kosten je ongeveer 3 euro p.stuk!
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: slecht starten met koude motor

di feb 15, 2005 00:24

oke...voor ongeveer 40 euro zou ik dus klaar moeten zijn voor bougies + kabels? dat heb ik het er best voor over. misschien een goed plan om eerst alleen de bougies te vervangen en daar eens even tegenaan te kijken. kabels lijken me sowieso langer mee te gaan dan bougies zelf.

wat zou behalve de bougies en kabels, de oorzaak verder kunnen zijn?

het is 100% een vocht/condens probleem, want ook al staat mijn auto 2 dagen stil waarvan 2 nachten in de regen en met een temp onder de 0, dan wanneer de zon een uurtje brandt op de motorkap, wil mijn auto wil in no-time starten. door de kou wil iets dus niet goed contact maken of blijft vast zitten...

ik heb vandaag nog een tip gehad om alle contactpunten te spuiten met xw40; goedkope oplossing en het proberen waard, right?

ps: mij is verteld dat de bougies in een bepaalde volgorde lopen, dus dat ik ze 1 voor 1 dien te vervangen. moet ik dit dan ook in een bepaalde volgorde doen? is het een risicovol klusje?

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: slecht starten met koude motor

di feb 15, 2005 20:35

Afbeelding

onder die rondjes die ik heb getekend zitten de bougies he?

Terug naar “Algemene Technische vragen”