Carbo
Member
Member

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

zo dec 26, 2010 11:57

De sandwichwanden dragen de vracht niet! Het chassisframe van de trailers wordt volgens mij nog altijd gelast en gegegalvaniseerd of gebouwd van RVS liggers!
Sandwichpanelen zitten in frames een bouwwijze die je bij klassiekers niet tegenkomt. Dus er zijn nogal een aantal verschillen!

Gr,
carl
Sorry maat, maar heb jij die trailer ontworpen, of ik???

Voor jouw beeldvorming heb ik het hier over een zelfdragende open trailer...
Dan weet je in ieder geval dat er nogal wat verschillen zijn in de constructie van trailers van/met sandwichpanelen en klassiekers! je kun hier niet zomaar een vergelijk trekken. Bij het ontwerp van de constructie heb je waarschijnlijk al rekening gehouden met de lijm contactvlakken en de grote hiervan. Voor boxen wordt vaak gebruikt gemaakt van profielen weer met grote contactvlakken of vertandingen in de hoekverbindingen ook weer om het contactvlak te vergroten. Ik ken niet zoveel zelfdragende gelijmde trailers (sorry) zal mijn gebrek "aan kennis" zijn ik ben ook meer thuis in de speciale carrosseriebouw! Als je naar de trekkende voertuigen kijkt van MB, MAN, Scania wordt het chassis gewoon gelast en gebout!
Mijn standpunt is; lijmen kan een prima alternatief zijn in sommige gevallen zelfs sterker dan lassen maar dan moet de construtie hiervoor ontworpen en bedoeld zijn.

Maar mijn weg naar Rome voor de klassieker is lassen gewoon omdat het origineel is en als het origineel lijm is wordt het lijmen!

Dus succes!

Carl
Carl
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

zo dec 26, 2010 12:20

Grappig hoe dit ineens naar trailers schuift, ikzelf doe minor lightweight op de hts autotechniek (kunnen het beter hts truck&trailerbouw noemen :roll: ), ook veel trailerspul gezien de afgelopen tijd. Bij vlastuin en van eck geweest, gaan nog naar v.d. peet. Mijn idee was dat die sandwich panelen vooral veel doen in torsie, zeker op die niet-zelfdragende trailers. (dus nog met liggers eronder)

@Michel75: Die zelfdragende open trailer, bij welke fabrikant komt die vandaan? Is wel een interessante lijkt me.

@pe1ryx: het gerucht gaat dat de oude directeur van Nootenboom nu op de HTS-A is aangenomen om (vooral financieel) orde op zaken te stellen, weet jij daar meer van?

On Topic kan ik helaas weinig bijdragen, het enige wat ik gelast heb is de wielkast van een 33 en dat was meer geluk dan wijsheid vrees ik :lol:

Voor wat betreft lijmen, lijmen is zeker sterker dan lassen. (onder voorwaarde dat het goed gebeurd)
Bij lijmen verzwak je namelijk het moedermateriaal niet, wat bij lassen wel gebeurt. (en funest is voor de vermoeiingseigenschappen) Waar je bij lijmen wel erg mee op moet passen is het spanningsverloop binnen de lijmlaag, en de manier van belasten zodat je geen last van "peeling" krijgt, het afpellen van de lijmlaag zeg maar. Wanneer dat gebeurt is het snel gedaan met je lijmverbinding helaas. Daarbij moet je ook de juiste lijm voor de toepassing hebben, wil je vervorming van de lijmlaag toestaan of juist niet? Komt veel bij kijken, maar heeft zeker een aantal voordelen t.o.v. lassen.

Een klassieker zou ik overigens ook lassen, omdat het origineel is en ik van lijm altijd één grote bende maak :oops:
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo dec 26, 2010 13:26

@ Carl, ja er zijn idd nogal wat verschillen, mijn insteek om het lijmverhaal in te brengen was ook om een alternatief te brengen. O.a. bij dubbel uitgevoerd plaatwerk van spatschermen op een GTV lijkt het mij interessant om roestvorming te voorkomen e.d. Dan blijft het niet origineel inderdaad, maar het spatbord zal er zeker niet afvallen en wellicht blijft roestvorming langer weg, doordat de plaatdelen tussen de verbinding zijn behandeld, waar je bij een lasverbinding niet erbij kan komen.

@ Marlon_ruchtie, die trailer komt bij jouw laatst te bezoeken carrosserie/trailerfabrikant vandaan :wink:
Zullen jij en ik elkaar wel treffen in januari!

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

zo dec 26, 2010 13:41

@ Marlon_ruchtie, die trailer komt bij jouw laatst te bezoeken carrosserie/trailerfabrikant vandaan :wink:
Zullen jij en ik elkaar wel treffen in januari!
Ah kijk, het bezoek aan v.d peet staat volgens mij voor 14 Januari op 't programma. Gaan we de 164 richting nieuwkoop sturen. 8)
Alfetta 1600

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo dec 26, 2010 14:14

Staat die op Ronals?
Zo ja, dan heb ik mijn MiTo er laatst nog naast geparkeerd!

Ja, zou 17 december zijn, maar ik moest het verzetten, doordat ik niet goed had opgelet met het maken van de afspraak.
We hadden de kerstborrel die middag...

We dwalen nu wel heeel erg af trouwens...

On topic maar weer: Plaatwerk lassen:
Als ik aan plaatwerk las probeer ik zo min mogelijk warmte in het materiaal te stoppen.
Veel plaatsen vasthechten en kleine stukjes om en om dichtlassen, zodat de vorm van de plaat door krimp niet teveel wordt beinvloed.
Het mooiste is om een stukje plaat zo mooi mogelijk pas te maken en inderdaad zoals Carl al zei van tevoren even te kijken hoe de plaat qua structuur is.

(Zoals Whizzman dus ook al aangaf ongeveer)

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

zo dec 26, 2010 15:44

Staat die op Ronals?
Zo ja, dan heb ik mijn MiTo er laatst nog naast geparkeerd!

Ja, zou 17 december zijn, maar ik moest het verzetten, doordat ik niet goed had opgelet met het maken van de afspraak.
We hadden de kerstborrel die middag...
Van jou was die MiTo dus! Is inderdaad een groene 164 met ronals.
Dat van de kerstborrel had ik inderdaad ook gehoord, wij (ik en mijn mede-studenten) hadden er overigens helemaal geen problemen mee om bij de kerstborrel aan te schuiven hoor :lol:
Alfetta 1600

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo dec 26, 2010 22:06

Nog een HTS-er hier! Deeltijd welteverstaan.

Kan zelf (bijna) niet lassen, maar heb laatst wel de bodem en chassisbalk van mijn spider laten lassen.

Is allemaal stomp op elkaar gelast en is erg mooi gedaan, met slechts een laagje primer en een laagje spetterbitumenzooi is er van een las niets te zien.

Volgens mij was het TIG oid. Lasapparaat bestond uit een giga gasfles met een op een Tig gelijkend handvat aan een slang?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 26, 2010 22:39

Gebruikte de lasser toevoegmateriaal, dat wil zeggen voegde hij zelf lasdraad toe ( van die dunne staafjes) of kwam de draad uit de slang?

Dat is het grote verschil met TIG en Mig/mag lassen. :wink: Bij TIG moet je zelf materiaal toevoegen omdat je vlamboog tussen het werkstuk en de wolfraam punt van de toorts ontstaat. Bij Mig/mag loopt de vlamboog via het toevoegmateriaal dat uit de lastoorts komt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma dec 27, 2010 11:37

Gebruikte de lasser toevoegmateriaal, dat wil zeggen voegde hij zelf lasdraad toe ( van die dunne staafjes) of kwam de draad uit de slang?

Dat is het grote verschil met TIG en Mig/mag lassen. :wink: Bij TIG moet je zelf materiaal toevoegen omdat je vlamboog tussen het werkstuk en de wolfraam punt van de toorts ontstaat. Bij Mig/mag loopt de vlamboog via het toevoegmateriaal dat uit de lastoorts komt.
Ik weet het, en dat heb ik dus niet gezien, ik stond aan de andere kant, omdat ik niet in de "vlam" wilde kijken

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 27, 2010 11:56

kleine wereld blijkbaar hier,ik werk bij de Nooteboom trailers :wink: ...
En daar heb ik een jaar of 10 geleden alle bedrijfshallen opgeknapt, lees: Wanden gespoten , tioletruimtes geschilderd enz enz..

Als we het dan toch over een kleine wereld hebben... ;)

Ps: ik heb hier nog zo'n gietijzeren logo liggen dat normaal op de zijkant van een trailer wordt gelast 8) 8)
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 03, 2011 21:10

Hier even de vorderingen van mijn laswerk:

Zo het eerste laswerk is gebeurd, wou eerst niet helemaal lekker maar uiteindelijk ben ik tevreden met de eerste sessie!!

Oja, er zullen nog vele sessies volgen :lol:

Binnen dorpel hersteld, buiten dorpel volgt nog:
(onderzijde moet nog op maat worden gemaakt)

Afbeelding

Mooi wit plaatje in het schutbord, aan het schutbord moet helaas nog meer gebeuren:

Afbeelding

Binnendorpel vervangen halverwege dorpel t/m de puntlassen:

Afbeelding

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

za jan 08, 2011 17:18

Het lassen lukt nu aardig goed, dus maar een nieuwe uitdaging zoeken: :lol:

Is wil van de Giardinetta de complete keienvanger vervangen incl. koplamphouders, radiator bevestiging, enz.

Deze dus:

Afbeelding

Wat is hiervoor de meeste geschikte manier om te doen? Het lassen moet wel lukken alleen het bepalen van de juiste positie is lastig, dus nog iemand tips?

Oja, het schoonmaken met thinner is echt super!

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO

Carbo
Member
Member

RE: Hoe plaatwerk lassen ?deel II keienvanger verv.

za jan 08, 2011 19:41

Oja, het schoonmaken met thinner is echt super!
Yep! Heb ik ook niet van mijzelf maar werkt echt top!

Voor meer lasdetails zie mijn topic op het Alfetta forum http://www.alfetta-transaxle.nl/forum/v ... &start=520

Succes!
Carl
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

RE: Hoe plaatwerk lassen ?deel II keienvanger verv.

zo jan 09, 2011 16:11

Heb nu op de langsbalken de positie gemarkeerd, tevens 2 steunen gemaakt zoals op onderstaande foto's.
Hierdoor weet ik dan de positie van de nieuwe keienvanger zelfde is als de oude.

Moet goed komen, toch?

Afbeelding
Afbeelding
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO

Terug naar “Algemene Technische vragen”