Gebruikersavatar
alfahead
Member
Member
Berichten: 127
Lid geworden op: za aug 30, 2008 20:15
Locatie: Oss

RE: Koeling 155 Q4

wo sep 03, 2008 22:27

nee kan niet door de olie pomp komen want deze is kapot gegaan tijdens het monteren van de distributieriem toen hij op de brug stond.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Koeling 155 Q4

wo sep 03, 2008 22:27

De topicstarter is toch de eigenaar van de 155 Q4 waar een nieuwe oliepomp in moest? Misschien dat er toch iets geleden heeft...
Correct, maar als je het topic goed leest, staat er dat de oliepomp gesneufeld is door menselijke fout bij onderhoudswerkzaamheden ;)

Groetjes,
Marc
Laatst gewijzigd door Brul(tm) op wo sep 03, 2008 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Koeling 155 Q4

wo sep 03, 2008 22:43

Als de pingelsensor pingelen van de motor detecteert zal de turbodruk zwaar naar beneden worden geregeld. Verder zijn er een aantal storingen die de ECU zou kunnen denken te zien waardoor de druk wordt teruggeschroefd. Uiteraard kan je ook gewoon een hangende pierburg-klep, een hangende dumpvalve of een hangende waste-gate hebben. Loop ook even alle slangen van je pierburg systeem na, als daar een lek of een verstopping in zit krijg je ook rare effecten.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Koeling 155 Q4

wo sep 03, 2008 23:08

Als de pingelsensor pingelen van de motor detecteert zal de turbodruk zwaar naar beneden worden geregeld. Verder zijn er een aantal storingen die de ECU zou kunnen denken te zien waardoor de druk wordt teruggeschroefd. Uiteraard kan je ook gewoon een hangende pierburg-klep, een hangende dumpvalve of een hangende waste-gate hebben. Loop ook even alle slangen van je pierburg systeem na, als daar een lek of een verstopping in zit krijg je ook rare effecten.
Marc heeft geen storing die hier op wijst Whizz ;) Vroeg simpelweg iets over chiptuning en de eventuele gevolgen voor de motor/turbo ;)
Verder kun je een en ander ook kapot krijgen met een hangende wastegate, loopt je turbodruk erg rap op en gaat het motormanagment nog veel harder ingrijpen en heb je fijne fuelcuts vanwege de veels te hoge turbodruk aan de inlaat. :shock:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7064
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Koeling 155 Q4

wo sep 03, 2008 23:36

De topicstarter is toch de eigenaar van de 155 Q4 waar een nieuwe oliepomp in moest? Misschien dat er toch iets geleden heeft...
Correct, maar als je het topic goed leest, staat er dat de oliepomp gesneuveld is door een menselijke fout bij onderhoudswerkzaamheden ;)

Groetjes,
Marc

lees net at de pomp kapot is gegaan bij het vervangen van de distributieriem, misschien hebben ze het pas gemerkt toen ze de motor daarna voor de eerste keer starten en het lampje bleef branden en de wijzer niet omhoog kwam? Vind het geen heel duidelijk verhaal. :?

Bij Nieuwkoop zijn ze zeker geen Q4 specialist... :oops: Ben er ooit een keer met mijn Q4 geweest om hem uit te laten lezen. afspraak gemaakt, vrij voor genomen en er naar toe. Monteur erbij en kijken, blijkt na een tijdje dat een Q4 geen storingsgeheugen heeft en niet uit te lezen is... :evil: Maar men was dus inmiddels al wel een uur bezig geweest en dachten dat ik dat ging betalen, echt niet dus... Ondertussen wel gebruik mogen maken van de aanwezige lectuur om een storing in de airco op te zoeken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Koeling 155 Q4

do sep 04, 2008 06:56

Als de pingelsensor pingelen van de motor detecteert zal de turbodruk zwaar naar beneden worden geregeld. Verder zijn er een aantal storingen die de ECU zou kunnen denken te zien waardoor de druk wordt teruggeschroefd. Uiteraard kan je ook gewoon een hangende pierburg-klep, een hangende dumpvalve of een hangende waste-gate hebben. Loop ook even alle slangen van je pierburg systeem na, als daar een lek of een verstopping in zit krijg je ook rare effecten.
Marc heeft geen storing die hier op wijst Whizz
Wat is dit dan?
Toen ik vandaag aan het rijden was en mijn turbo bij kwam begon deze te haperen aan uit aan uit, toen ik een versnelling terug schakelde kwam hij weer bij en bleef ook bij. Dit nu de 3de keer dat dit gebeurt en dit lijkt mij niet normaal. Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Gebruikersavatar
alfahead
Member
Member
Berichten: 127
Lid geworden op: za aug 30, 2008 20:15
Locatie: Oss

RE: Koeling 155 Q4

do sep 04, 2008 07:17

Heb iemand gevonden die de originele veren kan leveren, maar deze komen van een 2.0 8 klepper. Hij zegt dat die het zelde zijn, maar is dat ook zo. Het vreemde aan de turbo is dat hij dit niet constant doet, het lijkt wel of hij het alleen doe als hij voor het eerst wordt aangesproken. Als ik gas terug neem en daarna de turbo weer in laat komen doet hij het gewoon weer.
Lijkt me niet normaal, maar wel vreemd toch?

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Koeling 155 Q4

do sep 04, 2008 08:26

Heb iemand gevonden die de originele veren kan leveren, maar deze komen van een 2.0 8 klepper.
Veren van een 2.0 *v zijn anders dan die van een Q4 :!: De veren van een Q4 kunnen alleen uitgewisseld worden met een V6 of een 2.5 TD. Deze modellen delen vele onderdelen.

Wat betreft je turbo, deze moet het in alle versnellingen doen. Alleen in de hogere versnellingen werkt het boost systeem, je hebt dan tijdelijk 0.2 bar meer tot je beschikking :P
Controleer zoals Whizz al gezegd heeft al je vaccuum slangen op lekkage, of je wastegate vrijelijk bediend word (open gaan en dicht gaan) je electrische contacten van de pierbrug, etc.

@Whizz: dat had ik gemist ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Koeling 155 Q4

do sep 04, 2008 10:17

Ik heb veren van een 8klepper en van een 16klepper liggen, die zijn echt anders, vooraan zelfs van vorm. De veren van een V6/TD passen wel, maar de achterveren van een Q4 zijn net wat stijver dacht ik, voor zijn ze geloof ik wel het zelfde. Zorg gewoon voor goede schokbrekers en zorg dat je wiellagers niet versleten zijn, dat scheelt veel meer in de slijtage op je homokineten dan de rijhoogte van je auto. Zorg dat je dichte hoezen om je homokineten hebt en dat er voldoende goed vet tussen zit, ook dat is belangrijk. Uiteindelijk zullen je homokineten wel een keer verslijten, dan ben je misschien een paar honderd euro kwijt aan het vervangen er van. Ik zelf zou veel liever een goed rijdende en sturende auto hebben waarbij de homokineten maar 100.000 km mee gaan dan een dweilbak waarbij ze 200.000 km mee gaan. Op zulke afstanden heb je het over zulke kleine bedragen dat ze bijna niet opvallen naast de rest van de kosten die je aan je Q4 zult gaan hebben. Als je je druk blijft maken over de extra slijtage die je van verlaging zou krijgen zou ik overigens niet aan chippen beginnen, de hoeveelheid extra kracht die je dan op je aandrijfassen zet zorgt voor veel meer slijtage dan je van verlagen gaat krijgen.

Als je er met je turbo niet uit komt, ga dan vooral eens bij je naamgenoot buurten, die woont ook in Brabant. Hij rijdt al heel wat jaren in een 155 Q4 en weet redelijk welke slangen waar horen en wat "normaal" is voor een 155 Q4. Ik geef je een grote kans dat even onder de motorkap speuren en een proefritje al heel veel aan het licht gaat brengen.

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 806
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: Koeling 155 Q4

do sep 04, 2008 23:52

Veren van een 2.0 twinspark moet je inderdaad niet hebben.
Zou ik geen euro aan uitgeven.

Achterveren van een Q4 zijn volgens mij ook zwaarder dan die van de V6. (Omdat de Q4 meer gewicht achterin heeft. )
Alhoewel ik nu waarschijnlijk ook achterveren heb die waarschijnlijk zijn gemaakt voor een V6, maar ik heb instelbare schokdempers achter die nu harder staan dan voor en die dit redelijk oplossen.
Hoe het rijdt met standaard V6 veren weet ik niet.

Turbo problemen zou ik inderdaad even laten bekijken door iemand die er verstand van heeft.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Koeling 155 Q4

vr sep 05, 2008 18:17

Achterveren van een Q4 zijn volgens mij ook zwaarder dan die van de V6. (Omdat de Q4 meer gewicht achterin heeft. )
En aandrijving op de achterwielen, dat telt ook mee.

Gebruikersavatar
alfahead
Member
Member
Berichten: 127
Lid geworden op: za aug 30, 2008 20:15
Locatie: Oss

RE: Koeling 155 Q4

vr sep 05, 2008 18:31

Om alles nog even kort samen te vatten:
Ten aanzien van de koeling is de beste optie het plaatsen van een grotere intercooler.
Chiptunen is geen probleem tot 250 p.k.
Voor upgraden van de veren en electrische dempers kan ik terecht bij marc, moet alleen veel geduld hebben :oops:
En wat de turbodruk val betreft eerst alles eens controleren op lekkage en of verstopping.

Woensdag gaat ie naar de garage voor een apk alles dat goed verloopt kan ik aan de slag. :twisted:

Iedereen een fijn weekend en bedankt voor alle info.

Marc

P.s. Marc, met het uitbouwen van de dempers en veren wil ik jou graag assisteren

Gebruikersavatar
alfahead
Member
Member
Berichten: 127
Lid geworden op: za aug 30, 2008 20:15
Locatie: Oss

RE: Koeling 155 Q4

za sep 13, 2008 18:38

Na 3 dagen bij nieuwkoop is er nog weinig verbetert. De turbo werkt weer er was een slang op een T-stuk afgebroken. Ook hebben ze de computer uitgelezen, maar niets kunnen vinden.
Waarschijnlijk is de bekabeling naar de bougie's niet oke. Het wegvallen komt omdat het regent, want als het droog weer is heb ik er geen last van. Nou wil ik ook gelijk de bougie's vervangen.
Heeft hier iemand ervaring mee, en daar een goede oplossing voor want ik wordt hier moedeloos van ](*,) . Heb de auto nu 5 weken en heb nog niet 1 dag met plezier kunnen rijden :evil:.
O ja als het goed is ben ik ook nog lid geworden ook van deze gezellig club, en hoop snel meerdere Q4 freaks te ontmoeten op een meating.

Marc

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7064
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Koeling 155 Q4

za sep 13, 2008 19:02

die computer kunnen ze helemaal niet uitlezen.... :evil: :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Koeling 155 Q4

za sep 13, 2008 19:35

Heb de auto nu 5 weken en heb nog niet 1 dag met plezier kunnen rijden :evil:.
Wen daar maar aan. Het leven van een Q4 rijder gaat zeker niet over rozen ;)
Onderdelen word lastiger om aan te komen, niet veel dealers/garages/specialisten kennen de auto en weten er vaak geen raad mee.
Ik heb bij aanschaf 8 weken kunnen wachten op krukaskeerringen :? Zo zijn er nog wel meer dingen op te noemen.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Algemene Technische vragen”