jef 75
Guru
Guru

RE: Alfa 33 carb 88' "fluitend geluid motor is terug&q

ma dec 30, 2013 17:44

FF bij Pagnotta langsgaan Jan .

Firedriver
Full Member
Full Member

di dec 31, 2013 07:00

Hey Jef, alles ok.
Wat een geluid, nog nooit meegemaakt, nu dat zijn collector toch eraf is, kan ik ook naar zijn spanrollen kijken van zijn Distributie, de pa van de eigenaar het ook een test gedaan zonder V-snaar en bleef fluiten, verminderde als hij zijn toerental verhoogde.
Dus:maar blijven zoeken Jef, kan toch niet veel zijn, maar soms is het een speld op een hooiberg, wagen was wel 5 jaar gestald,
In het begin deed die het ook, en dan een tijdje niet, en het is teruggekomen.
Voila Jef, dikke gr. en een fijne eindejaar voor je hele familie.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa 33 carb 88' "fluitend geluid motor is ter

di dec 31, 2013 10:12

Hey Jef, alles ok.
Wat een geluid, nog nooit meegemaakt, nu dat zijn collector toch eraf is, kan ik ook naar zijn spanrollen kijken van zijn Distributie, de pa van de eigenaar het ook een test gedaan zonder V-snaar en bleef fluiten, verminderde als hij zijn toerental verhoogde.
Dus:maar blijven zoeken Jef, kan toch niet veel zijn, maar soms is het een speld op een hooiberg, wagen was wel 5 jaar gestald,
In het begin deed die het ook, en dan een tijdje niet, en het is teruggekomen.
Voila Jef, dikke gr. en een fijne eindejaar voor je hele familie.
Kijk eens naar lagers van de spanrollen van de distri riemen dan. Ooit eentje gehad die vast was komen te staan na lange stilstand buiten. Plastic looprol was al een aardig eind afgeplat door de riem voordat die brak... :(

Suc6,grtz,fRank

Firedriver
Full Member
Full Member

RE: Alfa 33 carb 88' "fluitend geluid motor is terug&a

di dec 31, 2013 14:38

Ok frankalfa, dan heb je toch heel veel geluk gehad hé.

Donderdag of vrijdag zal ik het zeker doen.

Dikke gr.
Jantje

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 31, 2013 15:48

Ok frankalfa, dan heb je toch heel veel geluk gehad hé.

Donderdag of vrijdag zal ik het zeker doen.

Dikke gr.
Jantje
Ehm nee, die riem brak dus wel... Maar op de andere 2 cilinders toen toch nog thuis geraakt (+200km aan 'vrachtwagensnelheid')

Eenmaal thuis pas ontdekt wat er precies aan de hand was, eens de beschermkappen van de riemen eraf waren was t duidelijk. 2 kleppen krom trouwens.

Grtz,fRank

Firedriver
Full Member
Full Member

di dec 31, 2013 16:52

Dan had je eventjes een tweevoeter, maar toch thuis geraakt, en als het alleen maar de kleppen waren was het toch meegevallen als je het zelf doet.
Gr.
Jantje

Firedriver
Full Member
Full Member

do jan 02, 2014 20:07

Dag Jongens,
Radiator, alternator, bumper, distributiedeksel is eraf om vrije ruimte hebben, motor is voorzien van 2 riemen, rechts is goed op spanning, linkse is een beetje ontspannen.
Spanners hebben een kleine speling maar zijn niet vastgelopen.
Waarschijnlijk is dat zijn eerste distributie nog, en een riem bijspannen dat al wat geleden heeft ben ik niet zo een voorstander om deze bij te spannen.
Dus jongens, die speling mag er eigenlijk niet zijn, en lijkt mij beter zijn distributie ook te vervangen samen met zijn inlaatcollectorpakkingen.
Dat geluid, virus of hoe dan ook moet gewoon eruit gestampt worden.
Tips zijn zeker welkom.
Gr.
Jantje

reijnaje
Guru
Guru

do jan 02, 2014 20:15

Dag Jongens,
Radiator, alternator, bumper, distributiedeksel is eraf om vrije ruimte hebben, motor is voorzien van 2 riemen, rechts is goed op spanning, linkse is een beetje ontspannen.
Spanners hebben een kleine speling maar zijn niet vastgelopen.
Waarschijnlijk is dat zijn eerste distributie nog, en een riem bijspannen dat al wat geleden heeft ben ik niet zo een voorstander om deze bij te spannen.
Dus jongens, die speling mag er eigenlijk niet zijn, en lijkt mij beter zijn distributie ook te vervangen samen met zijn inlaatcollectorpakkingen.
Dat geluid, virus of hoe dan ook moet gewoon eruit gestampt worden.
Tips zijn zeker welkom.
Gr.
Jantje
Voor de distributie staat 60.000 km of 3 jaar, lijkt me niet dat het de eerste distributie nog is :wink: maar sowieso vervangen als je de herkomst niet weet. Meteen waterpomp mee doen als het toch open ligt, onderdelen zijn gelukkig redelijk goedkoop ...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Firedriver
Full Member
Full Member

vr jan 03, 2014 06:52

Hey reijnaje,
Motor heeft juist 70000 km, ik kan ook verkeerd zijn, en mischien is het toch zijn eerste DB.
Zal je zeker op de hoogte brengen van deze situatie.
Gr.
Jantje

elrico
Full Member
Full Member

vr jan 03, 2014 07:57

Riemen moeten niet gespannen worden, deze hebben een veer die de riem op spanning brengt. Bout een slag los, in dode punt zetten en weer vastzetten, paar omwentelingen maken en controleren of herhalen. Vervangen is natuurlijk nodig zonder bekende achtergrond, pomp ook en kosten niet zo schandalig veel.

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr jan 03, 2014 09:49

In een van de eerste berichten staat dat de auto 6 jaar heeft stilgestaan. Uit voorzorg zou ik dan de hele distributie inclusief de spanrollen vervangen. De riemen zijn ook onderhevig aan veroudering bij stilstand. Daarnaast is er grote kans dat de lagers van d rollen zijn uitgedroogd. Deze zijn meestal niet naderhand nog te smeren.
Bovendien kan de fluittoon hier ook vandaan komen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Firedriver
Full Member
Full Member

RE: Alfa 33 carb 88' "fluitend geluid motor is terug&a

vr jan 03, 2014 14:14

Fijn zo jongens,
Heb al aan een paar alfa 's gewerkt en andere merken, maar aan een 33 nog niet, nu weet ik tenminste dat deze spanners een inwendige veer hebben dat dienst doen om een riem te spannen gelijk een spanner van een multi V - riem als ik juist ben, en zoals jullie ook zeggen, geen risico's nemen maar zijn distributie gewoon helemaal vervangen, wat ook een geruststeling is voor de eigenaar.
Zou een zonde zijn voor deze wagen, je komt ze nog zelden tegen, en die wat bij mijn thuis staat ziet er gelijk nieuw uit,
En maar hopen dat het toch één van de spanners is, laat nog iets weten.
Ben ook ondertussen motorisch een 166 aan het herstellen(drijfstanglagersschade door slecht onderhoud).
.
Voila
Dikke gr.
Jantje

alfarijderwierden
Member
Member

vr jan 03, 2014 21:56

Hallo firedriver,
wauw wat een gaaf bakkie en lekker standaard, zou jij mischien een geluidsfragment kunnen maken van het blokje?
ik denk dat mede boxer gekken het geluid herkennen.
ik heb laatst mijn distributie riemen vervangen, en inderdaad de veren in de spanrollen zetten de riemen op spanning
in het verleden heb ik de riemen te strak gesteld toen begon hij ook een beetje te janken net een krolse kat
maar heb ook een fluitend geluid gehad door een lekke spruitstuk pakking 3,50 euro en foetsie fluitend geluid.
Sommige bijgeluiden zijn gewoon vervelend helemaal als je niet weet waar het vandaan komt
veel succes met de mooie type 2( prachtige kar) groet lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Firedriver
Full Member
Full Member

za jan 04, 2014 07:16

Hey, alfarijderwierden
Zijn inlaatcollectorpakkingen en zijn hele distributie wordt volgende week compleet vervangen, dan moet het toch zeker weg zijn.
Wat een geluid, je zou zeggen dat zijn alternatorriem volledig los, of als je zijn banden laat piepen wel iets minder kwa geluid, nog nooit zoiets meegemaakt.
Ben de eigenaar echt uit zijn nood aan het helpen, zijn pa heeft ook vanalles geprobeerd om deze geluid te localiseren maar heeft de moed opgegeven, maar Jantje regeld dat wel, ik zou niet weten wat het anders kan, zijn druklager is het niet, al moet zijn motor volledig gedemonteerd worden en toch moet dat geluid eruit, maar zover zal het ik niet komen, ik ovedrijf een beetje, maar zal zeker iets laten weten.
Dikke Gr.
Jantje
Ps: zal eens foto's maken die er beter uitzien, foto's op de topic zelf heb ik met mijn prul gsm getrokken, daarom zijn ze niet zo denderend.

alfarijderwierden
Member
Member

za jan 04, 2014 15:22

Afbeelding
dit is mijn motorblok.
ga jij de riemen zelf vervangen? is eigenlijk niet heel veel werk, ik heb eerst de krukas verdraaid totdat hij op de letter T staat dit is de BDP
deze letter staat op de vliegwiel.dicht bij de verdelerkap zul je een kijk gat vinden hier zit nog wel een afdek dopje op.
daarna heb ik de kleppendeksel eraf gehaald dan kom je de volgende dingen tegen
Afbeelding
hier zie je de merkteken op tijd
Afbeelding
deze was versprongen tijdens het demonteren van de linker distributieriem, geen ramp verder de kleppen raken de zuiger niet
Afbeelding
hier is de rechter nokkenas.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de oude waterpomp verwijderd en weer een nieuwe gemonteerd met gewone pakking en vloeibare pakking rondom voor de zekerheid
Afbeelding
Afbeelding
nieuwe aandrukrol geplaatst en daarna de nieuwe riem gemonteerd dit heb ik ook aan de linker zijde gedaan, ik hield de nokkenas en krukas goed in de gaten zodat alles op tijd bleef staan
de spanrollen heb ik laten zakken en drukken nu tegen de riemen.
3 tot 4 omwentelingen heb ik de krukas rond gedraaid en opnieuw de timing nagecheckt van de nokkenas, al met al was dit echt te doen
en ik weet ook zeker dat dit gewoon gaat lukken, en natuurlijk hopen dat het fluiten binnenkort weg is
maargoed dit was alleen het vervangen van de riemen en waterpomp,als ik dichterbij gewoond had dan hielp ik je graag
groeten lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Terug naar “Algemene Technische vragen”