Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: AR 155 Start niet meer.

vr okt 14, 2011 23:31

Alleen met alfa code heb je geen ontsteking en geen inspuiting.
Startmotor gaat wel gewoon rond.
Aha zie je wel. :wink: Ik dacht het al maar was niet zeker meer.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: AR 155 Start niet meer.

za okt 15, 2011 00:21

Met alfacodeproblemen, zal er een "code" lampje op je dashboard branden. Met niet-fabrieks-alarm kan er van alles geprutst zijn. Ik ben al dingen tegengekomen die totaal nergens op sloegen qua onderbreking. Meestal zijn er 2 circuit-onderbrekingen mogelijk met een universeel alarm. De slimme/nette inbouwer zet daar in ieder geval de brandstofpomp op en kiest een andere stroomdraad die goed weggewerkt zit en cruciaal is. De startmotor is niet eens zo heel slim dan, want met de pomp op een losse 12V en dan aanduwen rijdt ie al. Ik heb ook wel de geschakelde 12V naar de ECU gezien, dat werkt qua diefstalbeveiliging een stuk beter.

Hoe is dit gekomen? Ineens? Of werd het steeds erger? Sloeg ie af tijdens rijden of heb je hem rijdend weggezet? Heb je de schakelaar onder de bestuurdersstoel al geprobeerd? Daar zit een knop. Als je die indrukt en je hoort "klik" weet je haast zeker dat dat het was. Dat ding zit er om te voorkomen dat je bij een botsing de brandstofpomp door laat pompen en een eventuele brand met benzine gaat voeden.

Tomolino
Full Member
Full Member

za okt 15, 2011 00:28

De auto heeft geen Alfacode voor zover ik weet.
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 15, 2011 00:43

Nee is bouwjaar 1993, in 1994 op kenteken gezet zie ik net. Check de relais die tegen de achterkant van de accubak, tussen de accubak en het tussenschot in zitten eens? Daar zitten 2 of 3 zekeringen en 2 of 3 relais. Die relais en de voetjes waar ze in zitten willen nog wel eens vuil worden of stuk gaan. Dat zijn de relais en zekeringen van de motoraansturing, benzinepomp en dergelijke.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 15, 2011 10:55

Alleen met alfa code heb je geen ontsteking en geen inspuiting.
Startmotor gaat wel gewoon rond.
Echt? Dat had ik nooit gedacht! Weet iemand waarom dit zo is?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 15, 2011 13:32

Omdat de startmotor lekker oldschool analoog wordt aangestuurd. Schakelaar in contactslot (of zo'n hippe straaljagerstartknop op je dashboard), al dan niet naar een relais en dan naar de bendix. Niet te moeilijk doen, want het werkt al tientallen jaren. Pas bij auto's met start/stopsysteem wil je hier een "slimme" computer tussen hebben zitten.

Alfacode (dedicated of in je "bodycomputer) praat met je motor-ECU en de RFID chip in je sleutel. Als die met z'n drieen geen vriendjes worden, zal de ECU gewoon niets inspuiten of vonken. Het is in eerste instantie tegen een bestaand systeem aan ontworpen en over het algemeen is de software in de ECU vrij simpel aangepast hiervoor. Omdat het er later tegenaan geknutseld is, was er geen ruimte voor het ook nog eens bedienen van de startmotor via dit systeem.

Joel D.
Full Member
Full Member

za okt 15, 2011 14:15

Ook weer opgelost. Doorgebrande zekering van de brandstofpomp (zat ik toch in de buurt :P ).

Over een tijdje maar alle zekeringen even vervangen voor de zekerheid. :)
'89 Alfa Romeo 75 2.0 TS 8v, Nero, 2016 - 2018
'94 Alfa Romeo 155 1.7 TS 8v, Bianco, 2011 - heden
'01 Alfa Romeo 147 1.6 TS 16v, Blu, 2018 - 2018

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 15, 2011 15:54

Omdat de startmotor lekker oldschool analoog wordt aangestuurd. Schakelaar in contactslot (of zo'n hippe straaljagerstartknop op je dashboard), al dan niet naar een relais en dan naar de bendix. Niet te moeilijk doen, want het werkt al tientallen jaren. Pas bij auto's met start/stopsysteem wil je hier een "slimme" computer tussen hebben zitten.

Alfacode (dedicated of in je "bodycomputer) praat met je motor-ECU en de RFID chip in je sleutel. Als die met z'n drieen geen vriendjes worden, zal de ECU gewoon niets inspuiten of vonken. Het is in eerste instantie tegen een bestaand systeem aan ontworpen en over het algemeen is de software in de ECU vrij simpel aangepast hiervoor. Omdat het er later tegenaan geknutseld is, was er geen ruimte voor het ook nog eens bedienen van de startmotor via dit systeem.
Op zich logisch, maar wel slordig. Zo veel moeite is het niet om de startmotor ook in dit systeem mee te nemen. Ook zonder start/stop systeem wil je toch eigenlijk ook dat de startmotor niet rondgat als de startonderbreker ingeschakeld is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”