Bertoontje
Full Member
Full Member

Re: RE: Wellicht drijfstanglagers... :(

ma jul 19, 2010 16:42

Hmmmmm, kennelijk geen carburatieprobleempje dan :(

Wat me benieuwd is hoe je jekrukas hebt laten behandelen. Want dit lijkt er meer op dat er geen smering bij de drijfstanglagers is gekomen. Het kan dan zijn dat je de lagers verkeerdom hebt gemonteerd (180 graden verdraait t.o.v. de lagerkap).

Lijkt me dat je daar heel goed naar zult moet kijken.

Succes,

Rob
krukas is op 1ste overmaat geslepen en gespoeld. idd...lijkt op geen smering op drijfstanglagers (als het dat idd is...maar oke lijkt het wel heel sterk op)

Is idd een optie "verkeerd om gemonteerde lagerkappen" zo ook de drijfstangen. Damn...ik heb dat toch echt allemaal gecontroleerd ...maar oke ik moet iets verkeerds hebben gedaan anders kan het toch niet zou je zo zeggen :( *snik*
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Wellicht drijfstanglagers... :(

ma jul 19, 2010 17:23

heb je de krukas wel inwendig laten reinigen?

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma jul 19, 2010 18:12

heb je de krukas wel inwendig laten reinigen?
Hij is gespoeld na het slijpen....maar dat is anders dan reinigen neem ik aan...
Ik heb het met het revisiebedrijf erover gehad wel of niet doen...en was volgens hem niet echt nodig.... maar oke...ik heb wel vaker gehoord dat er bagger uit komt/kan komen. Ik heb wel met een pijpenrag alle kanalen schoon gemaakt in de wetendheid dat je dan niet overal komt! Wellicht dat daar de kruk zit... zou wel zuur zijn...hoewel, dat is het nu eigenlijk al!! ;)
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jul 19, 2010 18:19

Ik zeg het omdat ik destijds mijn krukas helemaal heb gereinigd met heee veel remmenreiniger en perslucht. Ik heb eerst alle doppen (hoe noem je die dingen die in de krukas zitten geborgd?) uit de krukas gehaald en daarna gereinigd. Er kwam echt heeel veeeeel zooi uit. Ik kan mij voorstellen als er zo'n prop met zooi in je oliekanaal de boel verstopt dan krijgen drijfstanglagers of hoofdlagers geen smering, dat is funest maar dat moge duidelijk zijn....

wel enorm balen voor je als je er zoveel moeite en energie in hebt gestopt en het loopt zo snel fout af :sad:

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 19, 2010 18:46

Maakt het iets uit hoe je de drijfstangen monteert?
De borgingen van de schalen zet je in ieder geval aan dezelfde kant maar maakt het dan iets uit of de borgingen aan de uit of inlaat zijde zitten?

Ik heb het weekend een Nord 2.0 uit elkaar gehaald en daar viel mij op dat de drijfstangen van cilinder 1 en 3 gelijk waren gemonteerd en die van 2 en 4 ook.
Dus hoort het zo of is bij de vorige revisie ook iets verwisseld? Ze hebben toen slagcijfers ingeslagen voor de volgorde en die staan alle aan dezelfde zijde.
Mijn motor heeft zo in ieder geval de nodige km's gemaakt zonder dat er nu schade is te zien.

Ik had een nieuw topic kunnen maken maar dit leek mij ook nuttige info voor jou om te achterhalen wat er verkeerd is gegaan met jou montage. :cry:
Laatst gewijzigd door Gtv4 op ma jul 19, 2010 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Transaxle loos!

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 19, 2010 19:35

Ik heb even de kluwer geraadpleegd.
Drijfstangen kun je dus maar op 1 manier monteren, het uitstekende deel van het grote lager moet naar hoofdlagerkap 2 en 4 wijzen.
Mijn drijfstangen zaten dus wel goed en de later aangebrachte cijfers kloppen.
De verwarring is dat deze niet overeenkomen met de origineel aangebrachte merk tekens.

Dus ook iets om te controleren, als je hiervan al op de hoogte was dan heb ik niets gezegd. :wink:
Transaxle loos!

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma jul 19, 2010 19:58

Drijfstangen kun je dus maar op 1 manier monteren, het uitstekende deel van het grote lager moet naar hoofdlagerkap 2 en 4 wijzen.
De verwarring is dat deze niet overeenkomen met de origineel aangebrachte merk tekens.

Dus ook iets om te controleren, als je hiervan al op de hoogte was dan heb ik niets gezegd. :wink:
De drijfstangen zijn niet symmetrisch opgebouwd. De stang zit net uit het midden vast aan de lagerkap (om het zo maar te zeggen) Dus idd moet je in een specifieke volgorde monteren. Ik dacht dat de ingeslagen cijfers allen naar de uitkant moeten wijzen (heb de papieren er ff niet meer bij) maar zoals je het omschrijft klopt het iig. Ik heb daarop gelet...zou stom zijn als dat het probleem is. Eerst de wagen maar eens hier krijgen en dan open maken...en kijken wat er echt aan de hand is !

@ravado: gelijk heb je...achteraf denk ik nu...had ik maar maar oke...that's to late :S

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 19, 2010 20:23

De drijfstangen zijn niet symmetrisch opgebouwd. De stang zit net uit het midden vast aan de lagerkap (om het zo maar te zeggen) Dus idd moet je in een specifieke volgorde monteren. Ik dacht dat de ingeslagen cijfers allen naar de uitkant moeten wijzen (heb de papieren er ff niet meer bij) maar zoals je het omschrijft klopt het iig. Ik heb daarop gelet...zou stom zijn als dat het probleem is. Eerst de wagen maar eens hier krijgen en dan open maken...en kijken wat er echt aan de hand is !

@ravado: gelijk heb je...achteraf denk ik nu...had ik maar maar oke...that's to late :S
De cijfers 1 t/m 4 staan idd alle naar de uitlaatzijde maar er staan bij mij ook nog andere tekens op en daarvan wijzen er 2 naar de uitlaat en 2 naar de inlaat. (die merktekens lijken mij origineel Dus ook de blokkeer nokjes van de schalen zitten 2x bij de uitlaat en 2x bij de inlaat.
Dus je moet erg goed opletten en idd kijken naar de a-symmetrische bouw van drijfstangen. Kan mij voorstellen dat je een merkteken voor een cijfer aanziet en daarmee de fout ingaat.

De tip van krukas open maken en reinigen had ik al gehad en twijfelde om dat te doen, de krukas ziet er bij mij mooi uit en zie nergens in het blok aangekoekte olie.
Nu ik dit lees weet ik zeker dat ik mijn krukas ga open maken, ik wil hier ook geen risico mee nemen.
Transaxle loos!

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma jul 19, 2010 20:38

@gtv4: klopt helemaal...ik heb eerst de symmetry bekeken.... boek erbij en gemonteerd. Vervolgens controle op ingeslagen nummers van drijfstangen (zaten naar uitkant) en de lagerkappen heb ik zo gemonteerd dat de uitsparingen vande schalen aan dezelfde kant (zelde moer zitten) Dat is idd wat je zegt. Maar zeker thanks voor het meedenken! bij het uit elkaar halen zal ik daar zeker op letten!!

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma jul 19, 2010 21:26

Hoe lang heb je gereden met die "foute" koppakking? De motor krijgt dan als smering een mengsel van van koelvloeistof en olie. Is natuurlijk niet bevordelijk voor een motor die nog moet inlopen. Koelvloeistof is zwaarder dan olie, dat zakt dus naar onderen....... precies waar het aanzuigpunt van de oliepomp zit :?
Ik denk dat dat de oorzaak is.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Bertoontje
Full Member
Full Member

ma jul 19, 2010 22:11

Koelvloeistof is zwaarder dan olie, dat zakt dus naar onderen....... precies waar het aanzuigpunt van de oliepomp zit :?
Ik denk dat dat de oorzaak is.

Klopt helemaal! Daarom houd ik toch nog open dat een zuiger het probleem is. Maar...het geluid lijkt echt van onderop te komen..... rondom de bussen lijkt het erg stil te zijn.
Motor heeft toen max een kwartier stationaire gelopen toen het water probleem aan het licht kwam. Dus had er toen geen milimeter mee gereden. Lang lijkt het niet maar de achterste lagers waren tot op het koper met krassen afgesleten :schrik: Terwijl het er voor nog redelijk netjes uitzag. Tja..water smeert niet he ;) Maar alle lagers zijn toen uiteraard vervangen...bussen en zuigers zijn gecontroleerd waar geen warmloopplekken of geen slijtsporen waren te zien...anders had ik ook die vervangen om risico's uit de weg te gaan

Berlina addicted
Guru
Guru

ma jul 19, 2010 22:27

Toch gok ik op een drijfstanglager, je kunt het controleren door het volgende te doen. Monteer de bougiekabels losjes op de bougie's laat vervolgens de motor met een constant toerental lopen zodat je de 'ratel ' hoort. trek vervolgens 1 voor 1 de bougiekabels van de bougies. Zit de ratel er nog zet je de bougiekabel er weer op. Bij de cilinder waarvan de drijfstanglager eruit ligt zal het geluid nu weg zijn omdat die cilinder niet meer belast wordt.

Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Joel
Full Member
Full Member

di jul 20, 2010 08:25

Ik denk ook een drijfstanglager, maar er zit wel iets goed mis als dat al na 80km gebeurt. Dat kan niet alleen komen doordat de krukas niet goed gereinigd is. Overigens, als er een drijfstang uitgelopen is, dan moet je daarna echt wel de kruktappen uitboren, alles reinigen en daarna nieuwe proppen in de krukas monteren. Alleen spoelen kan je wel mee wegkomen als je een 'normale' revisie doet en er verder geen uitgelopen lagers zijn geweest. Maar bij lagerschade is spoelen alleen echt niet voldoende. Ik snap niet dat een revisiebedrijf zo'n advies niet geeft. Maar nogmaals, dat kan mijn inziens nooit de oorzaak zijn van het binnen 80km opnieuw uitlopen van een lager.
Ik verdenk echt verkeerde maat lagerschalen na het slijpen van de krukas. Of verkeerde montage van bepaalde onderdelen, maar zoals je zelf zegt heb je alles 3x gecontroleeerd dus dat zal dan toch wel goed zitten.
Was de rechtheid van de krukas wel gecontroleerd?

En hoe ziet je olie er nu uit eigenlijk? Je bent al een tijdje bezig zo en toch maar 80km ermee gereden. Heb je niet de motor heel erg veel stationair laten lopen, mogelijk veel te rijk? Veel bore wash, benzine bij de olie en daardoor geen smering gehad?

Ik roep maar wat.
GT 1600 Junior

juultje
Guru
Guru

di jul 20, 2010 08:49

Als je drijfstanglagers uitgelopen zijn moet je ook goed het bigend van je drijfstang controleren of dat nog rond is en anders laten inkorten en boren (en vergelijken op gewicht etc met de andere 3)

Bertoontje
Full Member
Full Member

RE: Vervolg: Inderdaad drijfstanglagers... :(

di jul 27, 2010 12:42

Zo weer een stap verder. Ik heb de wagen weer op het sleutelhonk en heb gisteren de motor eruit gehaald. Eenmaal op de werk bank is ie dan langzaam open geschroeft.

als eerste alles gecontroleerd qua montage. Ik kan hier niets vreemds ontdekken. Alles zit vast, alles zit op zijn plek, lockplaatsje allen aanwezig, kappen correct om en drijfstangen correct om. Dus de oorzaak lijkt geen montagefout te zijn maar wat is het dan wel. Wat ik tegenkwam aan de olie aflaatplug voorspelde al weinig goeds...eenmaal de carterpan er vanaf bleek de verwachting waarheid te worden....her en der koperslijpsel. Dus idd lagerschade!

Kappen heb ik een voor een los gemaakt en heb het volgende beeld:
Lagerskrukas (vanaf voorkant motor)
1: lichte krassen
2: lichte krassen
3: lichte schade
4:zware schade
5:zeer zware schade
Drijstangen (vanaf voren gezien)
1: lichte krassen
2: lichte krassen
3: lichte krassen
4: zeer zware schade (is ook warm gelopen)
speling drijfstangen(radiaal):
1, 2, 3: geen voelbare speling
4: een gemeten radiale speling van maar liefst 1,9mm! Da's dus mijn klappergeluid!
speling drijfstangen (axiaal):
1: 0.24mm
2: 0.27mm
3: 0.27mm
4: 0.33mm
Bussen
1: geen schade
2: geen schade
3: geen schade
4: lichte langs krassen

Kortom een ware ramp na 80km rijden .....!!! :shock:

Zelf kom ik tot het volgende oorzaak, gevolg scenario:
-oliekanaal naar vijfde lagerpunt is geblokkeerd of half/minimaal open
-5de lagering gaat er dan aan waardoor druk naar naar 4de krukaslager eerst vermindert.
-4de krukaslager loopt warm...wreet zichin en daar valt ook de druk weg
-doordat ook daar de druk wegvalt krijgt het 4de lagerpunt van de krukas het ook moeilijk en begint in te slijten
-doordat de druk op 5de hooflager wegvalt heb je ook minder en uiteindelijk geen spatsmering meer naar de 4de cilinder waardoor de langskrassen in de bussen ontstaan.

Mijn conclusie:
-ik kan me niet voorstellen dat ik lagerschade heb op het 4de big-end en dat daarmee het 5de krukaslager schade op loopt...da's immers de olievoeding naar het drijfstanglager....dus heb het idee dat de drijfstangschade geen oorzaak is maar een gevolg 5de krukaslager is ook veel meer ingesleten dan het 4de krukaslager. dus het lijkt erop dat de vijfde is gestart met slijtage!
-smering naar 5de lagering komt vanuit blok. Dus daar moet ergens een kanaal geblokt zijn (de oliemeter hoeft dit niet op te merken volgens mij)
-de rotzooi die tijdens het invreten ontstaat geeft lichte krassen op overige lagers

What to do:
-blok laten reinigen
-krukas op rechtheid laten controleren
-krukas laten slijpen
-krukas laten reinigen (incl proppen vervangen)
-big-end op laten meten, als nodig rond maken
-lagergaten van blok op laten meten, als nodig rond maken
-blok op vlakheid controleren en als nodig vlakken
-opbrengst van oliepomp laten meten
-nieuwe lagers
-overwegen waard....een nieuwe cilinder/zuiger
........
-Is balanceren in dit geval nodig :?:

Heren...zit ik juist met mijn verhaal...of is er iets anders aan de hand :?: :!:

en niet onbelangrijk... heb ik met mijn "What to do-lijstje "alles gedaan wat ik moet doen :?: :!: :?:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bertoontje op za aug 21, 2010 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”