Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Hikkende Berlina

do jul 08, 2010 13:14

ik weet op voorhand dat die niet muurvast zitten, maar "net aan".

zal ze even nadraaien
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hikkende Berlina

do jul 08, 2010 20:13

testlampje;

12v lampje met twee draden eraan pakken en aansluiten op de + en - van de bobine. :wink:

elke keer als de bobine vonkt knippert het lampje. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Hikkende Berlina

do jul 08, 2010 21:48

ok

even een verslagje Enkele van de punten net gecheckt.

1 van de slangenklemmen van de vacuumslang naar de rembekrachtiger zat er nog maar half op :? Oorzaak: de klem teveel op de rand geklemd waardoor hij is gaan glijden. nu een nieuwe slangenklem gepakt en hem 5mm van het einde af vastgezet.

Stekkerverbindingen van de bobine zijn in orde.

Bougies zien er perfect uit. misschien dat de voorste carb iets vetter staat. Wel zaten bij alle bougies de dopjes bovenop niet echt vast (eerder los) Nu goed vastgedraaid.
Afbeelding

Het vreemde is dat er in het onderste randje van de kop bij de bougies wat olie staat. Het is pas zichtbaar als de bougies eruit zijn. Is dit normaal?Afbeelding

De luchtfilterbak even weggenomen om meer ruimte te krijgen....wat ziet ik: nattigheid bij de eerste cilinder. Niet alleen in de luchtfilterbak, maar ook OP de carb in de buurt can de acc sproeier.
Afbeelding
Afbeelding

De acc sproeiers eruit getrokken en schoongeblazen met remreiniger. De acc sproeier voor de 1e ciliinder blijkt verbogen! Dat is mogelijk de oorzaak van onregelmatige loop? Moet ik dus een nieuwe voor zoeken (iemand een maatje 33 acc sproeier liggen voor de dello?
Meteen ook maar de 8 sproeiers onder de kapjes van de carbs met remreiniger schoongemaakt.


Toen de ontsteking. Verdelerkap ziet er goed uit en de rotor heeft niets geleden.
Afbeelding
Afbeelding

Toch een extra massakabeltje gelegd van de verdeler naar de beugel die de verdeler vasthoudt.


Ik vond dat ik genoeg gedaan had en wilde even testdraaien om vast te stellen of de huidige bobine goed is of niet.
Starten en stationair lopen.....
Meteen even remreiniger om valse lucht uit te sluiten bij het inlaattraject
De inlaatrubbers zijn gewoon goed (kan niet anders....ze zijn nieuw...... wat is er eigenlijk niet nieuw :lol:)

Rijden dus.........

Met koude/lauwe motor zoals normaal niets aan de hand. Rustig warm gereden.....en nog steeds geen gehik :lol:
Nog wat langer gereden en af en toe doorgetrokken :arrow: geen gehik meer :twisted: 8)

De vraag is natuurlijk WAT was nou de gouden tip???

losse dopjes op de bougies?
extra massa op de verdeler?
sproeiers schoongemaakt?
valse lucht via vacuumslang?

Who cares :twisted:

Helemaal gerust ben ik nog niet, want als ik in vrijloop de motor wat toeren laat maken en die constant houd, dan blijft er af en toe een onregelmaat terugkomen.
Misschien de acc sproeier eens vernieuwen en als dat niet genoeg is opnieuw afstellen?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Hikkende Berlina

zo jul 11, 2010 15:00

contactslot intern?

Wordt warm en slecht contact?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Hikkende Berlina

ma jul 12, 2010 08:46

kwestie van contactspray dan?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Hikkende Berlina

ma jul 12, 2010 11:40

mwah meestal een vers contactslot monteren!

Geen nieuwe want die zijn echt slecht, vraag maar aan Egbertone! Gewoon een goede andere
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Hikkende Berlina

do jul 15, 2010 10:27

Inmiddels is duidelijk dat er bij de voorste carb een tweedelig probleem is.

1) de acc sproeier van de 1e cilinder is verbogen, waardoor de doorlaat te groot is.
2) de mengschroef van de eerste cilinder was een weinig krom, was minder gangbaar dan de andere mengschroeven en zit inmiddels muurvast in de carb. :shock: Mogelijk is die schroef door temp wisselingen echt krom getrokken nu.

Onbegrijpelijk dat die dingen beschadigd zijn :roll:


Of de lekkage op de carb nu door de mengschroef of de acc sproeier veroorzaakt wordt is nog niet helder. Ook is onzeker of deze lekkage de onstabiele loop van het blok veroorzaakt. Dit kan ook een elektronische oorzaak hebben. Momenteel is een slecht contact in/aan het contactslot hoofdverdachte.

Vervolgacties voor vanavond....:
- net zo lang prutsen tot de vastzittende mengschroef uit de carb komt. Hopelijk is (de schroefdraad in) het carbhuis niet beschadigd, anders is die carb rijp voor de sloop :?
- accu los en de stekkerverbindingen aan het contactslot opfrissen, om mee te beginnen. Als dit niet werkt kan ik alsnog een ander slot proberen.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hikkende Berlina

do jul 15, 2010 10:32

Aangezien de auto op LPG ook hikte lijkt de carb mij niet de enige veroorzaker van problemen... :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Hikkende Berlina

do jul 15, 2010 11:01

inderdaad dat was ook hier de conclusie.....tenzij de kromme schroef (minimale) valse lucht veroorzaakt

vandaar bovenstaande zaken beide even doen vanavond....Eerst het contact en dan even laten lopen om te kijken wat het effect is. dan de schroef eruit rossen en bekijken of er schade is.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: Hikkende Berlina

do jul 15, 2010 16:40

inderdaad dat was ook hier de conclusie.....tenzij de kromme schroef (minimale) valse lucht veroorzaakt

Vandaar bovenstaande zaken beide even doen vanavond....Eerst het contact en dan even laten lopen om te kijken wat het effect is. dan de schroef eruit rossen en bekijken of er schade is.
Ik had ook last van hikken/inhouden bij constante snelheid, voornamelijk op benzine. Door een ervaren monteur werd mij aangeraden de elektrode afstand iets te vergroten (naar 1mm) dit gedaan en opgelost.

maar ik heb idd ook nog steeds een hik bij onbelast, met name op benzine.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Hikkende Berlina

do jul 15, 2010 20:45

welke bougies heb je erin zitten!?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Hikkende Berlina

do jul 22, 2010 15:55

even een updateje

- De stekkers op het contact gangbaar gemaakt: en met contactspray terug gezet. Zelfs op een lege accu was meteen de klik bij contact aanzetten feller dan voorheen.
- gescheurde acc sproeier vervangen (waarschijnlijk ooit met geweld vastgedraaid....terwijl het ding maar op 1 manier in de carb past)
- filtertjes op de benzinetoevoer vernieuwd.
- antivervuilingsveertjes tussen alle acc sproeiers gezet en nogmaals met remreiniger ingespoten.
- nieuwe mengschroef voor de eerste cilinder geplaatst.

Ook weer naar de accuboer geweest, die vaststelde dat de accu volledig drooggekookt bleek te zijn . Normaliter verdampt bij oververhitting eerst het zuur en blijft het water achter, waarna de accuplaten verroesten. Echter, bij de terugrit vanuit sicilie is het ding zo lang doorgeladen dat ook het water is verdampt en de platen dus niet door water zijn gaan roesten. De accu is afgevuld met varta accuvloeistof (mix van water en zuur) en even een minuutje aan de snellader gezet. Ding gaf meteen al 305A (terwijl hij voorheen na een nacht aan de professionele lader maar 280A gaf)
De accu mee naar huis genomen, waar hij nu al 2 dagen aan de hobbylader ligt.

Vanavond eens een poging doen om te bezien of het weer werkt allemaal en dan zaterdag naar de accuboer om te meten of de accu echt bruikbaar blijkt/blijft.
Zo ja: afspraak maken om de carbs nog eens af te laten stellen.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Hikkende Berlina

do jul 22, 2010 20:39

op gas starten is gelukt!
het blok lag vrijwel stil te draaien maar afstellen blijft nodig.

Laadspanning op 2000 toeren 14,22 zonder verbruikers aan en 13,82 met alle verlichting volop aan. Dat zit dus wel goed. (had een paar hondersten hoger mogen zijn maar vooruit)


Vervolgens op benzine overgeschakeld (motor valt dan natuurlijk uit in stationair loop) en doorstarten om te kijken hoe lang de accu het volhoud....

nou....niet lang dus :lol:

De accu is echt overleden. Was te verwachten maar wel de moeite om eens proberen. :mrgreen:

Zaterdag maar eens een nieuwe scoren.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Algemene Technische vragen”