backfires komen door slechte bougies en de sterkere vonk die nodig is om LPG te ontbranden. De schade komt door de LPGinstallatie in combinatie met twinspark.. Doordat je al voor de AFM een mengsel creeert zit je hele inlaatkanaal al vol met explosief gas. Tel daarbij op dat de laatste generatie 8V twinspark "waste spark" heeft en dus ook tijdens de spoelslag vonkt en je hebt een recept voor een leuke plof. Inlaatkanaal vol, kleppen open, geen compressie dus makkelijk ontsteken en boem! Dit zou niet gebeurd zijn als bij de arbeidsslag er een ontbranding was geweest, het mengsel in de cylinder was dan tijdens de spoelslag niet meer brandbaar, ondanks de open kleppen.
Menging vind altijd plaats NA de LHM, maar dat zal wel een type foutje zijn.
Wel een algemeen misverstand is dat de wasted spark in de spoelslag zit... gelukkig niet, deze zit in de uitlaatslag en kan geen kwaad.
Pas bij storingen gaat het meespelen, maar normaal gesproken gaat dat goed hoor.
Ik denk dat de vraag beter had kunnen zijn: de zin en onzin van Polls in techniek.
het vervangen van bougies is niet iets wat je ter discussie kan stellen op deze manier.
Het is geen keuze opzich, het heeft vergaande gevolgen!!
En als je de gevolgen van het NIET vervangen van bougies niet kent.... tja dan zou ik ze maar vervangen

Paar bougies kosten de kop niet en de schades door defecte bougies zijn enorm!
Vitorio zit inmiddels met een afgebroken bougiekabel gok ik zo ..
en Stefan:
Mooi verhaal! ik zie het wel voor me...maar had dat echt te maken met de bougies???
Ik heb namelijk al heel wat meer auto's op LPG gezien met aan elkaar getapete luchtfilterhuizen...door hetzelfde euvel. Maar dat heeft meer met LPG/het soort LPG installatie te maken als met de bougies denk ik.
Onderbouw eens waarom de huidige generatie LPG auto's NOOIT meer backfired?
Het heeft echt te maken met de bougies... vooral de bougies!
Een LPG motor is nou eenmaal veel gevoeliger op bougies, dat is een algemeen bekend iets in de autowereld!