Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is

wo dec 13, 2006 23:12

Betrouwbaarder Dre :?:
:lol: Wel als je er een mitsubishi op zet + avcr etc; maar dat kost ook serieus knaken...
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Andretti Molletti

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

wo dec 13, 2006 23:36

Ik bedoel de thermische huishouding.
Een turbo heeft veel last van kortstondige hitte opbouw en weer afkoelen, het krimpen en rekken etc, bij normaal straat gebruik.
Op het circuit zie ik uit ervaring (Roy, TurboMarc) dat bv de spruitstukken en turbohuizen veel minder last hebben van scheuren... scheuren als in VERscheuren, scheuren van hard gaan lukt wel ;)...
Zodoende si een Turbo veel betrouwbaarder op het circuit dan op de straat ivm continue belasting.

En Aernoudt: Geluid...EENS!... maar als ik mooi wil zijn deed ik aan een concours mee ;)

TurboMarc
Guru
Guru

wo dec 13, 2006 23:41

Een turbo kan betrouwbaar zijn :?

Mits je regelmatig alle slangenklemmen vernieuwd en niet blijft rijden met koelslangen uit '87 (zoals ik)
En voldoende reserver turbo's hebt (of een goede gereviseerd :wink: )
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Aernoudt
Guru
Guru

do dec 14, 2006 08:21

...

En Aernoudt: Geluid...EENS!... maar als ik mooi wil zijn deed ik aan een concours mee ;)
:lol: Volgens mij kun je met een V6 ook hard gaan (los van veel mooier klinken), meen ik me te herinneren van wat wedstrijden waar een paar 75V6'en aan meededen ;)

Los van mooi: een 75 turbo is iets moelijker te rijden dan een TS of een V6 ivm zelden 100% controle over het opspoelen van de turbo hebben, waardoor je sneller kunt glijden en het opvanegn wat eerder lijdt tot een 'slapper' dan met een atmosferische motor. Da's niet zo handig als je niet super veel race ervaring hebt...

TurboMarc
Guru
Guru

do dec 14, 2006 10:49

:lol: Volgens mij kun je met een V6 ook hard gaan (los van veel mooier klinken), meen ik me te herinneren van wat wedstrijden waar een paar 75V6'en aan meededen ;)

Los van mooi: een 75 turbo is iets moelijker te rijden dan een TS of een V6 ivm zelden 100% controle over het opspoelen van de turbo hebben, waardoor je sneller kunt glijden en het opvanegn wat eerder lijdt tot een 'slapper' dan met een atmosferische motor. Da's niet zo handig als je niet super veel race ervaring hebt...
Een turbo is prima te dozeren. Als je het vermogen maar goed weg kan zetten, oftewel hangt van je grip/wegligging af.
Tevens ben je goed in staat om met de achterwielen mee te sturen :wink:
Vooral uitkomen bocht of opkomen rechte stuk menig TS rijder gek gemaakt puur op koppel :driving:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

bralfa
Guru
Guru

do dec 14, 2006 10:53

Een turbo is prima te dozeren. Als je het vermogen maar goed weg kan zetten, oftewel hangt van je grip/wegligging af.
Tevens ben je goed in staat om met de achterwielen mee te sturen :wink:
Vooral uitkomen bocht of opkomen rechte stuk menig TS rijder gek gemaakt puur op koppel :driving:
Marc, wel eens bedacht dat deze rijders bewust van het gas gingen om makkelijker de onderdelen van je 75 te ontwijken??? :P
Shut up and ride!

Aernoudt
Guru
Guru

do dec 14, 2006 11:25

Doseerbaarheid van een turbo is nooit zo scherp als met een atmosferische motor. Als je op de grens van je grip zit zul je er met een turbo (juist vanwege het koppel) iets sneller overheen gaan, wat je moet corrigeren (en dus tijd kost ;) ).

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 14, 2006 12:42

Wil je daadwerkelijk een Alfa wil prepareren waarmee op straat heen en weer naar het circuit wordt gereden? Er bestaat een groot veschil tussen een aangepaste auto voor het circuit en totale prep. van een trofeo 75 TS en naar mijn mening vervallen daarmee de argumenten van een zwaarder blok, gewicht etc. In het geval van een circuit aangepaste auto op kenteken en APK zou ik voor de turbo of de V6 kiezen omdat het extra motorvermogen/koppel een groot verschil maakt en het beter/goedkoper is om met een van huis uit snellere auto te beginnen.

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

do dec 14, 2006 15:39

Toch wel aardig te vermelden dat Gerben Goet dit jaar SI kampioen is geworden met zijn van TS naar V6 omgebouwde Alfa75.

Hij heeft dus eerst leren sturen met een standaard TS (die ook bloedsnel was) met 1,5 ton straatkilometers.
Hij had dus vorig jaar zelfs de beker in de 2-liter klasse gewonnen in de Alfa Challence.
Daar zat de truck in slim rijden en een goed eigen ontwikkeld onderstel en remmen.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

alf_alfa

do dec 14, 2006 15:49

Wil je daadwerkelijk een Alfa wil prepareren waarmee op straat heen en weer naar het circuit wordt gereden? Er bestaat een groot veschil tussen een aangepaste auto voor het circuit en totale prep. van een trofeo 75 TS en naar mijn mening vervallen daarmee de argumenten van een zwaarder blok, gewicht etc. In het geval van een circuit aangepaste auto op kenteken en APK zou ik voor de turbo of de V6 kiezen omdat het extra motorvermogen/koppel een groot verschil maakt en het beter/goedkoper is om met een van huis uit snellere auto te beginnen.
Nu komen we ergens. Niet dat bovenstaande nergens toe leidt, anders dan dat de TS'ers in de ene hoek staan en de Turbo'tjes in de andere ;)

Anyways. Ik heb nu een (voorlopige beslissing): Een 1991'er 3.0. Staandaard motor laten zo, kick ass onderstel, met VETTE remmen (Carrera voor en standaard achter), een leuke kooi en dito stoel/ gordels. en thats it. Dit allemaal met een verse APK. Het hele interieur gaat eruit.

Okee denk ik zo?

M.

Aernoudt
Guru
Guru

do dec 14, 2006 16:53

Kijk, dat zijn de berichten :D
V6 is natuurlijk altijd lekkerder dan 4 in lijn 8)

(PS: zou wel iets aan de motor doen, want anders rijd je achteraan ;) standaard V6 is niet super vlotjes (ivm wat lucht te kort). Dit afhankelijk van je budget natuurlijk)

alf_alfa

do dec 14, 2006 17:03

Tja Aernoudt. NU hebben we het eens ergens over. Wellicht kan je me eens PB sturen waarin je heea uiteen kan zetten, dan kunnen we ook eens over prijzen praten ;)
Kan dat denk je?

M.

Andretti Molletti

do dec 14, 2006 17:11

Alleen een grotere/andere LHM zonder motronic en(of) injectoren aan te passen zal niet (goed) werken. Er wordt alleen maar minder brandstof ingespoten....
In de motronic is natuurlijk wel een software aanpassing te maken om het wel goed te laten werken. En dan zou het wel nut kunnen hebben.

Groeten, Sander.
kun je niet je veer slapper zetten of is dat te simpel gedacht???
Als je bij dezelfde hoeveelheid lucht, een gelijke uitgangsspanning van de grotere LHM wil hebben (voor de juiste brandstof en ontsteking bij standaard! motronic) dan zou je inderdaad de veer slapper kunnen zetten. Of je dan over het hele bereik de juiste overdracht van lucht-> spanning kunt krijgen durf ik echter niet zo te zeggen, dit is namelijk een logaritmische overdracht. En ik kan me voorstellen dat de nauwkeurigheid minder wordt.
Wat je dan in iedergeval niet hebt, is een groter bereik wat betreft de maximaal te meten hoeveelheid lucht.

Maar is de standaard LHM nu de bottle-neck of niet??

Groeten, Sander.
Uit het V6 tuningstopic ;)

Aernoudt
Guru
Guru

do dec 14, 2006 17:17

Tja Aernoudt. NU hebben we het eens ergens over. Wellicht kan je me eens PB sturen waarin je heea uiteen kan zetten, dan kunnen we ook eens over prijzen praten ;)
Kan dat denk je?

M.
Dat kan. Heb zelf nog niet alle mogelijke optie's naast elkaar met wat kan, maar al best wel wat bij elkaar verzameld :lol:

Goed bod op die V6 van mij kan ook, dan koop ik een M3 ga van dit forum af en zijn jullie allemaal van mij verlost
(ik voel een inzameling op gang komen 8) :lol: )

Terug naar “Algemene Technische vragen”