Een blokkeerend wiel vertraagd beduidend minder dan een wiel wat nog rolt. Als je bv met een nieuwste generatie ABSHelemaal mee eens.Het is trouwens echt een misverstand dat je met erg grote schijven en klauwen meer kunt vertragen. Als je een auto hebt die bij hard afremmen onder alle omstandigheden tot de blokkeergrens beremd kan worden is de HECHTING tussen band en wegdek bepalend voor de maximaal haalbare vertraging.![]()
Een zwaarder remsysteem heeft wel meer capaciteit. het is dus in staat om ook langdurig en lang achtereen te worden gebruikt, in tegenstelling tot standaard remmen, die vaak sneller last krijgen van oververhitting/ fading.
Ik heb wel eens gelezen dat het bij drrog wegdek niet uitmaakt of je al je wielen blokkeerd of op de ABS zit. De remweg is even lang.
Alleen kun je de banden weggooien en heb je geen uitwijk mogelijkheid meer.
( Laat max ca 20 % slip toe) voluit remt sta je binnen een behoorlijk kortere afstand stil, dan dat als je wiel volledig blokkeert.