Alfa33Owner
Newbie
Newbie

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

wo mei 13, 2009 06:36

Voor een lekke koppakking zou je toch niet het blok wisselen? :?

Koppakking vervangen is behoorlijk wat werk, maar heb het gelukkig allemaal zelf kunnen doen.
Ik heb alleen een doppendoos moeten opofferen ivm speciale lengtes en diameters van de doppen. Maar das nu dus allemaal "speciaal gereedschap" :twisted:
Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

wo mei 13, 2009 11:45

Voor een lekke koppakking zou je toch niet het blok wisselen? :?

Koppakking vervangen is behoorlijk wat werk, maar heb het gelukkig allemaal zelf kunnen doen.
Ik heb alleen een doppendoos moeten opofferen ivm speciale lengtes en diameters van de doppen. Maar das nu dus allemaal "speciaal gereedschap" :twisted:
Er zijn vrij veel goede 33-blokken verkrijgbaar voor een leuk prijsje. Als je dat minder geld kost dan je eigen blok repareren, ga je al snel denken aan blok ruilen lijkt me. Toegegeven, een koppakkingsetje van een 33 is ook relatief gunstig geprijsd, maar een doe-het-zelver die nog nooit een koppakking heeft gedaan zal daar toch ook wel tegenop zien. Een motorwissel is een stuk "eenvoudiger" bij een 33. Als de kosten voor zoiets ook nog eens weinig uitmaken, kan de keuze voor een ander blok snel gemaakt zijn.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mei 13, 2009 16:30

Er zijn vrij veel goede 33-blokken verkrijgbaar voor een leuk prijsje.
Ik heb nog een 33 16V blok liggen ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Alfa33Owner
Newbie
Newbie

wo mei 13, 2009 18:55

Nu zullen er hoogstwaarschijnlijk mensen zijn die deze mede alfist wel uit de brand willen helpen.
Ik ben best bereid om de aanwezige kennis en materialen te delen met een mede liefhebber.

En zolang het blok "geen" olie gebruikt gewoon koppakking wisselen. Want nu weet je waar je aan toe bent, en dat moet je met een vervangsblok maar altijd afwachten. OF je moet deze ook al gedeeltelijk of geheel reviseren voordat je deze erin hangt.
Afbeelding

Gerrets
Guru
Guru

wo mei 13, 2009 19:22

Tjonge het is dat je niet in de buurt woont maar een koppakking vervangen dat is echt zoveel werk niet aan een 33. kost je een halve dag klussen maarja het is toch je hobby. Tap je olie eens af dan weet je waarschijnlijk waar het water gebleven is! een nieuw blok erin lepelen is meer werk en weet jij dan hoelang die pakkingen het uit gaan houden? een nieuwe frisse ertussen geeft je wel die zekerheid en dit blok loopt ook mooi zeg je, dus je weet wat je hebt. En qua kosten scheelt het enorm.

succes

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

_Pieter_
Guru
Guru

do mei 14, 2009 11:22

Tjonge het is dat je niet in de buurt woont maar een koppakking vervangen dat is echt zoveel werk niet aan een 33. kost je een halve dag klussen maarja het is toch je hobby. Tap je olie eens af dan weet je waarschijnlijk waar het water gebleven is! een nieuw blok erin lepelen is meer werk en weet jij dan hoelang die pakkingen het uit gaan houden? een nieuwe frisse ertussen geeft je wel die zekerheid en dit blok loopt ook mooi zeg je, dus je weet wat je hebt. En qua kosten scheelt het enorm.
succes
gr Tom
Nou, gelukkig is de lekkage in dit geval naar 1 van de cylinders toe en niet naar het carter.
Als er koelvloeistof in je olie komt (dit is al al vanaf 1% contaminatie) is een revisie soms de enige oplossing.
Dit omdat olie en koelvloeistof chemisch met elkaar reageren en een verbinding aangaan die zeer kleverig kan zijn.
Zo kleverig zelfs dat in sommige gevallen je dit met een mes uit je carter moet gaan snijden.
Bedenk maar wat er gebeurt als dit soort spul door je oliekanalen gaat zweven :!:
Tenzij je natuurlijk gewoon water in je koelsysteem hebt zitten, dan krijg je alleen de relatief onschuldige mayonaise in grote hoeveelheden.
Maar water in je koelsysteem is nou ook niet bepaald aan te raden...
Groet, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”