Donjeewee

koelvloeistoftemperatuur

za jun 23, 2007 17:53

Hoi all!

Heb ik toch een lekkere 33 zeg. Ik noem m Wolf, deze 1.7 bordeaxrood. Gaat me vast en zkr bonnen kosten..... Maar goed gekocht en
diverse zaken vernieuwd zoals een remleiding, koelslangen e.d. maaaaarrrrrrrrr nog een probleempje denk ik.....

De temperatuur op de meter loopt op tot 60 zo ongeveer. Dat is bij normaal rijden op de grote weg e.d.
In de stad bij stoplichten enzo veel hoger, dan slaat de vin aan en koelt ie tot ongeveer 80 graden op de meter. Dat gaat allemaal goed.

Is de normale temperatuur om te rijden 50 a 60 graden of ............... heb ik een probleem?

:?:

Gebruikersavatar
164 Shark
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 547
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:42
Locatie: IJmuiden
Contacteer: Website

RE: koelvloeistoftemperatuur

za jun 23, 2007 18:08

Ik denk dat je een thermostaat probleem hebt , gewoon even een nieuwe scoren ( zijn de kosten niet) en monteren :wink:
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: koelvloeistoftemperatuur

za jun 23, 2007 18:45

Eerst even de temperatuur in je koelvloeistof-reservoir meten! Het gebeurt wel vaker dat de temperatuursensor kapot gaat, en je dus niet meer de juiste temperatuur op de meter in je dashboard te zien krijgt. Dus gewoon even een temperatuurmeter scoren en dat wat je meet in het reservoir vergelijken met wat je ziet op de meter in de auto. Wijkt dat te veel af, is je sensor (of meter) kapot.

BTW: De fan slaat aan bij +/-90 graden...
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: koelvloeistoftemperatuur

za jun 23, 2007 19:56

De mijne precies hetzelfde! en mijn vorige deed dit ook, er was niks aan de hand, alleen de meter gaf niet zo goed aan.
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: koelvloeistoftemperatuur

za jun 23, 2007 20:12

Meten = weten.... :wink:
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Donjeewee

RE: koelvloeistoftemperatuur

za jun 23, 2007 22:18

Poe hee,

Allereerst bedankt voor de reacties want ik ben echt een beginneling op dit gebied.... ff samenvatten....

Dus.... eerst de temperatuur meten in het resorvoir dan kijken naar de sensor en dan naar de thermostaat......

Oftewel heb hulp ik nodig?? In dat geval ......kan iemand me helpen..... ik ben elke vrijdag vrij en wil heel graag leren.
Ik heb een werkplaatsboek gekocht en weet nu waar deze onderdelen zitten...

maar eigenlijk begrijp ik dat er normaal gesproken niets aan de hand is en de meters het niet goed aangeven..... Dus kan ik gewoon doorrijden en is er eigenlijk niets aan de hand.....het is dus waarschijnlijk niet zo dat de bedrijfstemperatuur van mij wolf 33 te laag is maar de meter dit te laag aangeeft.....

Of begrijp ik het nu nog niet.....

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: koelvloeistoftemperatuur

za jun 23, 2007 22:20

als bij stilstaan je meter gewoon naar de 80 oploopt en dat dan poas de ventilator aanslaat, hoef je niets te meten hoor
ga er dan maar gerust vanuit dat je thermostaat echt overleden is
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: koelvloeistoftemperatuur

zo jun 24, 2007 00:13

als bij stilstaan je meter gewoon naar de 80 oploopt en dat dan poas de ventilator aanslaat, hoef je niets te meten hoor
ga er dan maar gerust vanuit dat je thermostaat echt overleden is
Waarom trek jij ineens die conclusie?

Een thermostaat kan op 2 manieren kapot zijn:

Thermostaat blijft dicht zitten: De koelvloeistof zal door het kleine circuit lopen, en de auto komt normaal op temperatuur. Vervolgens word hij warmer (+/- 80 graden) en gaat de thermostaat niet open. Hierdoor zal de koelvloeistof dus niet het grote circuit door gaan en niet gekoeld worden door de radiateur. Gevolg is dat de auto te heet wordt.

Thermostaat blijft open staan: De koelvloeistof zal direct door het grote circuit gaan en gekoeld worden door de radiateur. Hierdoor zal de motor al rijdend haast niet op temperatuur kunnen komen. Laat je de auto echter lang genoeg stationair (stilstaand) draaien zal ie alsnog langzaam op temperatuur komen en zal de fan ook aanslaan.

Jij zegt dat de temperatuur bij normaal rijden rond de 50 of 60 graden is. Dat is met dit weer m.i. te laag. Dat zou dus betekenen dat jouw thermostaat of te snel open gaat, of iets open blijft staan waardoor de motor niet genoeg op temperatuur kan komen. MAAR aan de andere kant zeg je ook dat bij standsverkeer de temperatuur hoger oploopt en dat je FAN dan gaat koelen tot ongeveer 80 graden.
In theorie gaat je fan pas aan als de koelvloeistof rond de 90 graden is. Dat hij dan terugkoelt tot een graad of 80 is gewoon prima. Wat niet goed is, is dat jouw auto bij snelwegrijden niet boven de 60 graden komt. Nu kunnen er twee dingen mis zijn:

1: De thermostaat blijft wat open staan, waardoor de auto niet op temperatuur komt. Alleen met filerijden en stadsverkeer wanneer er bijna geen rijwindkoeling is komt de motor wel op temperatuur.
2: Alles is gewoon oke, maar je koelvloeistoftemperatuur-sensor is kapot waardoor de waarden die jij op de meter te zien krijgt afwijken van de wekelijke waarden.

Daarom zei ik dus, meet met een temperatuurmeter de koelvoeistoftemperatuur in je reservoir. Komt die ongeveer overeen met die van de meter op je dashboard, kan je verder gaan met de thermostaat. Komen die waarden niet overeen, kan je eerst is proberen de sensor te vervangen.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Donjeewee

RE: koelvloeistoftemperatuur

zo jun 24, 2007 10:12

Bedankt
Ik snap t

wordt vervolgd.....

Donjeewee

RE: koelvloeistoftemperatuur

zo jun 24, 2007 16:00

Ik heb gemeten en de temp in het resorvoir komt globaal overeen met die van de meter in de auto.

De thermostaat dus.....

Is er iemand die dit samen met mij (uiteraard tegen betaling) wil vervangen.....

Bijvoorbeeld a.s. vrijdag of zaterdag???

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: RE: koelvloeistoftemperatuur

zo jun 24, 2007 20:56

als bij stilstaan je meter gewoon naar de 80 oploopt en dat dan poas de ventilator aanslaat, hoef je niets te meten hoor
ga er dan maar gerust vanuit dat je thermostaat echt overleden is
Waarom trek jij ineens die conclusie?

Een thermostaat kan op 2 manieren kapot zijn:

Thermostaat blijft dicht zitten: De koelvloeistof zal door het kleine circuit lopen, en de auto komt normaal op temperatuur. Vervolgens word hij warmer (+/- 80 graden) en gaat de thermostaat niet open. Hierdoor zal de koelvloeistof dus niet het grote circuit door gaan en niet gekoeld worden door de radiateur. Gevolg is dat de auto te heet wordt.

Thermostaat blijft open staan: De koelvloeistof zal direct door het grote circuit gaan en gekoeld worden door de radiateur. Hierdoor zal de motor al rijdend haast niet op temperatuur kunnen komen. Laat je de auto echter lang genoeg stationair (stilstaand) draaien zal ie alsnog langzaam op temperatuur komen en zal de fan ook aanslaan.

Jij zegt dat de temperatuur bij normaal rijden rond de 50 of 60 graden is. Dat is met dit weer m.i. te laag. Dat zou dus betekenen dat jouw thermostaat of te snel open gaat, of iets open blijft staan waardoor de motor niet genoeg op temperatuur kan komen. MAAR aan de andere kant zeg je ook dat bij standsverkeer de temperatuur hoger oploopt en dat je FAN dan gaat koelen tot ongeveer 80 graden.
In theorie gaat je fan pas aan als de koelvloeistof rond de 90 graden is. Dat hij dan terugkoelt tot een graad of 80 is gewoon prima. Wat niet goed is, is dat jouw auto bij snelwegrijden niet boven de 60 graden komt. Nu kunnen er twee dingen mis zijn:

1: De thermostaat blijft wat open staan, waardoor de auto niet op temperatuur komt. Alleen met filerijden en stadsverkeer wanneer er bijna geen rijwindkoeling is komt de motor wel op temperatuur.
2: Alles is gewoon oke, maar je koelvloeistoftemperatuur-sensor is kapot waardoor de waarden die jij op de meter te zien krijgt afwijken van de wekelijke waarden.

Daarom zei ik dus, meet met een temperatuurmeter de koelvoeistoftemperatuur in je reservoir. Komt die ongeveer overeen met die van de meter op je dashboard, kan je verder gaan met de thermostaat. Komen die waarden niet overeen, kan je eerst is proberen de sensor te vervangen.
en juist omdat op zijn mete bij ruim 80 graden de ventilator aanslaat. trek ik de conclusie dat de meter prima waardes aangeeft en gewoon de thermostaat kapot is :wink:
thermostaten gaan ook niet zo heel lang mee dus 1 en 1 is 2
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunki_156TS

RE: koelvloeistoftemperatuur

ma jun 25, 2007 17:55

uhm op zich duidelijk :lol:

Gebruikersavatar
AlfaMilan
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: za mei 19, 2007 01:51
Locatie: Valkenswaard

Re: RE: koelvloeistoftemperatuur

ma jun 25, 2007 21:07

Is er iemand die dit samen met mij (uiteraard tegen betaling) wil vervangen.....
Ik heb een tijdje geleden de thermostaat zelf vervangen als eerste project aan mijn 33, en ik kan je vertellen dat dit met tenminste 1 rechterhand goed te doen is hoor. Ik heb zelf eerst het inlaatspruitstuk verwijderd zodat je er fatsoenlijk bijkunt, en meteen ook het gasklephuis enzo eens goed schoongemaakt. Verder zijn bij mij de slangen die over het blok lopen ook vervangen, als die er niet zo best meer uitzien kun je die ook meteen meepakken.

Succes!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: koelvloeistoftemperatuur

ma jun 25, 2007 21:18

Wat is dat toch met die huidige thermostaten.... In m 156 gaan ze maar 1 jaar mee, daarna is het alweer tijd voor een verse. :?

(Zelfde verschijnselen overigens al hier omschreven.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Jarno 1.3S

RE: koelvloeistoftemperatuur

di jun 26, 2007 10:12

Thermostaat vervangen is idd niet veel werk en zelfs voor de minder ervaren sleutelaars tte doen..

Terug naar “Algemene Technische vragen”