Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Trillingen !!

za okt 07, 2006 21:12

Heb bij m'n 166 dus last van een trillend stuur bij een snelheid tussen 110 en 130. Er zitten voor nieuwe michelins op en de velgen zijn rond. Zeer netjes gebalanceerd bij s-g in Numansdorp. Het tweede probleem is het trillen van het stuur bij het remmen wat duid op kromme remschijven. De voorschijven zijn ca 4000 km geleden vervangen incl. de blokken. De auto rijd verder zeer goed en dan zijn dit van die smetjes. De vraag is natuurlijk hoe dit verholpen moet gaan worden,heeft het verband met elkaar en wat kunnen eventueel de afzonderlijke redenen zijn dat ik deze problemen heb. Hoe kunnen remschijven na ca 4000 km al krom zijn( als dit de reden is) ,auto word vooral op snelwegen bereden en wat kan ik nog meer doen om de trillingen weg te krijgen bij de snelheid van ca 120 ? Wielen zijn al een keer onder de auto gebalanceerd maar het werd er niet veel beter op .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Trillingen !!

za okt 07, 2006 22:00

Komt die trilling tijdens het remmen niet voort uit extreme cupping aan de binnenzijde van de achterbanden?? Ga voor de grap eens de wielen wisselen, achter naar voor(en andersom) en aan dezelfde zijde uiteraard.

Gezien de snelheid waarbij het probleem optreedt(ruim boven de 100) zit ik nl sterk te denken aan onrondheid en/of cupping van de achterbanden.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: Trillingen !!

za okt 07, 2006 22:04

Komt die trilling tijdens het remmen niet voort uit extreme cupping aan de binnenzijde van de achterbanden?? Ga voor de grap eens de wielen wisselen, achter naar voor(en andersom) en aan dezelfde zijde uiteraard.

Gezien de snelheid waarbij het probleem optreedt(ruim boven de 100) zit ik nl sterk te denken aan onrondheid en/of cupping van de achterbanden.
Achterbanden zijn ongeveer een maand geleden cupvrij gemaakt bij een bedrijf die dan een milimetertje of 2 van de banden schaaft. Ik denk zelf dat het misschien te maken kan hebben met een versleten draagarm of een ander deel van de ophanging . Of zeg ik nu iets heel raars ?
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Trillingen !!

za okt 07, 2006 22:09

Nee hoor, misschien zeg ik wel hele rare dingen, daar wordt ik wel vaker van beticht.. :lol:

Die cupping komt vaak niet eens van versleten draagarmen, maar door de "veilige"wielgeometrie aan de achterzijde die een grotere rechtuistabiliteit tot gevolg moet hebben. Vaak krijgen de banden daar ontrecht de schuld van, terwijl de fabrikant dit "probleem" heeft ingebakken.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Trillingen !!

zo okt 08, 2006 00:10

Heb ook problemen gehad met trillend stuur met m'n 75. Velgen waren ook rond, dwz dusadnig rond dat ze wheeltrim de afwijking binnen de toleranties vonden. Bleek uit eindelijk hoogteslag van de band wielcombinatie. Dit is bij Prins in den Haag naar volle tevredenheid voor verholpen voor nog geen E40 oid. NB ik was dit probleem daarvoor ook bij S&G geweest.......
BTW wat voor trilling hebben we het over, om de as van het stuur (shimmeren) op "gewoon" trillen.


Gr,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Trillingen !!

zo okt 08, 2006 00:14

En als je schijven krom zijn voel je dit mijns inziens veel meer in je rempedaal dan in je stuur. Hoe voelt het rempedaal tijdens remmen?

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Trillingen !!

zo okt 08, 2006 10:06

Dat hoogteslagverhaal heb ik ook bij S-G gehoord. De trillingen in het rempedaal zijn er niet maar m'n stuur gaat aardig tekeer. De trillingen bij het rijden zijn vooral bij koude banden erg ,als ik wat langer rij dan wil het weleens minder worden. De ene keer trilt het ook erger dan de andere keer ??
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Trillingen !!

zo okt 08, 2006 13:37

Waren ze na de montage wel stil? Zo ja dan is het een kwestie van na-balanceren. Banden gaan zich zetten op de velg waardoor een correctie nodig zal zijn. Wel eerst een km of 1000 rijden, daarna na-balanceren. Kijk ook eens of er velg bij zit met erg veel lood. Dat is ook vaak een indicatie voor problemen. Hoogteslag kun je met nieuwe banden opvangen door een band op de velg te draaien.

HenkGTV624V

RE: Trillingen !!

zo okt 08, 2006 14:30

Hoi Kosta,


Ik had ook trillingen in het stuur, maar dan alleen bij het remmen. Bleek dat er een kiezelsteen klem zat in de ventilatieruimte van de schijf.


Vr gr Henk

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Trillingen !!

ma okt 16, 2006 19:59

Vandaag bij de plaatselijke bandenboer de voorwielen laten balanceren. 1 wiel helemaal uit balans ! Ca 1 maand geleden laten balanceren bij S-G te Numansdorp. Toen nog steeds trilling, nu eindelijk trillingsvrij ! Rijst me nu de vraag of de machine bij S-G misschien niet helemaal lekker meer is? Iemand die weet of een balanceermachine " uit balans " kan raken ?
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Trillingen !!

ma okt 16, 2006 20:13

Vandaag bij de plaatselijke bandenboer de voorwielen laten balanceren. 1 wiel helemaal uit balans ! Ca 1 maand geleden laten balanceren bij S-G te Numansdorp. Toen nog steeds trilling, nu eindelijk trillingsvrij ! Rijst me nu de vraag of de machine bij S-G misschien niet helemaal lekker meer is? Iemand die weet of een balanceermachine " uit balans " kan raken ?
Niet gelezen?
`` Zo ja dan is het een kwestie van na-balanceren. Banden gaan zich zetten op de velg waardoor een correctie nodig zal zijn. Wel eerst een km of 1000 rijden, daarna na-balanceren. Kijk ook eens of er velg bij zit met erg veel lood. Dat is ook vaak een indicatie voor problemen. ``

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Trillingen !!

ma okt 16, 2006 20:31

Vandaag bij de plaatselijke bandenboer de voorwielen laten balanceren. 1 wiel helemaal uit balans ! Ca 1 maand geleden laten balanceren bij S-G te Numansdorp. Toen nog steeds trilling, nu eindelijk trillingsvrij ! Rijst me nu de vraag of de machine bij S-G misschien niet helemaal lekker meer is? Iemand die weet of een balanceermachine " uit balans " kan raken ?
Niet gelezen?
`` Zo ja dan is het een kwestie van na-balanceren. Banden gaan zich zetten op de velg waardoor een correctie nodig zal zijn. Wel eerst een km of 1000 rijden, daarna na-balanceren. Kijk ook eens of er velg bij zit met erg veel lood. Dat is ook vaak een indicatie voor problemen. ``
Had zelf ook erg veel last van trillingen in het stuur van m'n 75. Soortgelijk verhaal, velgen waren pas gericht en gepoedercoat bij Wheeltrim en toen bij de Kwikfit van banden en lood voorzien. Verder nergens op gelet totdat het trillen me steeds meer ging ergeren. Prins in Den Haag wees me er vervolgens op dat er maar liefst 130gr lood op de twee velgen zat geplakt!! Velgen naar Velgenservice Hellevoetsluis gebracht en daar bleek dat het hart van de velg na het coaten niet goed was afgedraaid en de velg daardoor ging "zwabberen" Dan kun je dus lood blijven plakken.. Fractie afgedraaid en toppie, minder lood en geen trillingen meer! (en al met al aardig wat euries lichter..)
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Trillingen !!

ma okt 16, 2006 20:45

@Kas. Ik had jouw verhaal wel gelezen maar na het balanceren bij S-G was ie niet stil en nu dus wel. Het was na S-G tot nu toe niet erger geworden vandaar dat ik de machine bij S-G dus niet helemaal vertrouw aangezien het nu dus wel verholpen is.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Trillingen !!

ma okt 16, 2006 21:26

@Kas. Ik had jouw verhaal wel gelezen maar na het balanceren bij S-G was ie niet stil en nu dus wel. Het was na S-G tot nu toe niet erger geworden vandaar dat ik de machine bij S-G dus niet helemaal vertrouw aangezien het nu dus wel verholpen is.
Dan kan zijn dat ze de velg niet goed hadden ingespannen.Dat is het belangrijkste van het balanceren nl. Hij moet loepzuiver ronddraaien anders blijf je bezig. Kun je ook meteen zien of een velg krom is.

Terug naar “Algemene Technische vragen”