Knopjes

Niet starten bij warme motor (75 TS)

zo jun 18, 2006 14:21

Vannacht met paar vrienden naar Duisburg gereden voor de lol, even bij de Mac langsgeweest... teruggekomen bij de auto, wou die niet meer starten :( Startmotor draaide wel gewoon rond, ook de brandstofpomp zoemde dus daar zit het euvel niet. Na wat kabels van de ontsteking te hebben gecontroleerd, sloeg hij wel weer aan. Verder onderweg ook geen problemen meer gehad.

Eenmaal terug thuis zette ik de auto weer af, en probeerde hem opnieuw te starten wat dus weer niet lukte! Vanmorgen startte hij wel weer als vanouds. Het probleem doet zich dus alleen voor bij starten als de auto op bedrijfstemperatuur is, maar waar kan het dan in zitten? Ik had zelf de temperatuursensor van de koelvloeistof in gedachten, maar ik kan deze zo snel even niet vinden... waar zit-ie ergens?

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Niet starten bij warme motor (75 TS)

zo jun 18, 2006 14:27

Volgens mij achterop het inlaatspruitstuk..

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 18, 2006 17:46

Okay, je startmotor gaat dus wel rond, maar de krukas ook???????
Zo nee, dan bendix (onderdeel starter) versleten, uit zich altijd eerst bij warme motor.
Zo ja, dan weet ik het niet. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 18, 2006 18:16

Wat ook nog vaak het geval kan zijn is dat je injectoren aan het verslijten zijn. Als je dan de motor uit zet, druppelen ze wat na. Vervolgens wil je hem warm starten en is-ie domweg verzopen, en de volgende ochtend is alles verdampt en is er niks meer aan de hand.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Knopjes

Re: RE: Niet starten bij warme motor (75 TS)

zo jun 18, 2006 21:59

Volgens mij achterop het inlaatspruitstuk..
Gevonden (als dat 'm is)... Zit achter op het motorblok aan de bovenkant van de kop iets aan de linkerkant. Ik heb bij een temperatuur van 50 graden, volgens de meter, een weerstand gemeten van volgens mij ongeveer 2000 ohm (raar analoog metertje, moet maar eens een digitale halen). Ik heb een topic gevonden: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ntc#147362
De waarde van 2000 ohm bij 50 graden komt redelijk overeen met wat daar staat, maar ook niet perfect.... Zou het dit kunnen zijn? Ik weet daarnaast ook niet of mijn sensor dezelfde is als die in een 33 1.7 waar het in dat topic over gaat.
Okay, je startmotor gaat dus wel rond, maar de krukas ook???????
Zo nee, dan bendix (onderdeel starter) versleten, uit zich altijd eerst bij warme motor.
Zo ja, dan weet ik het niet. :wink:
Krukas gaat ook rond. Het starten op zich ging zoals altijd, alleen het aanslaan niet ;)
Wat ook nog vaak het geval kan zijn is dat je injectoren aan het verslijten zijn. Als je dan de motor uit zet, druppelen ze wat na. Vervolgens wil je hem warm starten en is-ie domweg verzopen, en de volgende ochtend is alles verdampt en is er niks meer aan de hand.
Dat kon ook nog eens goed het geval zijn. Hoe test ik de injectoren? Soms als ik het gas los laat onder het rijden hoor ik enkele bescheiden plofjes, vooral tussen de 2500 en 4000 rpm. Kan dit erop wijzen dat jouw suggestie juist is?

Ik heb net nog een stuk van ongeveer 15 km gereden, daarna de auto af gezet en weer gestart en nu sloeg hij wel normaal aan. Misschien niet warm genoeg geworden om hetzelfde probleem weer tot uiting te laten brengen? De temperatuur was 80 graden volgens het metertje, en oliedruk stationair ongeveer 2 bar terwijl dat meestal 1 tot 1,5 bar is als hij echt door en door warm is.

Raimon
Guru
Guru

zo jun 18, 2006 21:59

Dat ploffen is niks bijzonders, dat doen er wel meer... gelukkig
156 SW 1.9 JTD

Knopjes

zo jun 18, 2006 22:02

:lol:

Inderdaad, dat mag hij op zich rustig blijven doen van mij.

ikke
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 18, 2006 22:12

Ik heb dat ook gehad met mijn alfetta, maar daar was het een questie om er een startrelais er tussen te zetten, en sindsdien nooit meer problemen gehad :wink: bleek een veelkomend probleempje bij alfetta's, en 75's te zijn, ik weet niet als dat ook voor een TS geld.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 19, 2006 19:53

Plofjes zijn onverbrande benzine, en dat ZOU kunnen komen omdat je injectors inderdaad nadruppelen, maar ook door andere oorzaken.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Knopjes

za jul 01, 2006 16:19

Het probleem is opgelost! Het bleek totaal niets met de injectors te maken te hebben. De oorzaak was een rot stekkerblokje bij het brandstofpomp relais, hierdoor kwam er af en toe geen spanning op de bobines te staan en was er dus ook geen vonk.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 03, 2006 00:33

:thumbs:

zo zie je maar, diagnose stellen is het lastigste! :twisted: Repareren is vaak een eitje. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”