jeewee

[147 1.6 88kw] trekt naar rechts en wijkt uit bij remmen

do apr 27, 2006 22:16

Een aantal weken geleden heb ik een Alfa 147 gekocht van 4,5 jaar oud.

Gegevens:
motor: 1,6 ts Veloce 88kw
kmstand 34000
velgen: 17 inch telespeed met 215-45 /17"
banden: twee gloednieuwe banden (pirelli) en twee bestaande zo goed als nieuwe pirelli's

In de proefrit bleek al dat hij extreem naar rechts trok, wat ook bij de garage is aangegeven. En de auto trilde extreem bij het remmen....

Even kort wat er de afgelopen weken is gebeurd:
- bij ophalen van de auto bleek hij nog erg naar rechts te trekken. Ze hadden wel iets met naafbout en lagers gedaan en de remschijven laten bijslijpen zodat ze overal even dik waren..

- een week later ingeleverd. en toen hebben ze de auto nogmaals uitgelijnd, bandenspanning goed gezet.

- na ophalen bleek het nog niet opgelost. Auto is na 4 dagen thuis opgehaald. De man die hem na een week terug kwam brengen gaf aan dat het bijna verholpen was, maar helaas.... ze hebben wel nieuwe remschijven gemonteerd en de achtervelgen naar voren gezet maar de auto trekt nog steeds naar rechts en bij stevig remmen vanaf 80 km per uur trekt de auto sterk of naar links of naar rechts... alsof er iemand aan je stuur trekt..

De garage gooit het er op dat het aan mijn 17 inch velgen zou liggen die door spoorvorming de auto naar rechts laten rijden. Mijn collega met precies de zelfde auto (en velgen) heeft nergens last van.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? De wielophanging of iets dergelijks? En wat nu te doen? De garage geeft aan dat zij hier verder niets aan kunnen doen. Ik dacht toch nog maar een keer te bellen en wanneer zij de deur dicht houden een onafhankelijke expert te laten kijken en na analyse hen het resultaat en de rekening te presenteren, waarna ze het op kunnen gaan lossen.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: [147 1.6 88kw] trekt naar rechts en wijkt uit bij remmen

do apr 27, 2006 22:21

Een wilde gok: vuil in de remleiding? Heb ik zelf ook gehad (vlgns de dealer) :cry:

Mijn auto trok ook, maar dan naar links.
Het trillen, daar heb ik geen verklaring voor.
It's not easy, being green (kermit)

ChickenBoy
Member
Member

vr apr 28, 2006 12:21

Ik rij in de zomer ook met 17 inch velgen onder de 147, maar heb geen last van scheeftrekken of extreme trillingen.
De trillingen zijn verholpen, maar het scheeftrekken niet? Lijkt me dan een kwestie van remdrukverschil.
1995 Alfa 155, 2011 Fiat 500, 2010 Mitsubishi ASX
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

Speeder

vr apr 28, 2006 16:10

Allereerst: Gaat het om naar links of rechts trekken bij remmen, of ook als je gewoon je stuur los laat?

Dat je 17" velgen hebt heeft er niets mee te maken. De spoorvorming zou hier misschien iets door kunnen veranderen, maardat gebeurt dan natuurlijk links en rechts evenredig. Je auto zou daar nooit door naar links of rechts mogen gaan 'trekken'.

Als de auto alleen trilt bij het remmen duidt dit natuurlijk vaak op kromme schijven. Aangezien ze deze geslepen (of vervangen) hebben zou dat opgelost moeten zijn. Constant trillen zou een kromme velg, of vervormde band kunnen betekenen. Dit even nakijken en de velgen op de balanceermachine gooien is hiervoor de oplossing.

Je zou de auto kunnen laten uitlijnen zodat je zeker weet dat beiden stuurstangen (spoorstangen) goed afgesteld zijn...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 28, 2006 16:26

Zat er een afwijking in de camber stand? Linksvoor te veel negatief camber zorgt voor het naar rechts trekken. En hoe is de casterstand? Kun je dat zien op de uitdrasairapport van de uitlijner? ET waarde velgen goed?

Terug naar “Algemene Technische vragen”