Dirk-33
Guru
Guru

Temperatuur sensor 75 Twinspark

ma sep 22, 2025 11:22

Betreffende de sensors voor koelwater temperatuur op het dashboard;

Hoe ziet een 75 Twinspark sensor er uit? Was dit niet zo'n blok met een gat er in die met een bout op de kop werd geschroefd?
En weet iemand of dat ding andere waardes heeft dan een V6 gecombineerde sensor?

Ik heb nu een V6 sensor op Twinspark klokken en de temperatuur werkt niet, waarschuwings schakelaar wel. Sensorbehuizing is geaard.

B-lex
Guru
Guru

Re: Temperatuur sensor 75 Twinspark

ma sep 22, 2025 13:44

Een TS heeft er voor zover ik me kan herinneren 2, 1 voor de ECU en 1 voor de klok. Kan wel foto sturen via whatsapp maar bij mij is het ook niet meer zoals origineel.

Dat blokje met gat wat achterop de motor geschroefd zit is volgens mij een pingelsensor.
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

Dirk-33
Guru
Guru

ma sep 22, 2025 17:01

3 zelfs, er zit ook nog een schakelaar/sensor voor het waarschuwingslampje. En die blauwe ben ik bekend mee inderdaad. Die bedoel ik niet.
een pingelsensor heeft een Motronic ook niet geloof ik. Een nord heeft ook zoveel mechanische herrie dat ik me af vraag of die uberhaupt zouden werken

volgens ePer is dit de temperatuur sensor, nummer 1
Afbeelding
Met nummer 60504375

Maar ik kan daar niks over vinden, ze zijn niet te koop, en als je op de normale websites kijkt zie je allemaal random sensoren.

Ik begrijp ook niet helemaal hoe dit ding dan temperatuur meet aangezien het lijkt alsof die niet in contact met koelwater staat.

Stel dat ik wel zo'n ding vind, hoe monteer ik m dan op een Busso :? :?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 22, 2025 17:30

Zit volgens mij wel achterop de kop op die plek die wordt aangegeven. Maar is volgens mij zo'n sensor met 1 aansluiting erop die eruit ziet als een punaise waar een schuifstekkertje opgeschoven kan worden.

Heel duidelijk hoop ik.. :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 22, 2025 17:30

En volgens mij past die qua draad in de plaats van de sensor van de V6.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 22, 2025 17:43

Hmm, dubbel gepost.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op ma sep 22, 2025 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 22, 2025 17:44

Het 'dobbelsteentje-met-gat' heb ik inderdaad wel eens op een TS gezien, maar ook een ander model wat je ook op een 33 ziet heb ik daar wel eens aangetroffen en dat werkt ook - maar zo uit het hoofd is die voor het lampje (plaatje gejat van alfa-restoration.co.uk):
Afbeelding

Op een originele 75 V6 heb je ook een handvol sensoren, en die wonen allemaal in de 'ring' in het thermostaat/waterpomp-assembly. Volgens mij zijn die fysiek deels anders dan die dingen achterin de kop van een TS. Volgens mij is het ook een beetje een (losse) conventie dat zulke sensoren grofweg dezelfde NTC-karakteristiek hebben dus in die zin zouden ze uitwisselbaar moeten zijn.

Gejat van alfaowner.com:
Afbeelding

Wat ik zelf altijd doe is in ieder geval de weerstand van de sensor meten bij koude en warme motor, dan weet je of die tenminste werkt. Ik heb het NTC-tabelletje even niet bij de hand, maar je kunt natuurlijk ook met een paar weerstandjes tegen de contrastekker aan prikken en kijken of de meter sjoege geeft.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru

ma sep 22, 2025 23:28

En volgens mij past die qua draad in de plaats van de sensor van de V6.
Tja ik heb alleen het thermostaathuis van de 3.2 gehouden en dus niet aan de voorkant zoals bij een transaxle V6. Ik heb iets minder opties qua aansluitingen. Wil niet zeggen dat er niet iets te fabrieken valt.

Afbeelding
Haha mooi toch, die sensor ziet er weer compleet anders uit. Typisch weer. Snap nog steeds niet hoe dat ding dan enigszins accuraat zou moeten werken, want lijkt mij alsof de temperatuur van het aluminium van de kop gemeten wordt ipv koelwater. Misschien is dat ook wel praktisch dezelfde temperatuur bij een TS?

Wat ik zelf altijd doe is in ieder geval de weerstand van de sensor meten bij koude en warme motor, dan weet je of die tenminste werkt. Ik heb het NTC-tabelletje even niet bij de hand, maar je kunt natuurlijk ook met een paar weerstandjes tegen de contrastekker aan prikken en kijken of de meter sjoege geeft.
Maar ja dat had ik ook verwacht dat het een standaard NTC sensor was, maar deze doet niet zo bar veel. Heb m nog niet doorgemeten koud/warm maar heb ook nog niet echt gehoord dat die dingen kapot gaan.

Andere optie is om te kijken of mijn ECU niet het signaal door kan geven van de ECU temperatuursensor (die werkt) naar mijn meter.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 23, 2025 00:15

Dat laatste is nog het beste waarschijnlijk. Dat signaal kun je waarschijnlijk ook calibreren op de teller dan.

In die TS kop zit hij vol in de koelwatermantel van de inlaat. De ecu tempsensor zit er precies naast om de hoek.

Terug naar “Algemene Technische vragen”