alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

VW laat zien hoe het moet...

wo okt 19, 2005 19:36

Persoonlijk heb ik het niet op zware en lompe benzineslurpende auto's maar heb ik meer een voorkeur voor sportieve, fragile, en lichte auto's zoals Alfa die vroeger nog wel maakte... Vond de 850 kilo wegende Speedster van Opel al een mooie prestatie al is de vormgeving niet mijn smaak.

VW heeft nu een studie model gemaakt, de EcoRacer, een 1,5 liter viercilinder met een vermogen van liefst 136 pk en een verbruik van 1 op 29,4. Vind het jammer dat Alfa niet (meer) in staat is om zoiets te maken..

bron telegraaf:

Zuinige sportwagen van VW: EcoRacer

AMSTERDAM - Volkswagen introduceert binnen afzienbare tijd een nieuwe lijn viercilinder dieselmotoren. Op de Tokyo Motor Show 2005 toonde VW een eerste voorbode van die zuinigere zelfontbranders. In het opvallende studiemodel EcoRacer onthult Volkswagen een 1,5 liter viercilinder met een vermogen van liefst 136 pk en een verbruik van 1 op 29,4.

De 1.484 cc vierpitter met vier kleppen per cilinder is goed voor een koppel van 250 Nm, dat wordt afgegeven van 1.900 tot 3.750 toeren per minuut. Een uitzonderlijk hoog vermogen en koppel voor een dergelijk klein blok.

Het verbruik daarentegen is opvallend laag. In het studiemodel komt de 'een-punt-vijf' tot 3,4 liter per 100 kilometer. Mogelijk zien we de krachtbron voor het eerst gaan terug in de EcoPolo, die Volkswagen binnenkort presenteert. Dat dieselmodel moet een verbruik halen van 1 op 25 met een vooralsnog onbekende motor.

De zelfontbrander is in het studiemodel EcoRacer in het midden van de auto gemonteerd, kort voor de achteras. De sportwagen heeft een gewichtsverdeling van 60:40. Door de motoropstelling beschikt de concept car zowel voor- als achterin over een bagageruimte.

Groot is de auto niet. De lengte bedraagt 3,77 meter. In de breedte en hoogte komt de concept car tot slechts 1,74 en 1,21 meter. Hij is gebouwd op een onderstel met een wielbasis van 2,48 meter. De EcoRacer is een rasechte roadster, die je tot coupé kan transformeren. De voorruit met raamomlijsting is zelfs te vervangen door een lager exemplaar.

Wanneer de EcoRacer als coupé is opgebouwd, scharniert het dak automatisch omhoog wanneer de deur wordt geopend. Dat vergemakkelijkt de instap, voor zowel bestuurder als passagier. De nieuwe dieselmotor zorgt voor heel puike prestaties. De topsnelheid bedraagt 230 km/h en voor de sprint van stilstand naar 100 km/h is 6,3 seconden nodig. Het verbruik ligt op net geen 1 op 30.

Of de EcoRacer in productie gaat, is niet bekend. Volkswagen heeft in een eerder stadium laten weten de Concept R uit te werken tot productiemodel. Echter, rond dat model met middenmotor is het opvallend stil.

Afbeelding

Emilio
Guru
Guru

RE: VW laat zien hoe het moet...

wo okt 19, 2005 19:46

:oops: :oops: Schaam me om het te zeggen... Maar je hebt helemaal gelijk.
Dit soort experimenten zouden ook meer weer uit italie moeten komen.

Maar heel erg bijzonder is het natuurlijk niet... Het gewoon een elise met dieselmotor.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 19, 2005 19:48

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :cry: idd dit had nieuws vanuit italie moeten zijn.........ook al ligt er zo'n satansbrandstofdingetje in t vooronder...... :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo okt 19, 2005 20:37

Maar wat een gedrocht... foei!
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: VW laat zien hoe het moet...

wo okt 19, 2005 23:28

Maar wat een gedrocht... foei!
Ach, de vrouwtjes zij een beetje plat van vooren, maar verder best te pruimen hoor! :wink:

Zonder dollen: de huidige Alfa's en vele ander auto's zijn veel te zwaar!!!!!! :evil:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Ruud33 16V

do okt 20, 2005 08:41

Schaam me om het te zeggen... Maar je hebt helemaal gelijk.
Dit soort experimenten zouden ook meer weer uit italie moeten komen.

Face it... It's all about the money!!!!

En dat is in Italie op.....

Het merk wat zo uitblonk in prestaties... het merk wat met minder grote motoren dan de concurrentie toch sneller was is niet meer.... Nu is het andersom :oops:

rjfschmitz
Full Member
Full Member

do okt 20, 2005 08:43

Zonder dollen: de huidige Alfa's en vele ander auto's zijn veel te zwaar!!!!!!

Mee eens, maar door de steeds verdergaande veiligheidsvoorschriften is er geen ontkomen aan vrees ik. Zeker als je nog enige vorm van luxe in je auto wil aanbieden...
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 20, 2005 09:18

Maar bij FIAT klopt de produkt planning gewoon niet. De GM 4 cilinders hebben weliswaar
80 pk/liter maar met zo'n gewicht ben ik voorstander van de Ecotec 4 cilinders met turbo
zoals in de Saab 9-3. De Alfa's hebben op papier voldoende vermogen en de Saab
heeft weliswaar minder vermogen maar veel beter koppel met een betere koppelcurve
gezien het gewicht. Dus betere driveability, goede repons op gaspedaal en met zo'n goede
koppelcurve kan je ook de versnellingen langer kiezen zodat motoren zuiniger zijn.
Ik durf de gok aan dat Ecotec turbo in praktijk zuiniger is in een 159 als de JTS variant van Alfa en in praktijk prettiger zal rijden.

Koppel is met atmo nooit hoger als 100Nm/per liter en acceleratievermogen is niet enkel
pk/gewicht ,gearing maar bovenal koppel/gewicht. Mijn auto weegt weliswaar 1450 kg
met slechts 155 pk maar wel 300Nm bij 1800tpm. Een 1600 met 155pk en 160Nm zou het rijden niet prettig maken. Zo'n motor monteer je in een auto van 1000kg.
Ik ben het eens met de constatering dat hoger gewicht om meer vermogen vraagt en
eigenlijk is rijden pas leuk met een 6 cilinder maar de 159 met een Ecotec turbo
zou mijn keuze zijn geweest. Vergroten en verbeteren koppelcurve zonder veel kosten.
0-100 in 10 seconden en 200 km/h is voor mij snel zat maar moet wel tussenacceleratie hebben met een directe respons op gaspedaal. Het is vervelend als er geen gang inkomt
maar is ook verkwistend.

Het karakter van een hoogtoerige atmosferische Alfa 4cilinder is gewoon niks met zo'n hoog gewicht. Met 1500 kg gaat koppel boven vermogen.

Even opgezocht: GM Ecotec 1990 cc met turbo bijvoorbeeld 210 pk en 300Nm bij 2500tpm (zeer platte curve).
Laatst gewijzigd door bert op do okt 20, 2005 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do okt 20, 2005 09:32

Om op bovenstaande aan te knopen, ik las laatst een test in autoreview met daarin de 159 150 pk diesel tegen de concurenten, BMW Audi, VW etc.
Tot mijn verbazing: de 159 verbruikt 1 liter diesel meer per 100 km dan de concurenten. En het is niet zo dat de prestaties veel beter zijn. Sterker nog, de BMW laat hem alle hoeken zien van de testbaan.

Jammer, jammer, jammer....

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 20, 2005 10:05

De nieuwe Croma is echt een zinloze auto...

[www.sniffpetrol.com]

NEW FIAT CROMA OFFICIALLY MOST POINTLESS CAR EVER.

Only days after the covers were taken off Fiat's new Croma, the unattractive range topper has won its first award after being declared The Most Pointless Car In The Entire World. This award, which is voted for by some people or other, had been tipped to be won by the new and extremely pointless SEAT Toledo, so the Croma's last minute victory will come as a surprise, especially to Fiat who usually has to buy expensive things for the Car of the Year jurors if it wants to win anything.
"We really were impressed with just how utterly pointless the new Croma is," said a Pointless Car Award spokesman. "I mean, the Toledo is basically just a slightly longer, slightly uglier Altea and that makes it pretty pointless but this, this is something else. Jesus, who on earth actually wants a sort of tallish not-quite-estate with styling that Giugiaro phoned in from a restaurant. I'm confident when I say that the new Fiat Croma really is just wasting valuable metals and plastics that could be better used to make washing machines, refrigerators or even cars that people might actually want to buy."
The new Croma goes on sale some time soon, but you probably won't actually see one unless you like going to Italy and taking pictures of the shit they're forced to use as police cars over there.

Emilio
Guru
Guru

do okt 20, 2005 10:21

Het dogma dat een hoger gewicht het gevolg is van de veiligheids maatregelen is bull.
Om maar weer de elise aan te halen. Toch echt niet onveilig...

Of wat dacht je van een F1 wagen die met ruim 200km/h de banden in gaan en waar de bestuurder gewoon kan uitstappen. En dat zonder airbags...

Om een wagen veilig te maken en het behouden van een laag gewicht kan eigenlijk alleen als je vanaf de basis een wagen opnieuw ontwerpt. En niet zoals nu creatiefloos iedere keer een nieuw jasje op een 60 jaar oude basis zet.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

rjfschmitz
Full Member
Full Member

do okt 20, 2005 10:28

Ik haalde het verhoogde gewicht aan met de combinatie veiligheid en luxe. Een Lotus Elise heeft verder geen luxe. Die auto is gebouwd met als doel licht te zijn en een uitstekende wegligging te hebben. Er zijn wat betreft luxe en snufjes concessies aan gedaan. En natuurlijk kun je een auto geheel uit koolstofvezel optrekken. Enig idee wat dat kost?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 20, 2005 10:39

Of een nieuwe auto als de Jaguar XK?? Alle luxe en met een grote V8 en net onder de 1600kg dankzij gebruik alu. Een nadeel voor de Jaguar rijder want bij schade zijn
de herstel-en reparatiekosten erg hoog.
Corvette weegt ook niet al teveel met 1400 kg.

Het is jammer dat Alfa Romeo heeft gekozen voor de vierdeurs coupe styling van Giugario
want qua buitenformaat is het een concurent van de 5 en niet de 3. Volgens mij is 159 zelfs
breder als de 5. Dus 5 serie rijden voor BMW 3 geld vind ik zinvollere onderneming.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”