do jun 30, 2005 15:18
F1 was uitstekend in de jaren 60 en 70. Iedereen kon bij Cosworth aankloppen voor
een motor en een Hewland versnellingsbak en een eigen team opstarten.
Cosworth was in business om geld te verdienen en niet voor PR. Brahbam betaalde
Alfa Romeo voor het gebruik van Alfa Romeo motoren.
McLaren betaalde Porsche om een complete motor te ontwikkelen.
Nu bestaat F1 uit de grote constructeurs. Men verwacht dus show en zoveel mogelijk
media exposure op Amerikaanse leest geschoeid. Iedereen moet eigenlijk om de beurt
een keer winnen en men is allemaal vriend van elkaar. Alleen op die manier kan je
de krankzinnige budgetten rechtvaardigen.
Wat zou FIA moeten doen??
a)Men zou hardhandig op kunnen treden en teams dwingen om tot een akkoord te komen
en races aan te bieden met veel spanning. Zoals WTCC waar men de concurrentie
winst gunt door gebruik handicapsysteem.
b)Men denkt 'survival of the fittest'. Geen gejammer meer aanhoren dat Ferrari door
de FIA wordt bevoordeeld. Regels zijn regels en als je daar niet tegen kan, haak je maar
af. Toyota zal waarschijnlijk niet jarenlang enorme bedragen in F1 blijven steken en men vertrekt uiteindelijk. Toyota plakt niet. Gewoon kijken wie overblijft.
Kan alleen wel nadelig zijn voor sommige teams want je schakelt je eigen boterham uit.
Heeft geen zin om een nieuwe Ferrari te ontwikkelen en een complete staf aan te houden als
Minardi de grootste concurrent blijkt te zijn.
Maar sport verschoont zich.
Wat een gefriemel iedere keer van de FIA. Gegroefde banden, motoren die twee races
lang mee moeten gaan, kwalificatiesystemen die niet werken.
Het werkt niet.
Uiteindelijk zou de sport naar mijn inzicht leuker zijn als sport betaalbaar zou worden
voor privateer teams. Tijd voor een schoonmaak in F1 maar jammer dat FIA alleen het
reinigen van toiletten kan worden toevertrouwd.