"HILVERSUM - Vier op de vijf Nederlanders scoort onvoldoende, als ze opnieuw moeten opkomen voor het theoriegedeelte van het rijexamen. Van de deelnemers aan het Nationale Verkeersexamen beantwoordde slechts 21 procent minstens 44 van vijftig examenvragen goed, meldde het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) maandag na uitzending op SBS6.
De kennis van de verkeersregels is ver beneden peil, concludeert het CBR uit de resultaten. Meer dan 14.000 mensen deden zondagavond mee aan het televisie-examen. De score van de kijkers lag 2 procent lager dan tijdens de vorige aflevering van het Nationale Verkeersexamen. Het slagingspercentage voor de echte theorietest ligt rond 45 procent.
Het Nationale Verkeersexamen is een initiatief van CBR, ANWB, 3VO, Bovag en het ministerie van Verkeer. De organisaties verwachten geen verbetering in misverstanden, onveiligheid en agressie in het verkeer, als er geen mogelijkheid bestaat om theoriekennis op te frissen.
Hoe zit dat bij jullie? Ik denk dat ik zelf redelijk op de hoogte ben, maar eerlijk gezegd durf ik m'n hand er niet voor in het vuur te steken

Maar dan nog: weten hoe het moet en veilig rijden zijn héél verschillende zaken. Heb dit weekend al heel wat keren aan de verstandelijke vermogens van bepaalde mede-weggebruikers getwijfeld...