Wat ik meekreeg, een 2.2 diesel 180pk met handbak, als ik het goed heb een "Super" uitvoering welke behoorlijk volgehangen was. Dus het grotere scherm, xenon, keyless entry, 18" wielen en een fraai cognackleurig lederen interieur met dito afwerking op het dashboard.
Tsja, hoe kan ik het 't beste omschrijven. Ik denk dat de opmerking "een échte Alfa" nog het beste in de buurt komt....daarmee doel ik dan meteen op de plus en minpunten. Hij rijdt echt ontzettend fijn vind ik, lekker direct en lichtvoeting waarbij je totaal niet door hebt dat je met een zware, grote auto onderweg bent. (iets dat een 159 dus wel heeft) De lichte directe besturing deed me eigenlijk nog het meeste denken aan de stuurinrichting van de 147/156/916/GT, en dat is absoluut positief. In de N-stand vond ik hem wel érg overdreven licht sturen, dat zou ik zelf niet zo snel gebruiken. Maar de D-stand is precies goed, waarbij hij nu niet zoals bij de 1e serie Mito/Giulietta zo belachelijk nerveus op het gaspedaal wordt. Schakelen is ook prima, de pookknop iets te groot, maar wel een lekker trefzekere bak. Gek dat Dennis een andere ervaring had, wellicht ook weer het gedoe met voorserie-modellen? Qua motorisering kan ik weinig zeggen, gezien ik zeer weinig ervaring met diesels heb. Die 180pk en 450Nm zijn redelijk vlot, maar geen strepentrekker. (is ook een beetje wat je gewend bent, en op het geboed van koppel en vermogen ben ik nogal verwend de laatste jaren) Het is voldoende voor dagelijks gebruik en pakt prima op.
Infotainment? Er zat blijkbaar de meest uitgebreide variant op, maar heb me er werkelijk geen minuut mee bezig gehouden. Zijn niet echt zaken die mij interesseren en waarop ik de keuze van een auto zou laten afhangen.
Het interieur vind ik geweldig, lekker cleane boel. Ik zat van de week in een vrij recente Cayenne, dan is zo'n Giulia-interieur echt een oase van rust. Maar daar zit ook meteen het grootste minpunt: de afwerking. Vandaag ook mijn opmerking over een "echte Alfa". Het stuurt harstikke leuk, maar qua afwerking kan het gewoon niet tippen aan de concurrentie. Vooral de draaiknopjes op de middentunnel vond ik erg veel speling op zitten, beetje speelgoedachtig. Had iets stroever of meer weerstand op gemogen om het trefzekerder te maken. Ook de klepjes en vakjes, allemaal nét niet top. Ik weet niet of dit komt omdat al veel mensen met hun fikken er aan hadden gezeten, of dat het een voorloopmodelletje was, maar hoop dat ze dit nog wat kunnen verbeteren.
Toen ik in mijn 159 stapte vond ik zelfs dat die op bepaalde vlakken wat beter in elkaar zat. Voor mij is het stukje afwerking niet iets met een hele hoge prioriteit, het rijgedrag staat bij mij veel hoger, maar kan me wel voorstellen dat veel potentiële klanten die €50K uit gaat geven hier wél over gaan vallen. Je merkt toch een beetje dat ze enkele onderdelen uit de bakken bij Chrysler en Fiat hebben getrokken omdat het allemaal nét wat minder verfijnd uitziet of aanvoelt (plastic enzo). De kofferklep is wellicht ook een goed voorbeeld hiervan, als je daar op klopt is het alsof je op een leeg olievat slaat. Vooral voor de op afwerking kickende Audi-brigade kan dit wel eens een afknapper zijn.
Dat moest natuurlijk even vastgelegd worden.

https://youtu.be/GYal7wU2MlQ
Ruimte voorin en achterin is allemaal dikke prima, maar wat voor mij een belangrijk punt is, is de kofferruimte. 3 maanden terug hebben we een kindje gekregen en ik kreeg de kinderwagen er niet in. De bak paste niet eens door de opening. (hoewel ik die binnenkort niet meer nodig heb, moet ik alleen geen 2e meer maken

Het grootste probleem zat 'm in de smalle in lage kofferbak. Diepte is prima, dat mag ook wel met zo'n lange auto. Maar door het gebruik van die gekke beugels lever je enorme breedte in. Ook was de vloer meteen vlak vanaf de tildrempel. Van de ene kant handig, maar je hebt zodoende een heel laag plafond, alsof je een lade open trekt. Ik denk ook echt dat dit iets is waar mensen over kunnen gaan vallen, want de optie tot een SW komt er vooralsnog niet. (áls die al komt...) En kijk eens hoeveel stationversies je van de 3-serie, A4, V40, Passat en 508 ziet? Het lijkt toch echt alsof daar flink wat vraag naar is.

Al met al een auto die ik best graag zou willen hebben, puur vanwege de rijeigenschappen. (Het is wel nog even afwachten hoe de benzinemotoren zijn.) Maar verder gewoon een mooie auto met mooi ontworpen interieur en hele goede rijeigenschappen, precies de dingen die ik belangrijk vind. Maar laat t.o.v. de concurrentie dus toch nog wat steekjes vallen op het gebied van afwerking en praktische bruikbaarheid...precies zoals alfa's dat vroeger ook hadden.

Dat is dus ook precies het gemengde gevoel dat ik heb. De auto heeft, los van de kofferbak, precies wat ik wil. Ik zou 'm ook zeker overweg, want dat ruimteprobleem is wel op te lossen met een andere auto voor mijn vrouw




