The Dude

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

ma okt 10, 2005 14:15

Het jammere is dat Alfa, in hun ongelijke strijd de Duitsers op kwalitatief vlak bij te benen, een aantal traditionele sterke punten (niet al te dure, sportief getinte wagens mèt karakter, lichtvoetigheid ...) hypothekeert. Het merk gaat/ wil een traditionele oorlog voeren, terwijl het daar eigenlijk de wapens niet voor heeft. Een guerilla-standpunt zou de vijand allicht zuurder opbreken. Met creativiteit, speelsheid en inventiviteit, toch Italiaanse kenmerken, het Alfa-virus cultiveren en op individualiteit mikken om een nieuwe schare volgelingen te overtuigen. Van (pakweg) een 159 heeft de Teutoonse Wehrmacht weinig te vrezen; ik vrees dat die op dit moment met bange blik naar (mekaar en) het oosten gluren; de nieuwe Lexus IS al gezien?

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 11, 2005 14:01

Nou ik kan het nieuwe 159 design best waarderen. Ze hebben toch best een sportief en eigenwijs uiterlijk meegegeven. Wat ik wel jammer vindt is dat de auto zo gigantisch zwaar is. De topklasse 3.2l weegt maar liefst 1740 kilo :schrik:
Nou weet ik wel dat bijna iedereen tegenwoordig in een tank wil rijden, maar deze auto is bijna net zo zwaar als een nieuwe A8 met vergelijkbare motor. Die auto is alleen wel een stukje groter.
De 164 2.0 TS woog destijds 1250 kilo, de 156 2.0l TS 1245 kilo de opvolger 159 1.9JTS komt al op maar liefst 1480 kilo....
Het zal mij benieuwen hoe zwaar een 4 sedan deurs over 10 jaar zal zijn, 2000 kilo?

Blijft een beetje dubbel allemaal........aan de ene kant moeten de auto's "schoner" worden en aan de andere kant worden ze alsmaar zwaarder. Netto resultaat komt dan nog op 0 uit ](*,)
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4264
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 11, 2005 15:26

Hij is in elk geval besteld :-)

Nero Oceano met zwart lederen interieur en 17 " velgen 8)

Speciaal voor SPIDERVELOCE1750 helemaal in't zwart

Levering voorzien 1e week van januari.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
AlfaClaudia
Junior Member
Junior Member
Berichten: 89
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Herderen (België)

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 11, 2005 15:38

Afbeelding

Hij is toch wel mooi !!!



Leo.
hier even een andere leo
ja van 3/4 rechts voor wel...
maarrr het beeld recht van de zijkant is gewoon F O U T !
de knik tussen motorkap en voorruit is verkeerd en het deel voor het voorwiel is te lang.
en nou niet zeggen dat dit moet voor de botsproef want bij bmw maken ze dit wel erg kort en dat zou de 159 veel mooier maken
van 3/4 een de achterkant is de auto ook mooi.
het dashboard is echter een mislukking, het zou niet misstaan in een mazda of hyundai.
maar daarvoor koop je geen alfa, is dit eigenlijk wel een alfa? of is het een ontwerp van een student uit japan die bij alfa mocht stage lopen?
had hij toch beter zijn huiswerk moeten doen en de historie kunnen uitpluizen.
de portiergrepen zijn ook lelijk.
dat ze het nog wel kunnen laten ze wel zien bij de brera die wel goed van proporties is, hoewel niet zo mooi als het prototype maar toch wel geslaagd!
oh ja. de aandrijving is ook aan de verkeerde wielen toevertrouwd... maar daar is wel eens eerder een berichtje over geweest.
leo
Het hangt er ook heel veel van af welke kleur een auto heeft, want als je de 159 in het zwart ziet, valt dat achterste niet zo heel erg op.
Da's net hetzelfde met de Brera, dat achterste vind ik een beetje lijken op een A3 (achterkant is wel iets schuiner dan de A3, en de achterruit lijkt een beetje op een Mazda ruit). En als je'm vergelijkt met de GTV heeft ie n minder sportief uiterlijk in zn geheel (van de zijkant bekeken). Hij is zo....ineengekrompen :(
Of is het misschien omdat ik zo gehecht ben aan mn GTV :?: Want van voor is ie wel fantastisch mooi, maar ja die achterkant. :cry: misschien is t gewoon ook effe wennen :-k
SCARB 03617 -
Nu
Fiat Grande Punto 1.2

Gehad:
Alfa 146 Junior 1.4 TS
Alfa 166 3.2 TI
Alfa GTV 2.0 TS Lusso
Alfa 166 2.5 V6
Fiat Cinquecento Sporting 1.1

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 11, 2005 16:17

Hij is in elk geval besteld :-)

Nero Oceano met zwart lederen interieur en 17 " velgen 8)

Speciaal voor SPIDERVELOCE1750 helemaal in't zwart

Levering voorzien 1e week van januari.

Gefeliciteerd! :P Welke is het geworden? Diesel of benzine?
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 11, 2005 16:17

Speciaal voor SPIDERVELOCE1750 helemaal in't zwart

WOW ... Dat wordt kwijlen als we mekaar nog eens zien op een meetingske :-k :wink:

Speciaal voor mij ... waarom geloof ik dit niet 8)

@Claudia : In 't zwart wordt het kontje slanker en ik denk dat dat de 159 heel mooi zal staan :wink:

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4264
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 11, 2005 22:32

Helaas moeten wij met diesel rijden,

en driemaal helaas, het is noch de 150 pk noch de 200 pk versie.
M'n budget laat dat jammer genoeg (nog) niet toe. Maar weer een reden te meer om hard te werken en hogerop te geraken :wink:

En misschien ook wel wat minder risico op boetes .
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

zo okt 16, 2005 23:47

De Wagon is ook heel mooi !!

Afbeelding


Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

alfa 166

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 18, 2005 08:55

Ja die sportswagon(Als die zo gaat heten) ziet er misschien aan de achtekant beter uit.


Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 18, 2005 14:07

Vroeger waren Alfa motoren vergeleken met de concurentie technisch
superieur en daar stond een Alfa ook om bekend. Nu is Alfa al jaren
geleden voorbij gestreefd door het gedeelte van de concurentie waar
Alfa zichzelf onder wil scharen kwa "segment" (of zoiets)]
Je bent wel heel erg slecht geinformeerd Kai. Mag ik je erop wijzen dat de comon rail diesel inspuittechniek bij Alfa (oke gewoon FIAT) vandaan komt. Deze technologie wordt wereldwijd door alle andere auto fabrikanten toegepast. Deze techniek heeft ervoor gezorgd dat het specifieke vermogen gestegen is van +-50 pk / liter naar maar liefst 80 pk / liter

Alfa Romeo doet dus absoluut zeker mee in de top wat betreft motor ontwikkeling.

Porsche ontwikkeld alleen maar benzine motoren en kan daar dus zn volledige aandacht op vestigen.

Wilde dit groote misverstand even uit de weg ruimen
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 651
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 18, 2005 14:43

Vroeger waren Alfa motoren vergeleken met de concurentie technisch
superieur en daar stond een Alfa ook om bekend. Nu is Alfa al jaren
geleden voorbij gestreefd door het gedeelte van de concurentie waar
Alfa zichzelf onder wil scharen kwa "segment" (of zoiets)]
Je bent wel heel erg slecht geinformeerd Kai. Mag ik je erop wijzen dat de comon rail diesel inspuittechniek bij Alfa (oke gewoon FIAT) vandaan komt. Deze technologie wordt wereldwijd door alle andere auto fabrikanten toegepast. Deze techniek heeft ervoor gezorgd dat het specifieke vermogen gestegen is van +-50 pk / liter naar maar liefst 80 pk / liter

Alfa Romeo doet dus absoluut zeker mee in de top wat betreft motor ontwikkeling.
Kai heeft hier wel degelijk een punt.
De Common Rail techniek is geinitieerd door Fiat en midden jaren 90 verkocht aan en vervolmaakt door Robert Bosch. Daar heeft Alfa Romeo helemaal niks aan bijgedragen. Fiat heeft deze motortechniek geintroduceerd in de Alfa 156 (goeie marketing!). Dat was de enige bijdragen van het merk Alfa Romeo.

Adios, JR

Giulia555

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 18, 2005 14:53

De Common Rail techniek is geinitieerd door Fiat
Adios, JR
Ook niet helemaal waar.....tegelijkertijd werd in in Japan de Common Rail techniek ontwikkeld door DENSO...

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 651
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 18, 2005 15:10

Ik hoef niet het laatste woord, maar common rail is door Denso ergens in 95 geintroduceerd (bovendien was dat voor trucks). Fiat verkocht het zootje aan Bosch in 94, die het productierijp had voor personenauto's in 1997.

Maar goed, het gaat er even niet om wie het eerste was, het punt was meer dat het geen Alfa motor is (whatever that may be). De VM diesels beschouwen we ook allen niet echt als een Alfa motor.

Adios, JR

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

di okt 18, 2005 17:46

Direct ingespoten injectie voor diesels gaat verder terug. Al in '82 introduceerde Rover
een aangepaste 3500V8 maar nu voor dieselmotoren en voor personenauto's.
Maar met een bedrijf in recessie koos men de VM diesel en voor Range Rover werd de oude mottenballen Chrysler diesel gebruikt. Ok, inspuitsysteem werkt anders maar destijds had men ook niet de software om aan common rail te denken.

Zelfde situatie voor Alfa Romeo die gezien de ervaring met 16 kleppers in de jaren '70 er
natuurlijk in de jaren 80 mee had kunnen komen. Experimenten met 3 kleppers, gelaagde verbrandingskamers etc. etc. Maar er was geen geld en onder FIAT is ook weinig tot stand
gekomen.

Maar van FIAT mag Alfa Romeo nu vogelen met een Opel cilinderkop.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”