Andretti Molletti

Re: RE: 9 oktober VRIJ RIJDEN voor iedereen!

do okt 09, 2008 21:06

Maar ook dat zal wel weer niet goed genoeg zijn...
:biggrin:

Andretti Molletti

RE: 9 oktober FILE-RIJDEN voor iedereen!

do okt 09, 2008 21:08

Maarrrrrrrrrrrrr eerlijk is eerlijk ik heb de kop aangepast... teveel mensen stonden toch in de file vandaag.
Neemt niet weg dat ik elk initiatief tot verminderen van de files meer toejuich dan een zinloze wellus nietus discussie :driving:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 9 oktober FILE-RIJDEN voor iedereen!

do okt 09, 2008 21:17

Maarrrrrrrrrrrrr eerlijk is eerlijk ik heb de kop aangepast... teveel mensen stonden toch in de file vandaag.
Neemt niet weg dat ik elk initiatief tot verminderen van de files meer toejuich dan een zinloze wellus nietus discussie :driving:
Als het enig hout snijdt juich ik dat ook toe, laten we elkaar niet verkeerd begrijpen. Het moet alleen wel zin hebben.
Het ironische is dat ze met hun filevrije dag het tegenovergestelde lijken te hebben aangetoond dan waarop ze hadden gehoopt. Kennelijk maakt het dus niet zoveel verschil wanneer toch een behoorlijk aantal mensen de trein neemt, thuis werkt of dicht bij kantoor overnacht. Nou ja, eerlijk is inderdaad eerlijk, het heeft ze ook wel tegengezeten. Het aantal zware ongelukken was vandaag belachelijk hoog.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 09, 2008 21:23

Afbeelding
Die foto is overigens een mooi voorbeeld van hoe verkeerstechneuten miskleunen. Omdat tijdens de ontwerpfase van het nieuwe Clausplein al niemand meer geloofde dat de A4 Midden-Delfland er ooit nog zou komen bedachten ze dat er daar wel wat geld bespaard kon worden. Effect is nu dat mensen die in Den Haag Zuid, Wateringen of Delft en omstreken wonen (linker stroom verkeer) en richting Utrecht willen, zich nu dwars door de verkeersstroom moeten worstelen die vanuit Rotterdam (rechts) Den Haag in wil.

Mega ontwerpfout.

Harrie
Member
Member

do okt 09, 2008 23:58

Afbeelding
Die foto is overigens een mooi voorbeeld van hoe verkeerstechneuten miskleunen. Omdat tijdens de ontwerpfase van het nieuwe Clausplein al niemand meer geloofde dat de A4 Midden-Delfland er ooit nog zou komen bedachten ze dat er daar wel wat geld bespaard kon worden. Effect is nu dat mensen die in Den Haag Zuid, Wateringen of Delft en omstreken wonen (linker stroom verkeer) en richting Utrecht willen, zich nu dwars door de verkeersstroom moeten worstelen die vanuit Rotterdam (rechts) Den Haag in wil.

Mega ontwerpfout.

Dat is inderdaad een voorbeeld van een verkeerssituatie waar heel slecht over nagedacht is, maar zo zijn er helaas nog veel meer. Niet zo ver van het Prins Clausplein, in het Westland, is het knooppunt Westerlee een goed voorbeeld van een kruispunt dat een heel gebied kan lamleggen als het er erg druk is. Het geeft aan dat er niet alleen meer of bredere snelwegen moeten worden aangelegd, maar ook dat ze slimmer moeten worden aangelegd. Niet zoals de A4 nu van 2 naar 3 en weer terug naar 2 rijstroken (met dank aan de milieubeweging). Langere invoegstroken zodat vrachtwagens meer vaart kunnen maken voordat ze de snelweg oprijden. Minder opritten. Flyovers.
En verder worden veel files nog steeds veroorzaakt doordat automoblilisten niet goed opletten of nadenken. Invoegen met te lage snelheid of elkaar geen ruimte gunnen. Ik vraag me af of aan dit soort dingen aandacht wordt besteed in de rijopleidingen.

En verder denk ik dat we in de toekomst meer technische voorzieningen in de auto's zullen krijgen om ongelukken te voorkomen. Automatisch afstand houden, automatisch remmen e.d. Nog afgezien van het menselijk leed, zijn ongelukken een van de voornaamste oorzaken van de files. De techniek is misschien nog niet voldoende ontwikkeld, maar dat is nog maar een kwestie van tijd.
Groet,

Harrie

Mijn Alfa's:
156 2.5 V6 1998, Spider QV 1988
eerder 2 x 75, 2 x 156, 4 x 164, 2 x Alfa 6, Giulietta, 147, 166

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

vr okt 10, 2008 07:53

Ik denk dat veel werkgevers nog huiverig zijn voor flex- en thuiswerken, doet je werknemer dan nog wel wat ? Dit is wel de oplossing !
Stel iedere filerijder werkt 1 dag thuis en verschuift de thuiswerkdag 1 dag per week, dat betekent simpelweg dat er 20% minder aanbod op de weg is volgens mij het probleem opgelost.

Meer asfalt is geen oplossing, Nederland heeft te veel op en afritten dat verstoort de doorstroming. Zorg dat de weg of 2 of 3 baans is en geen A4 , van 2 naar 3 terug naar 2 en weer 3 en terug naar 2, gek he dat het iedere dag drama is.

Overigens, zou iedereen die niets in de spits te zoeken heeft (caravans, fossielen en ander spul) na de spits willen gaan rijden ?!
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

chopmax
Member
Member

vr okt 10, 2008 08:08

Afbeelding

Mega ontwerpfout.
Zeker een mega ontwerpfout, maar als je denkt dat deze onnodige ruit alleen een verplaatst viaduct nodig heeft, is er geeneens geld bespaard !!! Bestuurlijke incompententie dus en geen hollandse zuinigheid.

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.05 ... 4&t=h&z=16

Het verkeer vanuit Rotterdam naar Amsterdam gaat hier bovenlangs het verkeer vanuit den haag naar utrecht. Het was een kleine moeite om hier ook het verkeer vanuit rotterdam naar den haag centraal over heen te laten gaan. Gevolg weegvak alleen nodig voor den haag - den haag verkeer en rotterdam - utrecht verkeer. Den Haag - Den Haag is minimaal, en Rotterdam - Utrecht ook.

Beter was geweest om hier het verkeer vanuit wateringen/den haag zuid bovenlangs al het verkeer uit rotterdam te laten gaan.
Gehad:
33 Zwart 1.7 8v, olieboot
33 Rood 1.7 16v, van de sloop gered.
33 Groen 1.4 8v, To do: Voorruit, distributie, grote beurt.
Project:?? Mistery car.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 9 oktober FILE-RIJDEN voor iedereen!

vr okt 10, 2008 09:04

Ik denk dat veel werkgevers nog huiverig zijn voor flex- en thuiswerken, doet je werknemer dan nog wel wat ? Dit is wel de oplossing !
Stel iedere filerijder werkt 1 dag thuis en verschuift de thuiswerkdag 1 dag per week, dat betekent simpelweg dat er 20% minder aanbod op de weg is volgens mij het probleem opgelost.
Klinkt goed, alleen vergeet je dat lang niet iedere baan (en lang niet iedere werknemert) geschikt is voor thuiswerk.
Meer asfalt is geen oplossing, Nederland heeft te veel op en afritten dat verstoort de doorstroming. Zorg dat de weg of 2 of 3 baans is en geen A4 , van 2 naar 3 terug naar 2 en weer 3 en terug naar 2, gek he dat het iedere dag drama is.
Klopt, de punten waar de weg naar een rijstrook minder gaat zijn dramatisch voor de doorstroming. Ik heb dat meegemaakt toen ze bezig waren de extra rijstrook aan te leggen op de A4 tussen Leiden en Den Haag. Toen ze besloten de extra rijstrook die nog maar half af was alvast te openen en er dus zo'n punt ontstond was de doorstroming een stuk slechter dan daarvoor het geval was. Terwijl er per saldo wel meer asfalt was gekomen.
Aan de andere kant, als je bijvoorbeeld kijkt naar de A12 tussen Reeuwijk en Utrecht, daar ontstaan 's ochtends de files puur door te weinig ruimte. Daar zou echt een strook bijmoeten.
Overigens, zou iedereen die niets in de spits te zoeken heeft (caravans, fossielen en ander spul) na de spits willen gaan rijden ?!
Amen! 8)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr okt 10, 2008 09:17

Pluspunt is dat forensen ervaren dat een aanpassing in hun reispatroon effect heeft. "Hee, ik vaker wat later van huis"of "Ik neem morgen weer de trein". Tegelijkertijd brengt dat het gevaar dat er allerlei conclusies worden getrokken uit persoonlijke ervaringen, vooral als dat effect negatief was. "Ik stond in een file die er anders niet staat, dat komt door die filevrije dag". "Zie je wel dat het geen zin heeft", etc.

Ik heb de hele publiciteit rondom deze dag niet zo gevolgd, misschien had de ANWB meer moeten benadrukken dat het om het totale effect gaat en niet om de individuele forens die opeens zo maar lekker kan doorrijden. Dat is en blijft een utopie.

Ik denk dat het nuttig is als de ANWB zich vooral richt op de politiek en de werkgevers. Als de analyses afgerond zijn, de rapporten opgesteld en als daaruit blijkt dat er vandaag inderdaad minder file was dan onder vergelijkbare omstandigheden, dan dringt het misschien tot de koppies in Den Haag en in de directeursstoelen door dat er meer diversiviteit moet komen in de werktijden en meer thuiswerken meer voorrang verdient.
Heeft er één écht iets verstandigs gezegd, heb ik uitgerekend daar overheen gelezen...
Zoals jij het zegt kan ik me er iets bij voorstellen. Maar de ANWB heeft inderdaad de kans laten schieten om wat duidelijker te zijn. Ik heb 100 keer gehoord dat er een filevrije dag zou komen waaraan we allemaal mee moesten doen en welgeteld 0 keer wat daarmee dan werd beoogd.
Als het inderdaad nodig zou zijn om Den Haag met de neus op de feiten te drukken, wat ik me op zich best kan voorstellen, dan zou dat natuurlijk wel vreselijk triest zijn. De ANWB is ten slotte niet met nieuwe feiten of theorieën gekomen, wat ze probeerden aan te tonen weten we eigenlijk al vele jaren. Laten we in ieder geval hopen dat de discussie erover weer wordt opgelaaid.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 10, 2008 10:50

even een heel ander punt:

waarom niet motoren, motorscooters, scooters en brommers promoten??
(het is dat mijn motor nu niet 100% is en dat ik daarom met de auto ga, maar anders rij ik weer lekker de file voorbij)

promoten kan op verschillende manieren:
tot 125 cc moet op gewoon rijbewijs kunnen vanaf 24 jaar
motoren meer voordeel geven (en niet zoals ze nu willen 50% duurder maken, de klootz......)

als laatst een ander punt: brommobielen verbieden op de weg(je leest minimaal elke week dat er weer 1 op de snelweg rijdt)
Waarom bestaan die dingen?? Omdat oudere waarvan het rijbewijs is afgepakt omdat ze niet meer auto kunnen rijden toch vervoer hebben (maar dan mogen ze wel in een bromobiel rijden???)
Of voor mensen die niet eens een rijbewijs kunnen halen..
-> natuurlijk gun ik iedereen de vrijheid en ook zeker de ouderen, echter was de oude situatie veel beter. Alleen smalle brommobielen mochten op de NL-wegen en dan op het fietspad!!
Nu zit ik geregeld op een N-weg waar je 80 mag (en kan) achter een brommobiel die 55km/h gaat... Lekker bevordelijk voor de doorstroming :?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 10, 2008 17:32

Pluspunt is dat forensen ervaren dat een aanpassing in hun reispatroon effect heeft. "Hee, ik vaker wat later van huis"of "Ik neem morgen weer de trein". Tegelijkertijd brengt dat het gevaar dat er allerlei conclusies worden getrokken uit persoonlijke ervaringen, vooral als dat effect negatief was. "Ik stond in een file die er anders niet staat, dat komt door die filevrije dag". "Zie je wel dat het geen zin heeft", etc.

Ik heb de hele publiciteit rondom deze dag niet zo gevolgd, misschien had de ANWB meer moeten benadrukken dat het om het totale effect gaat en niet om de individuele forens die opeens zo maar lekker kan doorrijden. Dat is en blijft een utopie.

Ik denk dat het nuttig is als de ANWB zich vooral richt op de politiek en de werkgevers. Als de analyses afgerond zijn, de rapporten opgesteld en als daaruit blijkt dat er vandaag inderdaad minder file was dan onder vergelijkbare omstandigheden, dan dringt het misschien tot de koppies in Den Haag en in de directeursstoelen door dat er meer diversiviteit moet komen in de werktijden en meer thuiswerken meer voorrang verdient.
Heeft er één écht iets verstandigs gezegd, heb ik uitgerekend daar overheen gelezen...
Zoals jij het zegt kan ik me er iets bij voorstellen. Maar de ANWB heeft inderdaad de kans laten schieten om wat duidelijker te zijn. Ik heb 100 keer gehoord dat er een filevrije dag zou komen waaraan we allemaal mee moesten doen en welgeteld 0 keer wat daarmee dan werd beoogd.
Als het inderdaad nodig zou zijn om Den Haag met de neus op de feiten te drukken, wat ik me op zich best kan voorstellen, dan zou dat natuurlijk wel vreselijk triest zijn. De ANWB is ten slotte niet met nieuwe feiten of theorieën gekomen, wat ze probeerden aan te tonen weten we eigenlijk al vele jaren. Laten we in ieder geval hopen dat de discussie erover weer wordt opgelaaid.
Nee dus...

Verkeerstechneuten noemden vandaag de filevrije dag een groot succes. Niet omdat er minder files stonden dan anders, maar omdat het experiment aantoonde dat onder andere flexibele werktijden geen oplossing biedt. En dat daarmee rekeningrijden (gepromoot als bevorderings-middel voor flexwerken) dus ook geen bijdrage levert aan het verminderen van files.

Hetgeen dus maar weer aantoont dat verkeerstechneuten zelf zelden tot nooit aan het verkeer deelnemen. Met uitzondering van de ANWB top wist de rest van Nederland namelijk al lang dat rekeningrijden uitsluitend de staatskas dient .

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

vr okt 10, 2008 18:32

Nee dus...

Verkeerstechneuten noemden vandaag de filevrije dag een groot succes. Niet omdat er minder files stonden dan anders, maar omdat het experiment aantoonde dat onder andere flexibele werktijden geen oplossing biedt. En dat daarmee rekeningrijden (gepromoot als bevorderings-middel voor flexwerken) dus ook geen bijdrage levert aan het verminderen van files.

Hetgeen dus maar weer aantoont dat verkeerstechneuten zelf zelden tot nooit aan het verkeer deelnemen. Met uitzondering van de ANWB top wist de rest van Nederland namelijk al lang dat rekeningrijden uitsluitend de staatskas dient .
Benieuwd wie die 'verkeerstechneuten' zijn. Knap om op basis van een eenmalig experiment dergelijke conclusies te trekken.

Bovendien zit er een fundamenteel verschil tussen een experiment op vrijwillige basis en rekeningrijden. Bij het eerste maakt het de forens qua financiën niets uit, bij rekening rijden zal dat wel degelijk het geval zijn. De extrapolatie van het resultaat van het experiment naar rekeningrijden raakt dus kant nog wal.

Ik neem hier bewust geen standpunt in over goede of slechte oplossingen, het gaat mij om de manier van argumenteren.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 10, 2008 19:30

Benieuwd wie die 'verkeerstechneuten' zijn. Knap om op basis van een eenmalig experiment dergelijke conclusies te trekken.

Bovendien zit er een fundamenteel verschil tussen een experiment op vrijwillige basis en rekeningrijden. Bij het eerste maakt het de forens qua financiën niets uit, bij rekening rijden zal dat wel degelijk het geval zijn. De extrapolatie van het resultaat van het experiment naar rekeningrijden raakt dus kant nog wal.

Ik neem hier bewust geen standpunt in over goede of slechte oplossingen, het gaat mij om de manier van argumenteren.
Toen ik zestien jaar geleden mijn dienstplicht vervulde stapte ik tegen half zeven de deur uit en was ik een uur later op de kazerne in Ermelo. Als ik nu op dezelfde tijd dat stuk zou willen rijden mag ik blij zijn als ik Woerden voorbij ben. Ik weet dat de spits steeds vroeger begint.

In mijn huidige beroep hebben we al jaren de afspraken bij klanten om tien uur gezet. Toen we daar mee begonnen reden we ook daadwerkelijk achter de files aan. Tegenwoordig handhaven we die tijd alleen nog maar omdat klanten daar ondertussen aan gewend zijn, en dan gebeurt het dus toch nog regelmatig dat we ondanks incalculeren van extra reistijd nog steeds bijna een uur te laat zijn. Ik weet dat de spits steeds later eindigt.

Het is absurd om er van uit te gaan dat de spits van zeven tot negen is. Vijftien jaar geleden klopte dat nog wel maar de bittere praktijk is dat de spits, met bijbehorende files, tegenwoordig van zes tot elf is. Hoeveel vroeger of later zou je mensen willen laten beginnen met werken? Waarbij dus ook nog eens telt dat als mensen later beginnen dat dan ook nog eens forensen het beroepsmatige verkeer extra gaan ophouden.

Je kan het probleem wel proberen uit te smeren maar het enige dat je daar mee bereikt is dat het nog grotere kliederboel wordt.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr okt 10, 2008 19:31

Met het eerste ben ik het helemaal eens, met het tweede minder. Het gevolg van rekeningrijden moet zijn dat er minder mensen tegelijkertijd op de weg zitten. Bij de ANWB actie hebben 90.000 mensen een alternatief gezocht (dat is tenminste de laatste stand die ik heb gezien). Gevolg: minder mensen op de weg. Met andere woorden, precies wat er met rekeningrijden wordt beoogd. De motivatie maakt dan niet uit.
Echter... ik heb het al eerder gezegd, er waren gisteren met name 's middags bizar veel zware ongelukken waardoor het een chaos werd en je geen goede vergelijking meer kunt maken met "gewone" dagen. Waarbij we weer op punt 1 uitkomen. Een eenmalig experiment is niet betrouwbaar.
Laatst gewijzigd door Alfavaganza op vr okt 10, 2008 19:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr okt 10, 2008 19:36

Toen ik zestien jaar geleden mijn dienstplicht vervulde stapte ik tegen half zeven de deur uit en was ik een uur later op de kazerne in Ermelo. Als ik nu op dezelfde tijd dat stuk zou willen rijden mag ik blij zijn als ik Woerden voorbij ben. Ik weet dat de spits steeds vroeger begint.

In mijn huidige beroep hebben we al jaren de afspraken bij klanten om tien uur gezet. Toen we daar mee begonnen reden we ook daadwerkelijk achter de files aan. Tegenwoordig handhaven we die tijd alleen nog maar omdat klanten daar ondertussen aan gewend zijn, en dan gebeurt het dus toch nog regelmatig dat we ondanks incalculeren van extra reistijd nog steeds bijna een uur te laat zijn. Ik weet dat de spits steeds later eindigt.

Het is absurd om er van uit te gaan dat de spits van zeven tot negen is. Vijftien jaar geleden klopte dat nog wel maar de bittere praktijk is dat de spits, met bijbehorende files, tegenwoordig van zes tot elf is. Hoeveel vroeger of later zou je mensen willen laten beginnen met werken? Waarbij dus ook nog eens telt dat als mensen later beginnen dat dan ook nog eens forensen het beroepsmatige verkeer extra gaan ophouden.

Je kan het probleem wel proberen uit te smeren maar het enige dat je daar mee bereikt is dat het nog grotere kliederboel wordt.
Klopt, flexibele werktijden zal daarom niet echt een oplossing zijn. Wat jij zegt betekent wat je in de praktijk ook al ziet: het gebeurt al. Vrijwillig dan wel (door de files) gedwongen. Maar flexibele werktijden of extra asfalt zijn niet de enige opties. Ik geloof trouwens sowieso dat je het niet red met één optie. Alleen met een combi ga je echt nog verschil maken. Dus: extra asfalt én thuiswerken stimuleren én kijken of er toch nog niet iets met carpoolen kan én knooppunten aanpakken én intussen ook nog verder denken of er nog meer dingen te verzinnen zijn.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”