Alfa Ricardo; helemaal eens. Vooralsnog niet iets om je zorgen te maken.
Echter... er gebeuren toch zelfs in Italie echt wel eens dingen waarvan je gedacht had dat ze niet gebeuren konden. Denk maar eens aan de Lancia Musa en Phedra, badge-engineering van de allerslechtste soort. Met een kunststof Lancia gril maak je van een Fiat echt geen premium merk als Lancia (voorbeelden van buiten Fiat Auto S.P.A. laten we maar even onbesproken). Een zware onderschatting en aantasting van de prachtige en kostbare merkimago's.
Tot nu toe is Alfa Romeo dit gespaard gebleven (laten we de bestelwagens uit de '70 maar even buiten beschouwing) maar in mindere tijden zoals nu is niets uitgesloten.
Mijn nieuwe Delta heeft een matig vermomd Fiat Bravo dashboard en al is dat een kostentechnisch verhaal, het is daarmee tevens qua vormgeving het minst aansluitende onderdeel van de auto en Lancia onwaardig met haar prachtige dashboards. Het Dashboard van de nieuwe Milano ziet er op het eerste oog toch wel beter uit, maar ongetwijfeld zul je daar veel dezelfde delen terugvinden.
De nieuwe Iveco Campagnola is een dappere poging om een van oorsprong in Spanje in licentie gebouwde Landrover met weinig kosten een eigen gezicht te geven. Helaas technisch lichtjaren terug in de tijd vergeleken met de technisch veel mooiere ECHTE Campagnola's uit de jaren '60 en '70 met hun onafhankelijke voorwielophanging.
Zomaar twee voorbeelden die bewijzen dat men helemaal niet zulke hoge drempels heeft bij dit soort zaken. Ik kijk er al niet eens meer zo heel erg van op als er straks naar onze smaak teveel onderdelen van vreemde merken in onze auto's zitten. O.k, voor een Dodge met een Alfa hart ben ik niet zo bang, maar een 159 met Holden motor is al geen echt pure Alfa meer, en een Alfa met een aangepast Mercedes onderstel... en een 4x4 Jeep/Dodge met een Alfa carrosserie?
Koen