kijk eens aan.
Ik denk dat een hybride voertuig best wel wat voordelen voor de toekomst biedt. Nu vind ik zelf de Toyota Prius niks, maar de hele technische achtergrond van de aandrijving is erg interessant. Via mijn stage krijg ik er namelijk mee te maken. Technische gezien zit het heel mooi in elkaar.
dus dat ga ik hier niet allemaal neerzetten, want dan ben ik wel ff bezig. Maar het is een mooi concept. Als je praat over een parallelhybride.
De theorie erachter is namelijk dat je de motor laat draaien op bepaalde snelheid, dan laat je de elektromotor mee doen, zodat de motor kan lopen op zijn efficientste werkpunt. En de CVT helpt er uiteraard ook aan mee. Hiermee heb je niet veel accu nodig, aangezien je zelf de energie opwekt tijdens het afremmen.
Ik zie hier voorlopig meer heil in als brandstofcel. En zo'n Prius komt ook vrij ruim door de euro 5 norm.
Alleen een elektromotor zie ik ook niet zitten, aangezien je dan echt met accu en oplaad tijd zit. Maar dat heb je met hybride niet. Er zit wel een accu in, maar die is niet eens zo heel erg groot.
Mooi concept die hyrbide, alleen je mist natuurlijk wel wat: geluid, schakelen, motorvermogen zelf.
Want de motor die in de Prius gemonteerd wordt is van het type Atkinson-cycle. Dan is een stuk schoner dan een otto-cycle alleen het vermogen is nou niet dat je zegt indrukwekkend.
Rens