Tijdens de schorsing van uw voertuig kunt u een vrijstellling voor de motorrijtuigenbelasting van één dag aanvragen om de APK te laten uitvoeren. U mag dan met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de plaats van de keuring te gaan. U moet deze vrijstelling schriftelijk aanvragen bij de Belastingdienst, Centrale Administratie, Autoheffingen.
Zorg er wel voor dat u de vrijstelling tijdig aanvraagt en dat het voertuig op de bewuste dag verzekerd is.
Als de auto al verzekerd is, is ie tijdens de rit naar de APK keuring ook verzekerd maar voor de zekerheid contact opnemen met de maatschappij en laten bevestigen voor de datum van keuring.
Bij het voor komen bij de rechter, zo menselijk mogelijk zijn...
Moest het een tijdje geleden omdat de berlina op straat stond en ik in de heilige overtuiging was dat ie verzekerd was... was ie dus niet... (had wat lopen schuiven met de verzekering van de dagelijkse auto en de klassiekers en zo eindigde de Berlina dus onverzekerd...).
Had blijkbaar ook al een brief daar over gekregen... maar die heb ik nooit gezien...
Moest uiteindelijk dus voor komen en was als laatste aan de beurt... mocht dus alle "draaiers" voor mij aanschouwen en je ziet gewoon aan de officier en de rechter dat ze daar al tabak van hebben voor iemand begint met het verhaal...
Ik heb geen enkele vrijpraak mogen aanschouwen die middag...
Als laatste was ik dus aan de beurt... heb het heel menselijk gehouden... verteld van het schuiven met de verzekeringen... de puinhoop die mijn leven toen was met een boedelscheiding, een verhuizing... onvindbare documenten daar door en dat ik er vast van overtuigd was dat ie WEL verzekerd was... maar dat uiteindelijk dus bleek dat ie dat niet was... APK formulieren meegenomen van een aantal jaren daarvoor, foto geschoten van de huidige KM stand om daar mee te laten zien hoe weinig er mee gereden was... een foto van de auto in al haar glorie en vertellen hoe gek ik ermee was... en dat ik die NOOIT bewust onverzekerd zou laten, zeker niet gezien de matige kosten van een oldtimer verzekering van rond de 50 Euro...
Domweg een MENSELIJK verhaal...
Kwam niet onder de boete uit want het stond gewoon vast dat ie niet verzekerd was maar ontliep door het "verhaal" wel de verhoging van 80 euro omdat zowel de officier als de rechter vonden dat er niet echt opzet in het spel was of er uit "zuinigheid" niet verzekerd was + het matige aantal KM's dat er mee gereden was... ik was die middag de enige die aan die verhoging ontkam en dat was zelfs op initiatief van de officier...
Het zijn ook maar mensen... die best menselijke dingen begrijpen mits ze binnen de wet vallen...
P.S. De boete voor een voertuig onverzekerd laten zonder schorsing is Euro 320.00. MOet je voor komen en krijg je de verhoging, is het dus Euro 400.00.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...