tommaso
Guru
Guru
Contacteer: Website

Belevenissen en laatste nieuws Arese

ma sep 17, 2007 12:41

Samen met Niels , een collega 33 rijder, zijn we afgelopen dagen naar de Alpen gereden om een tour te maken.

Afbeelding

De eerste dag voerde ons naar de plaats Marktheidenfeld waar we een hotel aan de Main betrokken.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag koinden we de eerste 300 km in twee uur afleggen op autobahn 7 die ons naar de Zwitserse grens voerde waar prompt de twee 33's gecontroleerd werden. Zelfs rijbewijs werd opgevraagd om te controleren of we mogelijk verkeersboetes hadden openstaan.
Kennelijk zagen de bolides er agressief uit in de ogen van de Zwitsers.
Na een tankstop , Shell 100 oiktan, gingen we richting bergen waar de Fluela pas en Ofen pas bereden werden op weg naar ons hotel te Mustair.
Onderweg kwamen we nog de Raitische Bahn tegen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na een overnachting in een hotel uit het jaar 1885 werd de reis vervolgd richting Stelvio pas en daarna Bormio/ Livigno/Sankt Moritz en via de Maloja pas richting Como meer en hotel te Gerenzano.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de Stelvio pas waren ook de jongens van de Lotus club bezig met hun tour en kregen we van de vriendelijke worstenverkoper gratis drankjes als we voor hem hier reclame wilden maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De dag na onze overnachting in Gerenzano gingen we naar Arese voor een bezoek aan het Museo.
Auto werd buiten de poort geparkeerd en na afgifte van paspoort kregen we een badge van het museo.
Wij waren zoals verwacht de enige Alfisti die in het gebouw rondstruinden.
Er waren een paar auto's in onderhoud na het bezoek te Goodwood dus een paar lege plekken.

Ergens achteraf stond de 164 Procar en zelfs de groep C Alfa Romeo die nooit geraced heeft. Moet de foto daarvan nog laten ontwikkelen.
Bijzonder interessant om dat eens van een afstandje weliswaar te kunnen zien.

Na ons bezoek nog even gepraat met de portier die vertelde dat alleen het Centro Stile en de experimentele motorafdeling en het museum nog in Arese gevestigd waren na het staken van de V6 productie.
Wij keken in het hoofdgebouw toen we het museum uitkwamen en het had de schijn dat er al druk ingepakt werd.
Het museum zal over anderhalf a twee jaar naar Rho verhuizen naar een nieuwe locatie en Arese zal verkocht gaan worden.
Dus tegen die tijd maar eens daar gaan rondkijken met een aantal Alfisti , zeker de V6 rijders, om nostaligische herinneringen te bewaren.
Die Italianen kennende flikkeren ze alles weg.
Jammer om deze greep van Fiat op de Alfa historie waar te nemen.

Na ons bezoek in Arese reden we via de Gotthardpas naar Duitsland waar we bij Baden Baden overnachtten om de zaterdag de IAA in Frankfurt te bezoeken.
Wat is dat toch waanzinnig goed geregeld bij onze oosterburen. Gewoon borden Messe volgen en je staat op het Rebstockgelande waar denk ik zo'n 10000 auto's in het weiland geparkeerd worden. Auto stallen en direct op de bus stappen en tien minuten later sta je op de beurs.
Nou Alfa had dus eigenlijk geen nieuws. Leukste Italiaan was de Maserati Quattroporte , Ferrari 430 Scuderia en de Abarth Grande Punto Essesse.
Ook een leuk bakkie was de Brabus C klasse V12 biturbo met 720 pk.

Via een snelle rit over autobahn 3 naar Oberhausen / Arnhem waren we zaterdagavond weer thuis.

De auto's gingen steeds lekkerder rijden . Totaal hebben we iets van 2500 km afgelegd.

Liefhebbers voor een Alfa Stelvio tour 2008?
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Belevenissen en laatste nieuws Arese

ma sep 17, 2007 12:45

Ergens achteraf stond de 164 Procar en zelfs de groep C Alfa Romeo die nooit geraced heeft. Moet de foto daarvan nog laten ontwikkelen.
Bijzonder interessant om dat eens van een afstandje weliswaar te kunnen zien.
Voor de volgende Arese ganger; daar kan je bijkomen als je de bordjes naar de WC (en de kantine) volgt, door twee klapdeuren... de WC is er overigens niet.

Roeltje 164

RE: Belevenissen en laatste nieuws Arese

ma sep 17, 2007 12:58

Mmmmmmm das een mooi verhaal, buurman 8) , ga eind september voor de eerste keer naar Arese toe om de 20e verjaardag te vieren van de 164 8)
Mooie plaatjes hoor!!!

Gr Roel

tommaso
Guru
Guru

ma sep 17, 2007 13:23

Buurman , hoop dat je net zulk mooi weer zal hebben zoals wij.

Rij vooral de Gotthard pas in plaats van de tunnel.
Nu stond er ook weer een file voor de tunnel terwijl weinig mensen de pas nemen.
Zeker de nieuwe weg rijdt heel snel.
Vanuit Italia kom je via Andermatt weer terug op de A2 met in het laatste stuk nog een paar leuke hairpins en tunnels.

Had net nieuwe Tarox schijven en Ferodo blokken op de 33 dus remmen ging prima op alle paswegen.

Alvast veel plezier in Italia!
Alfa 155 Q4 WB 1995

A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

DENNIS
Guru
Guru

ma sep 17, 2007 14:28

Afbeelding

Leuke weggetjes 8)
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark

EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

tommaso
Guru
Guru

ma sep 17, 2007 14:51

Inderdaad is de Stelvio [Noordkant vanaf Trafoi] prachtig om te rijden.
Iets van 46 hairpins.
Andere kant richting Bormio is wat tammer qua hairpins en heeft twee tunneltjes waar je moet oppassen voor tegenliggers.

De Lotus jongens reden een aantal keren de pas op en af en kwamen we later ook nog op andere plekken in de buurt tegen.
De Foscagno pas richting Livigno is meer vloeiend om te rijden.
Had een locale TDI 4 motion Golf in mijn nek dus heb een heel stuk op snelheid gereden. Prachtig.

De Stelvio stond al lang om mijn to do lijstje maar was steeds op een verkeerd tijdstip in de buurt wanneer de pas gesloten was.

Overigens heb ik de ultieme pas gezien in het Engelse blad EVO.
De Pike's Peak in Colorado / Amerika. Start op 2860 mtr en klimmend naar 4200 meter met 156 bochten.
Bekend van de bekende bergrace daar.
Alfa 155 Q4 WB 1995

Maxtor
Guru
Guru

ma sep 17, 2007 15:46

IAA ben ik ook geweest, en daar trof ik toch wel een aantal bijzondere uitvoeringen van de huidige modellen reeks van Alfa aan. Zeker een flinke troef in handen om als echt premium merk te boeken te doen komen staan.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 17, 2007 21:25

Oooooh, die Stelvio!!!! Moooooi!! Kom maar op met de rest van de foto's Tom, over 2 weken ben ik aan de beurt!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

alfaRob33

wo sep 19, 2007 15:54

Hoi Tom,

Gaaf zn ritje........
Jammer, maar verbaasd me nix dat het museo gaat verhuizen, een stuk Historie gaat daarmee wel verloren
helaas, toen ik vorig jaar in arese was stond het er al triest bij......
en voor de volgende arese ganger......als je het hoofdgebouw in loopt en de trap afgaat kom je in een ruimte
die blijkbaar ooit eens bij het deel van het museo hoorde, die ruimte bevat een Vliegtuig, het bekende gasfornhuis, een stoomwals
en idd de 164procar en die gave groep c wagen, een stukje verder zit de bedrijfskantine,
er staat daar ook een boeken kast (wel met plexiglas ervoor)
ik hoop voor de 164 liefhebbers dat ze die 164procar even gaan opwarmen met de 20e verjaardag. :lol:

en de gotthardpass is idd beter dan die stinktunnel.

groeten
Robert.

Hier de foto's van vorig jaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alfa147man
Full Member
Full Member

wo sep 19, 2007 18:06

Mooie foto's!!
In juli heb ik ook Arese bezocht en ben ik eens de Stelvio opgereden.
Wat de controle in Zwitserland betreft: Dit is typisch. Ik vertik het om nog via Zwitserland nog naar Italie te rijden.
Als alternatieve route kun je in Frankrijk rijden tot Grenoble en daar Col du Moncenis of de Col du Montgenevre nemen.
Ik weet het, het is een omweg maar het is al bij al lekker karren :-)

Oh, en ik ben tot bij de 164 ProCar geraakt via een nooduitgang, maar die sloeg achter mijn rug toe en ik kon niet meer terug het museum binnen. Ook tof, ik kon ineens op verkenning ... naar een uitgang... (en gevonden)
** 147TS, 75TS **

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”