Sinds een paar weken heb ik een Alfasud Sprint naast mijn Alfa 33 1.7 16V. Technisch hebben deze auto's veel overeenkomsten maar toch hebben ze een compleet ander bochtengedrag. Ik vroeg me af hoe dat kwam, en ging eens kijken naar de wielophanging van beide auto's. Mijn sprint heeft de voorwielophanging van een 33 16V, dus identiek aan mijn 33. Ik concentreer me nu dus even op de achterwielophanging. Hopelijk heb ik het duidelijk omschreven, zoniet dan hoor is het vanzelf wel neem ik aan.
De ophanging van de achteras is verschillend terwijl de vorm van de as grotendeels gelijk is. Beide type achterassen hebben aan iedere kant 2 reactiearmen. De reactiearmen van de 33 wijzen allebei naar de voorkant van de auto, terwijl er van de Sprint er 1 naar voor, en 1 naar achter wijst. De ophangpunten van alle armen bevinden zich boven de as, oftewel alle armen wijzen (licht) naar beneden als het ware.
Ik denk dat er daarom veel verschil is in het bochtengedrag van beide auto's. Want voor de type 3 betekend de ophanging volgens mij dat de as bij het inveren iets naar achteren verschuift. Want de reactiearmen gaan van aflopend (hoog ophangpunt bodem, laag ophangpunt as) naar bijna horizontaal, volgens de stelling van pythagoras (voor de tweede keer in mijn leven dat ik daar het nut van inzie) betekend dit dat de horizontale lengte toeneemt als de verticale afstand kleiner wordt. Aangezien het buitenste wiel inveert in een bocht, verplaatst het buitenste wiel naar achter tov de carroserie (binnenste wiel komt zelfs wat naar voren aangezien die kant opgetild wordt en dus uitveerd). De achterwielen sturen in de tegengestelde richting van de voorwielen, waardoor de draaicirkel kleiner wordt. Een meesturende as dus.
Aangezien bij een Sprint de reactie armen ieder naar een andere kant gaan verschuift een van de ophangpunten naar voren en het andere naar achter tijdens het inveren. De as kantelt nu voorover tijdens het inveren, maar verschuift niet of nauwelijks naar voor of naar achter. Een neutrale (niet meesturende) as dus.
Beide assen hebben zo hun voor- en nadelen. Heeft iemand hier al eens eerder over nagedacht? Over welke as nu het "beste" is?