Eubie

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

di aug 22, 2006 22:29

haah oke ik denk dat de message wel overkomt geen turbo dus ook geen wannabee dumpvalve erop zette :P want daarmee lok je echt auto's naar de stoplichten toe toch ? :P


leuk hor, mare iig bedankt voor de tips en info ;)

Trouwens verder nog iemand leuke tips om m'n auto motorisch op te krikken of iets dergelijks , uiterlijk komt wel goed het gaat me hoofdzakelijk om de motorinhoud !!! ?????

gerbengtt

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

di aug 22, 2006 22:39

haah oke ik denk dat de message wel overkomt geen turbo dus ook geen wannabee dumpvalve erop zette :P want daarmee lok je echt auto's naar de stoplichten toe toch ? :P


leuk hor, mare iig bedankt voor de tips en info ;)

Trouwens verder nog iemand leuke tips om m'n auto motorisch op te krikken of iets dergelijks , uiterlijk komt wel goed het gaat me hoofdzakelijk om de motorinhoud !!! ?????
ik ga niet sporten tegen een 145 hoor :wink:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8933
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

di aug 22, 2006 23:51

Pas op, ik meen wel eens 14x-en gezien te hebben met 155Q4/Delta Intagrale techniek erin....
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Slinger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 567
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 16:36
Locatie: Alkmaar

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

wo aug 23, 2006 02:04

ik wilde er geen nieuw topic voor openen, dus kan iemand mij hier misschien uitleggen wat dan weer het verschil is tussen:
Dumpvalve,
Bleedvalve,
Actuator,
en een Wastegate.

want ik raak nu zo'n beetje de kwijt weg met al die namen.
Owning an Alfa Romeo is like having a supermodel as a girlfriend. Yes, she is a bit stupid. Yes, she is expensive but fuck it! She is soo damn HOT !!!
33 16v SW Racer

Andiamo Lesti Fumando Assai
Veni, Vidi, Veloce!

Gebruikersavatar
clecke
Member
Member
Berichten: 104
Lid geworden op: wo jan 11, 2006 14:16
Locatie: Leuven (Belgie)

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

wo aug 23, 2006 09:03

Zal ik je even proberen te helpen met de termen maar met de "kwijt weg zijn" zal me niet lukken :wink:

De wastgate controleert de Turbodruk dat die niet boven zijn maximale druk gaat .

De actuator (verbeter mij wanneer ik verkeerd ben ...) is het stuk achter de wastgate en meet de buitendruk (luchtdruk) , hierbij komt de turbo druk en het totaal is de maximale druk van de turbo ... waneer die tehoog is gaat de wastgate in werking treden en druk latenontsnappen...

De bleedvalve gaat de actuator wijs maken dat de luchtdruk lager is zodat de turbodruk nog gaat vergroten, en je in theorie boven de maximale druk van de turbo gaat komen ....

En nog het nut van de dumpvalve : deze zorgt er ook voor de dat de turbo niet afremt bij het ontkoppelen en dus het turbogat kleine is...

Hier nog een filmpje met een dumpvalve .... de dumpvalve is het buisje dat je ziet opengaan..
http://italfest2005.alfaromeo-bg.com/RE ... 0boost.wmv


Gt Tom
Alfa Spider 2.0 V6 TB 1998
Alfa GTV 1750 1970
ex.
Alfa 159 Sw 1.9JtdM 2008
Alfa 156 Sw 2.4 JTD 2000
Alfa Spider 1600 Junior 1975
Alfa 75 TS numerata 1992 # 3202
Alfasud 1.5 1981
Alfa 75 1.8ie 1989
Alfa 75 TS numerata 1992 # 2855

Gebruikersavatar
Slinger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 567
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 16:36
Locatie: Alkmaar

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

wo aug 23, 2006 17:50

Zal ik je even proberen te helpen met de termen maar met de "kwijt weg zijn" zal me niet lukken :wink:

De wastgate controleert de Turbodruk dat die niet boven zijn maximale druk gaat .

De actuator (verbeter mij wanneer ik verkeerd ben ...) is het stuk achter de wastgate en meet de buitendruk (luchtdruk) , hierbij komt de turbo druk en het totaal is de maximale druk van de turbo ... waneer die tehoog is gaat de wastgate in werking treden en druk latenontsnappen...

De bleedvalve gaat de actuator wijs maken dat de luchtdruk lager is zodat de turbodruk nog gaat vergroten, en je in theorie boven de maximale druk van de turbo gaat komen ....

En nog het nut van de dumpvalve : deze zorgt er ook voor de dat de turbo niet afremt bij het ontkoppelen en dus het turbogat kleine is...

Hier nog een filmpje met een dumpvalve .... de dumpvalve is het buisje dat je ziet opengaan..
http://italfest2005.alfaromeo-bg.com/RE ... 0boost.wmv


Gt Tom
de weg hebbik weer gevonden :wink:
nou kwam ik vanmiddag weer een Blow-off valve tegen, ik ga ervan uit dat dit hetzelfde is als een dumpvalve????
Owning an Alfa Romeo is like having a supermodel as a girlfriend. Yes, she is a bit stupid. Yes, she is expensive but fuck it! She is soo damn HOT !!!
33 16v SW Racer

Andiamo Lesti Fumando Assai
Veni, Vidi, Veloce!

Gebruikersavatar
laurens75ts
Full Member
Full Member
Berichten: 321
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 19:17
Locatie: puttershoek

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

wo aug 23, 2006 20:26

dat filmpje is wel vet van die 75 8)
Mooi he! Is mijn Alfa..Koffie?!

Gehad:
75 1.6 carbs
75 1.8 I.E
33 1.7 I.E
33 1.7 PEKEL RACER
33 1.7 8v ABS
155 2.0 16v sport

Huidig Alfa's
75 1.8(turbo opbouw)
Alfetta 2000 sedan

gerbengtt

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

wo aug 23, 2006 23:44

Pas op, ik meen wel eens 14x-en gezien te hebben met 155Q4/Delta Intagrale techniek erin....
pas op??? dacht t niet :mrgreen:
beetje off topic... maar voor de geintreseerden onder ons:
in september wil ik er een grotere turbo+grotere intercooler inbouwen(td05 16g) en intercooler van een sti of een fmic.
met deze setup wil ik de 330pk+ halen.. (weet niet zeker of het lukt want de uitlaat is nog niet aangepast).

164 Q4

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

do aug 24, 2006 16:13

met deze setup wil ik de 330pk+ halen.. (weet niet zeker of het lukt want de uitlaat is nog niet aangepast).
Nou, en anders zet je d'r toch een RB26DETT blok in van Nissan? :schrik: Dan gaat dat zekers wel lukken :wink: .

(VG30DETT rijder 8) )

gerbengtt

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

do aug 24, 2006 22:13

met deze setup wil ik de 330pk+ halen.. (weet niet zeker of het lukt want de uitlaat is nog niet aangepast).
Nou, en anders zet je d'r toch een RB26DETT blok in van Nissan? :schrik: Dan gaat dat zekers wel lukken :wink: .

(VG30DETT rijder 8) )
zo gaat het ook lukken hoor! ben niet zo van de nissan zegmaar... 8)

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

vr aug 25, 2006 02:07

geef mij maar het geluid van de wastegate van een turbodelta, vind ik toch net even wat stoerder dan dat moderne gesis
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

164 Q4

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

vr aug 25, 2006 15:22

met deze setup wil ik de 330pk+ halen.. (weet niet zeker of het lukt want de uitlaat is nog niet aangepast).
Nou, en anders zet je d'r toch een RB26DETT blok in van Nissan? :schrik: Dan gaat dat zekers wel lukken :wink: .

(VG30DETT rijder 8) )
zo gaat het ook lukken hoor! ben niet zo van de nissan zegmaar... 8)
Ja maar dan kon je d'r nog een 1 voor zetten \:D/ .

gerbengtt

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

za aug 26, 2006 12:33

Nou, en anders zet je d'r toch een RB26DETT blok in van Nissan? :schrik: Dan gaat dat zekers wel lukken :wink: .

(VG30DETT rijder 8) )
zo gaat het ook lukken hoor! ben niet zo van de nissan zegmaar... 8)
Ja maar dan kon je d'r nog een 1 voor zetten \:D/ .
een 1? zonder inwendige aanpassingen komt een skyline blok niet verder als maar(slik!) 550/600 pk... dus 1330 pk gaat wat ver denk ik :wink: :D

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

za aug 26, 2006 15:35

"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact


Terug naar “Tuning onderwerpen”