Een tijdje geleden moest ik de remmen van mijn bertone reviseren. Omdat ik geen compressor voorhanden had moest ik wat alternatieven verzinnen voor het uitpersen van de remzuigers en het ontluchten met een ezibleed. Omdat deze oplossingen voor mij best goed werkten wil ik ze hier maar eens tonen.
Het zuiger uitpers gereedschap:
Een 2ml injectiespuitje (ca. 30 cent bij de apotheek), aan het uiteinde een beetje afgeschuind om beter op een remslang te passen.
Verder nodig:
- Een door midden geknipte remslang
- potje met remvloeistof
- grote opvangbak om in te werken
- lijmtang of ander gereedschap om een zuiger te kunnen blokkeren
- Sleuteltje om ontluchtingsnippel te openen
- Latex handschoenen, want anders komen je handen echt onder te zitten (niet erg goed voor je handen)
Schroef de doorgeknipte slang aan de remtang en herhaal dan de volgende stappen totdat de eerste zuiger er bijna uit is.
1) Zuig spuitje vol remolie (uit het potje)
2) Druk spuitje stevig tegen uiteinde remslang
3) Druk spuitje leeg
4) Trek iets terug om de druk er af te halen
5) Neem het spuitje van de slang en herhaal vanaf 1)
Als de eerste zuiger er bijna uit is, druk deze dan iets terug (hang de remslang in het potje!), blokkeer met lijmtang en herhaal de operatie voor zuiger 2. Eventueel de zuigers een paar maal heen en weer persen zodat ze wat soepeler gaan lopen. Dan zorgen dat beide zuigers zo ver mogelijk naar buiten staan en uiteindelijk door persen totdat er 1 uit valt. De tweede steekt er nu nog ver uit en kun je met een tang op het dunne (niet gepolijste) deel pakken en er uit trekken.
Om voldoende kracht te genereren dient de lucht uit het systeem te zijn en dit kun je doen door tijdens bovenstaande stap 3) de ontluchtingsnippel open te hebben (let er op dat ie dan ook naar boven wijst). En let er op dat tijdens het op/af met het spuitje geen lucht meekomt.
Actiefoto:
Ik heb op deze manier al mijn remtangen uit elkaar kunnen krijgen.
Nog even wat berekeningen:
Dit spuitje heeft voor die 2ml een slag van 2.65cm nodig en dus heeft de zuiger een oppervlakte van 0.75cm^2. Bij een test met drukken op een met water gevuld spuitje op een weegschaal bleek 10kg gemakkelijk haalbaar. Dit komt dus over een met 10/0.75 ~= 13 kg/cm^2 ~= 13 bar. Dit is al meer dan je met de meeste compressoren haalt. Bij een oude tang heb ik nog wat harder moeten drukken en schat ik tot ongeveer 20 bar gekomen te zijn. Bij deze drukken gaat het spuitje inwendig wel ietsje lekken, vooral aan het eind van de slag vreemd genoeg.
Om nog meer druk te kunnen halen heb ik nog een poging gedaan met dit 1ml spuitje:
Deze spuit heeft voor 1ml een slag van 5,6cm nodig en de zuiger heeft dus een oppervlakte van 0,18cm^2. Bij weer 10kg kom je dus op 56bar. Waarschijnlijk zal het spuitje dat overigens niet uithouden, bij een test op de weegschaal hield ik hem bij ca 5kg (dus ca. 30bar) niet meer dicht en heb niet verder getest. In de praktijk bleek echter dat het 1ml slagvolume te klein was. Door vering in de zuigers, remslang en evt. nog wat lucht zat de spuit op zijn eind voordat de druk erg hoog kon oplopen. Misschien dat het bij zorvuldiger ontluchten en zeer goed fixeren van de zuigers nog een beetje wil.
Na de remrevisie en montage moest het remsysteem weer gevuld en ontlucht worden. Voor ontluchten had ik al een ezibleed aangeschaft, maar ik zat nog met de benodigde lucht. De handleiding schrijft maximaal 1.4 bar voor en die moet je uit een wiel halen. Nu hebben mijn wielen meestal wat meer druk en is de inhoud ook maar beperkt. Om dit op te lossen heb ik een "hogedruk" plantenspuit voorzien van een slang met T-stuk (aquarium spul) en 2 ventielen. Je kunt zo de spuit lekker oppompen en op 1 ventiel de ezibleed aansluiten en op het andere een bandendruk meter om de druk in de gaten te houden. Gebruik wel een nieuwe spuit (zijn soms voor 2 euro bij de aldi te vinden, deze is iets degelijker en was 7 euro).
Ik heb met dit systeem de bertone remmen prima kunnen ontluchten (en ook de koppeling ververst). Inmiddels heb ik hem ook gebruikt de remvloeistof van mijn 156 te verversen.
Tijdens gebruik bleek het extra ventiel vaak niet eens nodig: Ik heb de ezibleed "droog" gebruikt (dus alleen vloeistof in reservoir, iets meer werk maar minder geklieder) en kan eerst de spuit tot 1,6-2,0 oppompen en dan de lucht pas op de ezibleed zetten, door de luchtverdeling kwam ik dan steeds op 1,0-1,4 bar uit. Voordeel van de spuit boven een wiel is ook dat je de druk kunt regelen en dus eerst met wat lagere druk kunt beginnen.
Als je aan een losse ezibleed dop kunt komen, kan het systeem nog eenvoudiger/goedkoper. Maak die dop gelijk met een slang aan de spuit, je kunt dan ook droog werken, maar de spuit is ook met remvloeistof te vullen (niet getest).
Neem liefst een nieuwe spuit, zorg bij een oude dat ie goed schoon en droog is (ook een nieuwe blijkt een paar druppels water te hebben).
Nog een tip voor afsluiten remleidingen: De punten van dikke sateprikkers (de BBQ uitvoering) passen mooi in het eind van een remleiding, afdichting is echter niet 100% en ga ze er niet in slaan want dan heb je kans op splinters.
Gebruik van bovenstaande gereedschappen en tips geheel voor eigen risico.