alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

ma okt 03, 2005 20:15

Hier in Belgie ligt de leasprijs nog wel een stuk hoger dan de 156, maar ik had vandaag nog een gesprek met de verantwoordelijke "Corporate Leasing" bij Alfa, en zij doet sterk haar best om de restwaarden nog omhoog te krijgen zodat de kost +/- gelijk blijft aan de 156.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma okt 03, 2005 21:51

Ik heb echt hemel en aarde bewogen om er een te leasen. Helaas is de prijs voor een 120 pk JTD hoger dan een 320d! En de uitrusting is niet veel rijker. Ga er dan maar eens aan staan met bijtelling. Willen ze echt iets doen, dan moeten ze denk ik echt met de restwaarde gaan werken. Wellicht een hele lading die a la formula in de zakelijke markt woren gezet, dus met een gegarandeerde restwaarde.

Nogmaals, ik vond het echt een domper op de feestvreugde.

Maar het is en blijft een heel fraai automobiel die zeker nog eens voor de deur komt.

Groet,

Rob

psillen
Guru
Guru

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

ma okt 03, 2005 22:15

Ik heb echt hemel en aarde bewogen om er een te leasen. Helaas is de prijs voor een 120 pk JTD hoger dan een 320d! En de uitrusting is niet veel rijker. Ga er dan maar eens aan staan met bijtelling. Willen ze echt iets doen, dan moeten ze denk ik echt met de restwaarde gaan werken. Wellicht een hele lading die a la formula in de zakelijke markt woren gezet, dus met een gegarandeerde restwaarde.

Nogmaals, ik vond het echt een domper op de feestvreugde.

Maar het is en blijft een heel fraai automobiel die zeker nog eens voor de deur komt.

Groet,

Rob
In de prijslijst is een "kale" 320d ruim 3000 Euro duurder dan een JTD16v in zeer luxe Distinctive uitvoering.
Het leasebedrag wordt natuurlijk voor een groot deel bepaald door de te verwachten restwaarde. Die is bij een 3-serie natuurlijk ongekend sterk.
Als voorbeeld, m'n broer heeft een 318d compact geleased in redelijk luxe uitvoering. Een 147 JTD16v, waar hij ook voor heeft gekeken was duurder in de lease.

Met gelijke uitrusting denk ik dat de 200 pk 159 2.4JTD even duur is als de 320d.

Daarbij heeft de Alfa dan nog eens 3 jaar gratis onderhoud. Of dit laatste slim is valt nog te bezien,
aangezien veel mensen in 1e instantie de prijs met elkaar vergelijken. En in geval van lease krijg je daar wel nog een keer bijtelling overheen.
Heb daar al een discussie met m'n Alfa dealer over gehad :wink:

De toekomst zal moeten uitwijzen of het goed uitpakt. Als de kwaliteit van de 159 écht een stap vooruit is, zal dat op termijn ook gunstig op de leasetarieven werken.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

rboudewijns

Re: RE: Vandaag de 159 eens uitvoerig bestudeerd

ma okt 03, 2005 23:05

De laesprijs voor de nieuwe 159 ligt op hetzelfde niveau als de 156 nu. Dus daar zit niet veel winst in zal ik maar zeggen. Maar de auto is wel een slag groter geworden. Dus eigenlijk rij je een klasse hoger.
Bij welke leasemaatschappij is dat? Wanneer ik de leaseprijzen van de 156 & 159 op www.directlease.nl vergelijk dan zijn die van de 159 beduidend hoger, zo ongeveer 5-10%. In vergelijking tot de concurrentie was de 156 al redelijk duur in de lease. :cry:

Rob75
Guru
Guru

di okt 04, 2005 09:27

Dat de nieuwprijzen schelen is uiteraard duidleijk. Echter het probleem is dat het verschil in leasebedrag enorm is. Vandaar dat ik zeg dat een 120 pk 159 net zo duur is als en 320d. En dan heb je nog wel een paar dingen tegen zoals uitsraling van het merk en de uitstraling die zo'n auto heeft in een gezelschap.

Daarbij is de medewerking van Alfa Nederland ook niet zo daverend om de o zo belangrijke leasemarkt te bedwingen. Onderhoud is natuurlijk leuk, maar restwaarde is de sleutel naar het tarief. Daarnaast zie je dat bijvoorbeeld BMW en VW gewoon tegen dumpprijzen een flink aantal auto's aanbieden bij de leasemaatschappijen die daar weer leuke aktiemodellen van maken.

Begrijp me niet verkeerd, wanneer ik de auto zelf zou kopen dan zou er geen twijfel mogelijk zijn en stond er gisteren als een 159 op de stoep.

Groet,

Rob

Rob75
Guru
Guru

di okt 04, 2005 11:23

Uistraling van het merk is niert echt daverend. Laat maar eens in gezelschap vallen dat je een Alfa rijdt en let op de meewarige reacties. Iedereen is het erover eens dat het mooie auto's zijn, maar technisch toch wat slecht. Die verhalen krijg je niet zomaar de wereld uit. Lees ook het interview met Kalbfell maar. Alle vragen van Spiegel geven aan dat de kwaliteit matig is en het niet op het niveau is wat het zou moeten zijn.

Groet,

Rob

PS mijn verzameling

75 2.0 (1986)
156 1.6 (1998)
164 TS super (1995)
146 JTD (lease) niet meer
147 in de toekomst?

The Dude

di okt 04, 2005 15:25

Vorige zondag een halfuurtje gereden met 1.9 JTDm 16v 150pk-versie. Een impressie. De wagen oogt en voelt vooral binnenin solide en luxueus, vooral met leder afwerking. Ziet er aan de buitenkant heel mooi, gespierd en gracieus uit, maar het wauw-effect dat een 156 (zeker in het begin) - en eigenlijk elke Alfa - wèl had is hier toch een beetje minder. De auto geeft een understatement-indruk; hij 'staat' mooi maar wekt niet echt emoties los. Het rijden dan. De wagen voelt zeer zwaar, bijna loom aan - en ik reed dan nog met een weinig uitgeruste versie -; zèlfs met 150 pk. Die volstaan uiteraard, maar ècht sportief is het niet. De motor is wèl lineair, de turbo is hier geen aan en uit knop en wil graag - zelfs in deze diesel - graag naar de rode lijntjes toe. Het geluid is voor een diesel aanvaardbaar (weggestopt ...) en voor de liefhebber binnenin nog nèt voldoende hoorbaar. In de bochten is de wagen een feest en rijdt hij op rails; een bochtig GT-parcours wil je verschillende keren doen. De rechtuitstabiliteit is prima, rammeltjes waren er niet, de wagen geeft een goed gevoel maar er werd duidelijk gemikt op een breder (lease)-publiek. Een (te?) grote wagen ook, al stuurt hij zeker niet zo en lijkt/rijdt hij (binnenin) kleiner dan hij in werkelijkheid is. 't Is een fantastisch vervoermiddel, geen fantastische Alfa ... Wil ik er een? De 159 is minder sportief dan een BMW, minder comfortabel dan een Mercedes, minder economisch dan een VW, minder afgewerkt dan een Audi en heeft minder karakter dan een ... Alfa. Mijn Alfa-hart zegt; ja ... maar iets minder overtuigd dan voorheen ... (snif)

Pluspunten :
- Lijn
- Interieur
- Comfort
- Werkingsstilte
- Lineaire motor/rijplezier/wegligging
- Afwerking

Minpunten :
- Veel te zwaar
- Niet ècht sportief
- Zuivere prestaties en snelheidsgevoel
- Prijzig
- Minder Alfa-karakter/allemansvriend

psillen
Guru
Guru

di okt 04, 2005 22:19

Uitstraling slecht? Misschien bedoel je het kwaliteitsimago.

Hoewel de 156 m'n privé auto is, gebruik ik deze voor het grootste deel zakelijk.
Ik vind de reacties van klanten in het algemeen bijzonder positief. Vooral in het
buitenland -Dld met name- vinden ze het interessant, omdat Alfa's daar zelden
zakelijk worden gebruikt.
En zonder uitzondering iedereen die een keer erin gezeten heeft is onder de
indruk van de materialen en afwerking van dashboard, bekleding -leer- etc.

Naar mijn idee heeft Alfa grotendeels onterecht een slechte naam op kwaliteitsgebied
en evenzozeer zijn er veel Duitse merken die steeds meer onterecht -VW- een
kwaliteitsimago hebben. Desondanks heb ik met deze 156 diverse kwaliteits-
probleempjes gehad, maar alles is opgelost en de auto heeft me nog nooit laten
staan.

Terug naar de 159. Uit de rijimpressie van "The Dude" maak ik op dat de 159 vooral
voor zakelijk gebruik geschikter is. Misschien voldoet hij wat minder aan de eisen
die je voor privégebruik stelt, tenzij je er een forse motor in bestelt -met bijbehorend
prijskaartje!-
Als de leaseprijs oninteressant is, dan gaat het met de verkoop voor zakelijk gebruik
natuurlijk niet goed komen! Het percentage auto's dat in deze prijsklasse privé wordt
gekocht zal toch beperkt zijn.
Ik ga ervanuit dat de 147 opvolger in veel opzichten eerder een vervanger voor de
huidige 156 zal zijn.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 05, 2005 10:17

Men hoeft toch geen genie te zijn om in te zien dat de 159 in zwaar weer zal varen.
De keuze om Alfa Romeo te doen concurreren in het premium segment valt natuurlijk
natuurlijk wat voor te zeggen. Meestal hebben auto's uit deze klasse een hogere restwaarde
na termijn, merk kweekt meer loyaliteit en ook meer winstmarge per auto. Dat zorgt ervoor
dat meer aan R&D kan worden uitgeven om nog weer betere auto's te maken en versterkt
nogmaals je merk.

Als je BMW als voorbeeld neemt omdat het nu eenmaal de maatstaf is. Na Porsche is
er geen een ander concern wat zoveel winst op een verkochte auto maakt. De winst is
gelijk aan die van GM en Daimler Chrysler tezamen.
Dat maakt het extreem moeilijk voor andere merken omdat de voorsprong die Alfa Romeo
kende met de JTD motor in no time kan worden gecorrigeerd.

Het grootste manco van Alfa Romeo is in mijn ogen consistentie, gebrek aan geduld en
men laat simpelweg na te vertellen waar merk werkelijk voor staat. Niet dat geleuter waar
men folders mee volschrijft en volzinnen met emotie en cuore sportivo maar Alfa zou
meer moeten doen.Alfa Romeo is gewoonweg een toprijdersauto is en folders
en exploded views staan vol data en technische gegevens die het gelijk onderstrepen. Niemand die het leest/begrijpt maar zoiets wekt altijd vertrouwen.

Ook snap ik niet waarom men niet gewoon trouw blijft aan een bepaalde stijl zoals
juist veel Duitse merken. Iedere nieuwe Alfa zou meer herkenbaar Alfa moeten zijn en men heeft enorm gescoord met de 156 en verwacht je zo'n zelfde type auto. Waarom iedere keer
weer iets anders voorschotelen. Een rijder die stapt uit een 2002 en in een nieuwe
3 herkent meteen de BMW factor. Audi 80>Audi A4 2005= logisch.

Men heeft zoveel moeite gedaan met de 156 maar wil men teveel in een keer.

Je moet niet vergeten dat BMW eind jaren 70 slechts een Duitse Alfa Romeo was.
Men keek nog huizenhoog op naar het Milanese merk maar men is gewoon geduldig geweest
en niet iedere keer klanten verrassen met iets nieuws. Meeste geven het niet toe maar ik
zag zelfs Alfa rijders onwennig in een nieuwe Alfa stappen. Doe dat nu eens niet.

Alfa
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 05, 2005 10:26

Ach Alfa rijd je met je hart en niet met je verstand :wink:
The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 05, 2005 10:39

bert,

face it, het oude Alfa Romeo en zijn auto's komt niet meer terug. De tijd waarin gepassioneerde technici automobielen in elkaar zetten is gewoon voorbij. Het is robottenwerk met flinterdunne marges. Er zijn fabrikanten waar de leverancier zelfs geen koffie meer krijgt bij zijn bezoek. Het moet gewoon zo goedkoop mogelijk.

Dat geleuter in folders is altijd al zo geweest. Sla het laatste klaverblaadje er maar op na (leuk artikel, dinky). Je moet dat gewoon in de tijdsgeest zien.

De tijd waar jij heimwee naar hebt komt gewoon niet meer en dat is maar goed ook. Sinds jaren 70 zit Alfa gewoon moeilijk en was zonder overheidsingrijpen al 7 keer failliet geweest. Niet zonder reden.

Het waren altijd prachtige wagens, mooie en innovatieve techniek, maar gewoon niet voor de massa. Dat proberen ze nu wel te maken (ze zullen wel moeten), met alle compromissen van dien. Dus herkennen jij en ik ons niet meer in de aangeboden modellen. Zonder meer fraaie auto's, maar geen Alfa Romeo's zoals wij ze altijd zagen.

Ik ben het overigens eens met je opmerkingen over stijlherkenning. Gemiste kans.

Adios, JR

kroehlur

wo okt 05, 2005 10:40

Ach... alle nieuwe auto's zijn gewoon niet wat ze moeten zijn in mijn ogen.

Ze proberen allemaal een verlenging van je woonkamer te zijn maar dan met nog meer techno-rommel dan je thuis hebt. Je moet vervoerd worden zonder geluid, gevoel en gezeik.

Wat is nou bv. het leuke aan een Lotus Elise? Bare-bones auto die je emoties raakt. OK - hij is niet echt praktisch, maar het is gewoon een AUTO. Ze proberen allemaal het feit dat je in een auto zit eruit te halen tegenwordig en dat is niets voor mij. Ik heb de Ford Focus van mijn broer gereden (toen hij die bak nog had) en hij was snel, komfortabel en noem het allemaal op, maar ik kon bijna niet schakelen in dat ding want ik hoorde de motor niet en ik schakel in mijn auto's op gehoor.

Al die zware, over-gestoffeerde, electrisch doe-dad gevulde banaanen mogen ze voor mij houden. [-(

Over het ontwerp, trouwens. Ze zijn italianen en in plaats van Centro Stile hebben ze nu Giugiaro ingehuurd. Hij wil natuurlijk niet gewoon op een oude Da Silva ontwerp doorontwikkelen want hij heeft zijn eigen stijl, ideen, trots en inbreng en dat wil hij gewoon op het model gamma van Alfa stempelen. Dit zijn echte personen - geen gezichtslose techneuten in een glazen toren ergens in Stuttgart, want in Bayern hebben ze toch gewoon het roer omgegooid met de komst van Chris Bangle (en niet echt in een goede richting, hoor...... jakkes).

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 05, 2005 11:03

Het doet niet toe of je gelijk hebt maar of je gelijk goed kan organiseren. Ik lees vaak op
het forum dat journalisten onterecht weg lopen met BMW maar men heeft nagedacht
over zijn eigen boodschap. Dat iets leuk is kan men vaak zo weinig mee. Verklaar eens
waarom men alles heeft gedaan zodat leuk volgt.
Ik heb op de zaterdag bij Alfa dealer maar de folders zitten niet goed in elkaar. Ze zijn onduidelijk, teveel lifestyle en iedere keer is het een gehannes met
kleurenstaalboeken die niet in de werkelijke,goede kleur zijn gespoten, interieursoorten en pakketten. Zet zoiets nu eens goed uiteen voor de gemiddelde klant.
Misschien is het nu beter maar is niet vertrouwenswekkend.

Ik weet nog bij de introductie van de 156 dat alle dealers werden verzameld in Italie en
wel met de boodschap dat als dit het niet zou worden de stekker eruit zou worden
getrokken. Men heeft veel gedaan om lease markt te overtuigen en niet al teveel winst gepakt.
Van mij had men direct de Opelmotor over kunnen plaatsen en een model gebouwd van formaat/ gewicht en betere afwerking als de 156 met acceptabele winstmarge.
De 1600/1800 en 1.9 JTD moeten met name echt rocksolid zijn.
Ik zou het bijzonder verstandig hebben gevonden om de restwaarde te garanderen en
lease maatschappijen een bepaalde restwaarde te garanderen i.p.v. taxateurs wederom
te bewerken dat deze auto echt niet veel zal afschrijven. Dat heeft men men ten tijde
van de 156 al gedaan en lease maatschappijen zijn er bij ingeschoten.

Zo werkt het dus niet...

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”